Oplossingsgericht lerarentekort aangaan

Het lerarentekort is een breed gevoeld probleem in heel Nederland maar in de Randstad en vooral binnen het PO is het echt problematisch. Vooral in de klassieke aandacht wijken en voor het speciaal onderwijs kan de kwaliteit van onderwijs met moeite gewaarborgd blijven. Dagblad Trouw ondervroeg 3 mensen uit de praktijk. Naast Roovers en Corvers spreekt Ewald van Vliet, voorzitter college van bestuur van stichting Lucas Onderwijs.

Huisvesting;

‘Leraren moeten voorrang krijgen op de woningmarkt’, zegt Thijs Roovers. De voorman van ‘PO in actie’ verhuisde zelf naar Amsterdam en geeft les aan de Leonardo da Vincischool. Starterswoningen zijn beperkt beschikbaar gesteld. Veel ervaren dertigers met gezinsplannen verlaten nu de stad waar al een lerarentekort is.

Concurrentie;

‘Wat sowieso niet werkt is dat er nu onderlinge concurrentie bestaat tussen scholen’, zegt hoogleraar arbeidsmarkt Frank Cörvers. Waarbij de school die het meeste biedt via een uitzendbureau een leraar wegkoopt bij een andere school.

Reiskosten;

‘Die reisuren worden nu ook niet uitbetaald. Het zou een impuls kunnen geven als leraren een deel van hun reistijd kunnen declareren.’ In Den Haag hoeven leraren op dit moment geen parkeergeld te betalen. ‘Zo hopen we meer docenten naar de stad te krijgen’, legt Ewald van Vliet uit, voorzitter college van bestuur van stichting Lucas Onderwijs.

Randstadstoeslag;

‘Om het levensonderhoud voor leraren in een dure stad mogelijk te maken, zou een soort Randstadstoeslag moeten bestaan. Waarbij docenten in hartje Rotterdam en Amsterdam een bonus krijgen bovenop hun salaris. Dat zou docenten naar de grote steden kunnen lokken,’ zegt Cörvers.

Omscholing versimpelen;

Volgens Cörvers moet de zij-instroom uit andere sectoren én het voortgezet onderwijs gestimuleerd worden. ‘Dat laatste is lastig want docenten uit het voortgezet onderwijs krijgen meer betaald en die zullen niet snel kiezen voor een baan met een lager salaris.’

School naar de leraar;

‘We willen mooi wonen en ook een goede school met goede leraren. We moeten ons afvragen of we steden niet anders moeten indelen, door de scholen naar de randen te verplaatsen.’ aldus Cörvers.


Lees het hele artikel in Trouw

Posted by Redactie Onderwijscommunity