De PO-Raad, het Lerarencollectief en researchED hebben vijf kennis-filmpjes ontwikkeld. Zij deden dit samen met een aantal experts en onderwijsadviseurs.

In de video’s belichten onderwijsprofessionals thema’s waar je direct mee aan aan de slag kunt om je onderwijs op afstand in te richten.

De vijf thema’s zijn: technisch lezen, digitale les, Kleuterklas TV, digitale tools, en expliciete directe instructie (EDI) op afstand.

Digitale tools

Dit is deel 2: digitale tools, van Menno Kolk

Als meester van groep 5/6 en als bovenschools onderwijskundig ICT’er houdt Menno Kolk zich dagelijks bezig met een verantwoorde inzet van digitale leermiddelen op de scholen in de Stichting Vechtstreek en Venen . Er zijn ten slotte een hoop tools en mogelijkheden, maar hoe zet je deze op een verantwoorde manier in en hoe zorg je dat het leren met deze tools bijdraagt aan de onderwijskwaliteit? Ook informatiebeveiliging en de privacy op school zijn onderwerpen waar ik mij als functionaris gegevensbescherming veel mee bezig houd.

Klik hier voor deel 1, deel 3, deel 4 en deel 5.

Je kunt nog veel meer informatie, nieuws en video’s vinden op de website van het Lerarencollectief.

Meer informatie

Menno vatte zijn video hier nog voor jullie samen als je alles wil lezen met daarin ook een overzicht van de verschillende tools en eventuele links.

De bronnen bij de video zijn:

  • Oldeboom,B.entenBrinke,G.’Debloemkooltheorie;Loopt’t,lukt’tenleeft’t.’ geraadpleegd op 23 maart 2020, https://www.mulierinstituut.nl/publicaties/17751/de-bloemkooltheorie-loop-t-lukt-t-en-leeft-t
  • Kirschner, P.A., Claessens, L., Raaijmakers, S., 2018, ‘Op de schouders van reuzen’ Meppel, Drukkerij ten Brink uitgevers Gratis te downloaden via Didactief
  • Sweller, J. (1988). Cognitive load during problem solving: Effects on learning. Cognitive Science, 12, 257-285.
  • Paivio, A. (1969). Mental Imagery in associative learning and memory. Psychological Review, 76, 241-263.

 

Posted by Redactie Onderwijscommunity