Tags: , ,

Mijn idee voor onderwijs #6 Professor Harold Bekkering

Aflevering in de debatreeks "Waartoe dient onderwijs?" #6 Professor Harold Bekkering. Over leerprocessen, over hoe de leerling te motiveren en de leraar als gids. Een boeiend, doorwrochten betoog.

Basisvorming breekt leerlingen

Harold Bekkering betoogt vanuit inzichten uit de psychologie, de hersenwetenschappen en de onderwijswetenschappen, dat er een goede balans nodig is op vele fronten.

Een breed opgezet betoog over hóe de leerling leert, afgezet tegen wat er gebeurd in het voortgezet en het lager onderwijs op dit moment. Hoe dit lerende proces van jongs af aan gefrustreerd wordt in ons schoolsysteem. Wat behelst de Onderwijsvisie 2032? Wat moet er echt veranderen volgens Harold Bekkering? De gemotiveerde leerling moet de leidraad zijn en dat vraagt een meer gidsende rol voor de docent.

Hoe het zelfbeeld van de leerling systematisch ondermijnd wordt

Bekijk de video van: Prof. Harold Bekkering | Jan Bransen

Oeps! We konden je formulier niet vinden.

Intrinsieke motivatie

  • een balans tussen cognitief (taal, rekenen etc.) en sociaal leren (het leren van en over anderen)
  • het leren van boekenwijsheid (inzichten van anderen) en leren door te doen
  • het leren van allerlei canons die de maatschappij belangrijk vindt en de dingen die de leerling belangrijk vindt.

Harold Bekkering betoogt dat juist een goede mix van deze parameters de leerling optimaal verrijkt. Die optimaal verrijkte leerling is vervolgens veel beter in staat om haar plek in de maatschappij in te nemen. Een bevlogen, helder betoog, gestructureerd en doorspekt met wetenswaardigheden uit verschillende disciplines.

Tot het zestiende jaar moet  de leerling zoveel mogelijk met rust gelaten worden

Harold Bekkering is hoogleraar sociaal-cognitieve neurowetenschappen aan het Donders Instituut te Nijmegen, tevens lid van De Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW).

Met dank aan stichting Nivoz, de Balie en Rikkert Seveke

De oorspronkelijke registratie-link bestaat niet meer. Als goed alternatief heeft de redactie gemeend een andere lezing over leren van Harold Bekkering (met Jan Bransen) beschikbaar te maken





Tags: , ,
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook Interessante Video’s

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

ICT-gebruik in het onderwijs

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

WORD LID

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE

In de spotlight

Vacature

Schooldirecteur | Margrietschool

Boek

Burgerschap is zorgen voor jezelf, zorgen voor elkaar en voor de aarde waar we op wonen.

DOEboek Burgerschap: 100 acties om de wereld mooier te maken

Kalender

Bouwen maar HJK banner Landelijk congres Jonge Kind-600x275a
landelijk congres bouwen maar banners-600x627a

Landelijk congres Jonge Kind 2024: Bouwen maar!

App

Picoo stimuleert actief samen spelen onder kinderen met de eerste interactieve spelcomputer voor buiten. Zonder scherm! Zo combineert Piccoo het avontuurlijke van buitenspelen met het interactieve van gamen. Eindeloos speelplezier dus! 
gamification onderwijs

Picoo – gameconsole voor buitenspelen