Verandering als nieuwe constante

Er is veel verdeeldheid over of de robotisering nu een kans is of een bedreiging. Veel bedrijven zijn al heel lang bezig om ‘2030-proof’ te zijn. Ze gaan mee in de veranderende wereld en dat geldt ook voor veel mensen. De technologische ontwikkelingen versnellen nog immer en dat zal voorlopig niet stoppen. Dat levert veel kansen en voordelen op, maar kan ook een bedreiging zijn, voor de inzetbaarheid van mensen. Met de nadruk op kan.

Het gaat er om hoe we hier als maatschappij, maar vooral ook individuele werknemer, mee omgaan. In deze continu en snel veranderende wereld s aanpassingsvermogen cruciaal. Voor het onderwijs is het dus belangrijk om de vertaalslag te maken naar het curriculum. Wat geven we de kinderen van nu mee zodat ze zich als zelfstandige wezens kunnen ontplooien in die wereld van morgen, met een maximale kans op betaald werk?

Volgens het Wereld Economisch Forum verandert 35% van de vaardigheden die we tot nu toe onmisbaar vonden. Maar is het echt zo dat over niet al te lange tijd heel veel mensen geen baan meer hebben, omdat ze vervangen zijn door computers en robots? De meeste trendwatchers spreken dit tegen en wat mij betreft biedt het juist heel veel kansen, vooral wanneer je hierop bent voorbereid.

Hoe vertaalt de toekomst zich naar het curriculum van nu?

Hoe we het ook wenden of keren, mensen zullen altijd een onmisbare factor blijven voor organisaties. Voor Forbes Magazine heeft internationaal bestseller auteur en strategisch business-technology-adviseur Bernard Marr de onderstaande 12 vaardigheden (job skills) samengesteld die elke organisatie zoekt in haar medewerkers anno 2020. Ze staan in willekeurige volgorde, want de soft skills zijn inmiddels net zo belangrijk geworden als de hard skills. De soft skills onderscheiden ons immers van robots.

Het Onderwijs zou rekening moeten houden met deze lijst, om jonge mensen ‘af te leveren’ die klaar zijn voor de toekomst.

1. Kennis van technologie

Het kunnen (blijven) omgaan met technische apparaten is een cruciale vaardigheid. Naarmate steeds meer diensten en beroepen worden geautomatiseerd, wordt omgang met deze middelen steeds meer een noodzaak voor alle werknemers. Medewerkers zullen technische vaardigheden nodig hebben voor vrijwel elke klus, aangezien digitale middelen overal voor worden ingezet. Kunstmatige intelligentie, Internet of Things, virtuele en augmented reality, robotica; een heel instrumentarium wordt onderdeel van de dagelijkse ervaring van elke werknemer. Of de werkplek nu een fabriek of een belastingkantoor is.

2. Datakennis

Gegevens zijn bijna het belangrijkste bezit van elke organisatie geworden – ‘de brandstof’ als het ware. Bedrijven die die data-brandstof niet gebruiken om hun succes te stimuleren, zullen onvermijdelijk achterblijven. Om gegevens waardevol te maken, zijn er dus mensen nodig die de vaardigheden hebben om de gegevens te interpreteren en om te zetten in bedrijfswaarde.

3. Kritisch denken

Het vermogen tot nadenken en het verwerken, analyseren en interpreteren van informatie , is heel belangrijk. Om bijvoorbeeld nieuwe oplossingen voor een probleem te bedenken of het probleem te herkennen. Het is een vaardigheid die voorlopig moeilijk kan worden geautomatiseerd. Er is een overvloed aan informatie en gegevens, maar alleen mensen kunnen onderscheiden welke informatie betrouwbaar is en welke niet. Dit is een vaardigheid die van cruciaal belang is voor het succes van elke organisatie. Met kritisch denken bedoelen we niet negatief zijn. Het gaat om het objectief evalueren van informatie die beschikbaar is en hoe deze moet worden gebruikt. En, in deze tijd van ‘fake’ informatie, of deze kan worden vertrouwd.

4. Oordeel en complexe besluitvorming

Machines kunnen misschien gegevens met een snelheid en diepte analyseren waar mensen niet toe in staat zijn, maar veel beslissingen over wat we doen met deze informatie, zullen nog altijd door mensen moeten worden genomen. Mensen die de vaardigheid hebben om de benodigde kennis uit die datagegevens te halen en tegelijkertijd kunnen overwegen hoe deze beslissingen van invloed zijn op de hele samenleving (met menselijke waarden zoals normen en moraal), zijn belangrijk. Zelfs wanneer de gegevens aangeven dat bepaalde beslissingen moeten worden genomen, zal er een mens nodig zijn om na te denken over de invloed van deze beslissing op andere delen van het bedrijf, inclusief de mensen die er werken.

5. Creativiteit

Met de constante instroom van nieuwe producten, technologieën en diensten hebben werkgevers creatieve medewerkers nodig, die deze nieuwe hulpmiddelen binnen hun organisatie kunnen toepassen. Het maakt niet uit hoeveel apparaten er naast en voor ons werken, mensen zijn nog altijd beter in creativiteit. De creativiteit van mensen zal worden gebruikt om iets uit te vinden of te bedenken en een betere toekomst te ontwerpen. De werkplekken van morgen hebben nieuwe manieren van denken nodig en menselijke creativiteit blijft van cruciaal belang om vooruit te komen.

6. Aanpassingsvermogen en flexibiliteit

De waarde van bepaalde vaardigheden neemt voortdurend af, zoals we eerder hebben geconstateerd. Daarom is het belangrijk dat mensen gedurende hun hele loopbaan voortdurend nieuwe vaardigheden leren en dat ze beseffen dat ze zich moeten kunnen aanpassen aan verandering. Je bent dus nooit uitgeleerd. Belangrijk hierbij is dat je begrijpt, dat wat gisteren werkte, niet altijd de beste strategie voor morgen is. Het afleren van oude vaardigheden is dus ook belangrijk. Mensen moeten ontvankelijk zijn voor nieuwe ideeën, en nieuwe manieren leren om dingen te doen. Dit is niet voor iedereen even gemakkelijk, maar het is te trainen.

7. (Zelf)leiderschap

Om te begrijpen hoe je het beste uit jezelf haalt en anderen inspireert, zijn inzicht en sterke leiderschapsvaardigheden vereist. Het vermogen om te communiceren met andere werknemers, klanten en andere stakeholders en hen te motiveren om zich in te zetten voor hetzelfde doel is een vaardigheid die nog altijd heel belangrijk is. Met de ondersteuning van machines, zullen er nog steeds mensen nodig zijn die besluitvormende posities innemen, of ze nu leiding geven aan projectteams, afdelingen of de hele organisatie.

8. Samenwerking

Het vermogen om met anderen samen te werken is een tijdloze vaardigheid. Naarmate processen sneller gaan en complexer worden, zal het vermogen om anderen te begrijpen, zich in te leven in hun behoeften en een manier te vinden om samen te werken belangrijker dan zijn ooit. Vooral voor leidinggevenden en recruiters (in geval van werving en selectie) zal deze menselijke vaardigheid belangrijk zijn. Maar ook op de werkvloer. Werkgevers willen werknemers in hun organisatie die goed kunnen communiceren met anderen en die de onderneming collectief vooruit helpen.

9. Communicatieve vaardigheden

Duidelijk communiceren, intern of met klanten, is een zeer gewenste vaardigheid in alle sectoren. Wij hebben allemaal behoefte aan menselijke interactie. Vooral het schenken van oprechte aandacht en waardering, met de bijbehorende emotie en gezichtsuitdrukking die een robot niet kan nadoen, zijn belangrijk. Ieder mens bloeit op als hij of zij zich gewaardeerd en gezien voelt. Het maakt je een fijne collega, leidinggevende, werkgever, en een blijer mens. En voor de werkgever een zeer gewaardeerde medewerker.

10. Emotionele Intelligentie (EQ)

Een ander gebied waar mensen een voorsprong hebben op machines, is emotionele intelligentie: ons vermogen onze emoties en die van anderen te kennen, te beheersen en uit te drukken. Dit vermogen zal altijd belangrijk zijn zolang er mensen in het personeelsbestand zijn, omdat het invloed heeft op elke interactie die we met elkaar hebben.

11. Culturele intelligentie en diversiteit

De diversiteit binnen organisaties neemt toe. Te kunnen werken met mensen van een ander ras, geslacht, leeftijd, religie, of seksuele geaardheid en deze verschillen respecteren zijn belangrijke vaardigheden. Bedrijven opereren ook steeds vaker internationaal, waardoor het noodzakelijk is dat werknemers rekening kunnen houden met elkaars cultuur en politieke of religieuze overtuigingen. Medewerkers die zich kunnen aanpassen aan anderen en die open staan voor de diversiteit, zijn bovendien van cruciaal belang bij het ontwikkelen van innovatieve producten en diensten voor een organisatie.

12. Zelf-management vaardigheden

Er zijn verschillende zelf-management vaardigheden die mensen in de toekomst succesvoller zullen maken. Om er een aantal te noemen: persoonlijke ontwikkeling, zelf-motivatie, stressmanagement, prioritering, tijdmanagement en het vermogen om verandering te omarmen en te vieren. De mensen met een mindset tot persoonlijke groei, die flexibel zijn, goed kunnen experimenteren en die niet bang zijn om uit te komen voor hun fouten en bereid zijn daarvan te leren, zijn de meest begeerde medewerkers voor elke organisatie.

 

 

 

Posted by mirjam@samapp.nl