Leeromgeving van de toekomst

De unieke eigenschappen die 360° Virtual Reality (360° VR) -technologie biedt kunnen een ware revolutie ontketenen in de leeromgeving van de toekomst. Onderzoek wijst op verschillende redenen waarom het een effectief hulpmiddel kan zijn voor educatie. 360° VR is bijvoorbeeld geschikt:

  • voor het herinneren en begrijpen van ruimtelijke en visuele informatie;
  • voor het ontwikkelen van kennis en vaardigheden;
  • laagdrempelige simulatie van uiteenlopende situaties.

Impact

Het blijkt dat het onthouden van lesmateriaal na een 360° VR video-ervaring op een VR-headset vaak hoger is dan na het bekijken van video of tekst gebaseerd leermateriaal. Het idee is simpel: als het gevoel van aanwezig zijn en daarmee de emotionele ervaring toeneemt, wordt de lesstof beter onthouden. Hoe sterker een emotionele reactie op een stimulus, des te sterker de herinnering zal zijn.

Wanneer mensen een VR-ervaring beleven, hebben ze het gevoel dat er in het echt iets met hen gebeurt. Kennelijk ondergaat men een VR-ervaring dus als echt. Het maakt op een gelijke manier aanspraak op het geheugen. In een recente studie kregen de deelnemers een 360° VR video met VR-headset dan wel een 2D-video te zien van een motorrit. Dit werd 48 uur later gevolgd door een geheugentest. De resultaten toonden aan dat de 360° VR-groep tweemaal zo goed presteerde als de 2D-videogroep in de geheugentest.

Meeslepend

De onderzoekers leggen het prestatieverschil uit door te veronderstellen dat meeslepende VR-ervaringen deel uitmaken van een autobiografisch associatief netwerk, terwijl conventionele video-ervaringen herinneringen zijn aan geïsoleerde episodische gebeurtenissen. Praktisch gezien is een opstelling met een VR-headset gemakkelijk herhaalbaar en is er minder afleiding. Bovendien biedt het een veilig alternatief voor de echte wereld.

Omdat de ervaring virtueel is, kunnen personen worden blootgesteld aan verschillende niveaus van intensiteit. En bij herhaling. Dit is belangrijk omdat de persoon geleidelijk aan gewend kan raken aan sterkere stimuli. Kortom, elke stressvolle situatie kan worden omgezet in een veilige VR-ervaring – van het zien van een slang tot het betreden van een vliegtuig of het omgaan met een furieuze klant.

Veilige blootstelling

360° VR video voor VR-headsets evenaart in vele opzichten educatie in een fysieke omgeving zonder de bijkomende veiligheidsrisico’s. Als deelnemers overweldigd raken, kunnen ze gemakkelijk de headset afzetten. Dit simpele feit zorgt ervoor dat specifieke bedrijfstakken zoals de gezondheidszorg, het leger en de politie 360° VR op een zinvolle manier in kunnen zetten.

Verhoogde focus

Een kleiner, minder onderzocht kenmerk van 360° VR-video is het isolement dat VR-headsets bieden. Dit isolerende aspect zorgt ervoor dat de gebruiker minder snel wordt afgeleid. Hoe meer betrokkenheid en interactiviteit gebruikers ervaren, hoe minder gauw ze afdwalen. Bijvoorbeeld de drang voelen om op hun smartphone te kijken. Ga maar na: zelfs wanneer je een ongelofelijk intense film op Netflix bekijkt, ben je nog steeds geneigd om je telefoon te checken.

Conclusie

360° VR video biedt voordelen voor het leren van een verscheidenheid aan vaardigheden. Hierdoor is niet zozeer de vraag of 360° VR een meerwaarde heeft, maar wanneer en hoe 360° VR zinvol toegepast kan worden.


Meer lezen

Zie ook vakexpert.nl/vreducatie

Referenties

  • Schöne, B., Wessels, M., Gruber, T. (2017). Experiences in Virtual Reality: a Window to Autobiographical Memory. (2017) Current Psychology, A Journal for Diverse Perspectives on Diverse Psychological Issues.
  • Yoganathan, S., Finch D.A., Parkin, E., Pollard, J. (2018). 360° virtual reality video for the acquisition of knot tying skills: A randomised controlled trial. (2018) International journal of surgery, Volume 54, Pages 24–27.
  • Cuan M. Harrington, C. Kavanagh, D. Wright Ballester, G. (2018). 360° operative videos: a randomised cross-over study evaluating attentiveness and information retention. (2018) Journal of surgical education, Volume 75.
  • Krokos, E., Plaisant, C., Varshney, T. (2016). Virtual memory palaces: immersion aids recall. (2018) Virtual Reality journal, Volume 22.

Posted by sjoerdrenkers