Een foto zegt meer dan duizend woorden, zeggen ze. Soms gebruiken we afbeeldingen om duale codering te oefenen. Andere keren gebruiken we foto’s, grappen, leuke feiten, etc. om wat broodnodige rust te bieden. Heb je je wel eens afgevraagd wat het effect op het leren van je publiek was?

Effect van humor op leren

Als je hebt gehoord van het effect van afleidende details, heb je dat waarschijnlijk wel. Of, als je het bericht van Young leest over het ontwerpen van beter PowerPoint-materiaal ook.

Verleidelijke details kunnen tekst, afbeeldingen, audio, gifs, memes, animaties zijn. Alles wat tangentieel gerelateerd is aan de inhoud, interessant en niet relevant voor het leerdoel. Over het algemeen presteerden leerlingen die met afleiding leerden, slechter in het leren dan degenen die zonder afleiding leerden.

Einde van de lol?

Moet je dan helemaal geen gebruik maken van ondersteunende inhoud? Nee. Maak de kerninhoud en de leerervaring persoonlijk relevant, leuk en nuttig met behulp van uitgewerkte voorbeelden, casestudy’s en andere evidence-based technieken, in plaats van het gebruik van tangentieel gerelateerde informatie die interessant is maar niet helpt om de leerdoelen te bereiken. Leren is en zou leuk moeten zijn, altijd!

 

Een blog van Kripa Sundar over verleidelijk leren.

 

(image van Pixabay)

Posted by remco mostertman

Founder van HRcommunity, Zorgcommunity en Onderwijscommunity. Creëert beweging.