In plaats van achterover te leunen met kritiek op het onderwijs zou HRM zelf de samenwerking op kunnen zoeken in de regio om hun personeel van morgen te helpen vormen naar hun behoeften.

tij

Verbinden van het schoolse leren en de beroepspraktijk

Het is de kunst het onderwijs zo te (her)ontwerpen dat het schoolse leren wordt verbonden en verweven met het leren in de beroepspraktijk. Een hybride leeromgeving beperkt zich niet tot leerprocedures of de manier van leren alleen. Er wordt ook gekeken naar de omgeving van een beroep, die de kleur, sfeer en cultuur ademt van de context waarin je als beroepsbeoefenaar actief bent en wordt; volgens de Hybride Alliantie.

Kleinschalige samenwerkingsverbanden

Beroepsopleidingen moeten meer gaan samenwerken met bedrijven en organisaties in de praktijk. HRD-professionals kunnen daarbij de aanjagers zijn. Dat zegt Sarah Detaille, associate-lector HRM van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en een van de auteurs van het boek Fit for the future.

Het beroepsonderwijs en de beroepspraktijk moeten meer gaan samenwerken, betoogt Detaille. “Dan kan het onderwijs beter aansluiten op de behoeften van de arbeidsmarkt, en krijgen werkgevers sneller goed gekwalificeerde mensen binnen.”

Hybride leeromgevingen

De samenwerking zou volgens Detaille kunnen plaatsvinden in hybride leeromgevingen: plekken waar het onderwijs gezamenlijk wordt vormgegeven door onderwijsinstelling en het bedrijfsleven. “Studenten kunnen in zo’n hybride omgeving hun theorie veel sneller toepassen dan in een traditionele schoolcontext. Je zou er ook over de grenzen van bestaande opleidingen heen kunnen denken, bijvoorbeeld over de grens tussen zorg en technologie.”

Om afgestudeerden af te leveren die geschikt zijn voor de toekomst, zouden studenten ook moeten leren om wendbaar te blijven. “Ze moeten nu al leren nadenken over hun loopbaan en hun eigen leren: wat zijn mijn talenten en hoe zet ik die in?”

Coachende rol voor de docent

In de hybride leeromgeving kunnen studenten verder onderzoek uitvoeren naar problemen en knelpunten in de beroepspraktijk, waarover ze vervolgens advies uitbrengen. En docenten zouden een meer coachende rol moeten hebben. Detaille:

Ze zouden meer moeten inspelen op vragen van de studenten, in plaats van op voorhand zelf alles uit te leggen

Volgens Detaille kan de samenwerking tussen onderwijs en beroepspraktijk het beste vorm krijgen in de regio’s. “We moeten samen, regionaal en duurzaam, aan de slag gaan. Begin vooral op kleine schaal, dat gaat beter dan dat alles gelijk heel groot aan te pakken.”

Veel te winnen, word actief

Aan gebrek aan animo vanuit de werkgevers hoeft het niet te liggen. Detaille: “Voor werkgevers is er veel te winnen, gezien de tekorten op de arbeidsmarkt.” Bovendien hebben werkgevers ook een verantwoordelijkheid: “Als je meer of anders geschoold personeel nodig hebt, kan je nu komen meedenken. In plaats van vanaf de zijlijn te roepen dat het beter moet.”

Bij die werkgevers speelt HR een belangrijke rol bij het aanjagen en inrichten van de samenwerking met het onderwijs. Detaille: “HR moet de toekomst in beeld brengen. Waar moeten we over twee jaar staan? Welke mensen hebben we daarbij nodig en wat moeten die kunnen?”

Leercultuur aanwakkeren

Aan dat laatste ontbreekt het nog wel eens. “Ik merk dat men ook binnen HRM vaak niet scherp genoeg in beeld heeft wie er precies met welke diploma’s in dienst zijn. Dus dan kun je ook niet overzien hoe zich dit verhoudt tot de ambities.”

Verder zou HR kunnen meedenken over hoe er een leercultuur kan worden aangewakkerd in hun organisatie. “Hoe kun je mensen uitnodigen om meer na te denken over hun blijvende ontwikkeling? Over wat ze nodig hebben om met plezier te blijven doorwerken tot 67 jaar? En wat kun je hen bieden – aan tijd en faciliteiten – om zich te blijven ontwikkelen?”


bron:

Sarah Detaille in PWNet

lees ook

ECBO; leren in een hybride leeromgeving met onderzoekspublicatie aan de hand van 3 geslaagde voorbeelden uit de praktijk. Inclusief ‘het Model voor het ontwerpen van beroepsgerichte leeromgevingen’.

Tags: , , ,
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook Interessante Artikelen

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

ICT-gebruik in het onderwijs

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

WORD LID

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE

In de spotlight

Vacature

Schooldirecteur | Margrietschool

Boek

Burgerschap is zorgen voor jezelf, zorgen voor elkaar en voor de aarde waar we op wonen.

DOEboek Burgerschap: 100 acties om de wereld mooier te maken

Kalender

Bouwen maar HJK banner Landelijk congres Jonge Kind-600x275a
landelijk congres bouwen maar banners-600x627a

Landelijk congres Jonge Kind 2024: Bouwen maar!

App

Picoo stimuleert actief samen spelen onder kinderen met de eerste interactieve spelcomputer voor buiten. Zonder scherm! Zo combineert Piccoo het avontuurlijke van buitenspelen met het interactieve van gamen. Eindeloos speelplezier dus! 
gamification onderwijs

Picoo – gameconsole voor buitenspelen