Digitalisering zorgt voor disruptieve transformaties in de samenleving, variërend van toegang tot diensten, interactie met anderen, het verkrijgen en delen van informatie tot metamorfoses in de natuur en de organisatie van werk. Leren is geen uitzondering.

 

Digitalisering van leren

Digitalisering van leren is het proces waarbij onderwijs en opleiding, en in het algemeen het verkrijgen, ontwikkelen of (h)erkennen van vaardigheden worden getransformeerd door het gebruik van digitale technologieën. Digitale technologieën hebben de toegang tot informatie en kennis in het dagelijks leven al veranderd.

Handleidingen voor elke dagelijkse taak kunnen vaak al online worden gedownload. Om de huidige situatie van digitaal leren in Europese landen te meten en aandacht vestigen op dit zeer belangrijke onderwerp heeft de ‘Jobs & Skills Unit’ van het Centre for European Policy Studies (CEPS) een index van gereedheid voor digitaal leven lang leren (IRDLL) ontwikkeld voor de 27 van de Europese Unie (EU) landen.

Nederland 2e

Nederland staat na Estland tweede in deze index van het CEPS, die in samenwerking met Google is samengesteld. Finland is derde, gevolgd door Luxemburg, Malta en Cyprus. Onderaan de lijst staan België, Polen, Tsjechië, Roemenië, Griekenland en Italië. Duitsland is hekkensluiter,

Noord-Westerse landen presteren vaak goed in verschillende Europese ranglijsten, vanwege factoren als politieke instituten en economisch presteren”, aldus de auteurs van het rapport. Stabiele politieke instituten en gunstige economische resultaten hebben volgens CEPS een waarschijnlijke (positieve) invloer op de ‘readiness’ voor digitaal leren.

Uitzondering is Luxemburg, aldus het CEPS. Dat land is in Europa het meest welvarende per hoofd van de bevolking, maar scoort niet altijd goed op ranglijsten voor innovatie. De nummers vijf en zes, Malta en Cyprus, vormen een verrassing als zeer kleine Zuidelijke EU-lidstaten. Zij tonen aan dat geografie niet per sé lotsbepalend is, aldus CEPS.

Excellente instituties en beleid

De drie toplanden (Estland, Nederland en Finland) kennen een overheidsbeleid dat digitaal leren aanmoedigt en een bevolking die goed met computers overweg kan, aldus het rapport. Nederland wordt daarin geprezen om zijn “excellente instituties” en beleid rond digitaal leren. De onderzoekers hebben gekeken naar zaken als onlineprogrammeerlessen, het gebruik van games in de klas en ‘leven lang leren’.


Het gehele rapport kan je hier lezen en downloaden

Posted by Redactie Onderwijscommunity