‘Growth Mindset’ lessen hadden geen impact

Een studie onder meer dan 5.000 leerlingen van 6 jaar naar ‘Growth Mindset’ lessen, vond geen verschil in resultaten bij wiskunde of lezen.

Growth Mindset, een concept ontwikkeld door Stanford professor Carol Dweck, is het idee dat iemands leren kan worden verbeterd wanneer diegene gelooft dat zijn of haar intelligentie kan groeien, door daar hard te werken.

De theorie is populair geworden op scholen in Engeland, maar is ook controversieel, geneticus Robert Plomin beweert dat het een “gimmick” is.

Een studie onder 5.018 10- en 11-jarige leerlingen – gefinancierd door de Education Endowment Foundation (EEF) – iet zien dat leerlingen die les kregen nadat hun leraren deel hadden genomen aan het project ‘Changing Mindsets’, door de Universiteit van Portsmouth, geen extra vooruitgang vertoonden  ten opzichte van die in een controlegroep.

De onafhankelijke beoordelaars ontdekten dat leerlingen die de interventie ontvingen niet meer vooruitgang boekten dan degenen die dat niet deden

aldus Sir Kevan Collins, CEO van het EEF.

‘Wat dit ons vertelt is dat scholen op hun hoede moeten zijn om het Growth Mindset’ concept te gebruiken als een op zichzelf staande manier om de prestaties te stimuleren.’


lees meer op Tes.com

Posted by remco mostertman

Founder van HRcommunity, Zorgcommunity en Onderwijscommunity. Creëert beweging.