SPOTLIGHT // Wat is de rol van onderwijs in de mentale gezondheid van jongeren? Mindfulness, bijvoorbeeld, kan helpen bij stressvermindering in het onderwijs.

Prestatiedruk

Emma Vermeulen ziet meer risico’s dan kansen voor mindfulness op Nederlandse scholen. Veel jongeren excessieve en aanhoudende stress. Prestatiedruk in het onderwijs, maar ook in het sociale of sportieve leven daaromheen, legt een enorme druk op jongeren. Alles moet perfect zijn. Maar geweldig presteren en excelleren op allerlei gebieden is voor veel jongeren onhaalbaar en vertaalt zich daardoor in burn-outs.

Mentale gezondheid en takenlijsten

Die grote ervaren prestatiedruk ondervinden niet alleen jongeren. Ook onderwijsprofessionals lijden onder het toenemende ‘moeten’. Burn-outs liggen op de loer. Er wordt veelvuldig een beroep gedaan op het onderwijs om aandacht te besteden aan de mentale gezondheid van hun leerlingen. Maar de takenlijsten stapelen zich op en prioriteiten stellen blijkt lastig, omdat deze continu veranderen als gevolg van politieke wisselingen en de publieke opinie. Daarnaast zijn veel docenten overwerkt door een te hoge werkdruk.

Gevaar

Mindfulness zou een uitkomst kunnen bieden. Deze trend is in Engeland en de Verenigde Staten al jaren een gevestigd begrip. En ook in Nederland wordt een aantal mindfulnessprogramma’s aangeboden op scholen. Als het gaat om mindfulness in het onderwijs om burn-outs te voorkomen bij leerlingen en docenten, signaleert Emma echter een gevaar.

Lees hier verder >>>

 

 

Posted by Redactie Onderwijscommunity