De PO-Raad, het Lerarencollectief en researchED hebben vijf kennis-filmpjes ontwikkeld. Zij deden dit samen met een aantal experts en onderwijsadviseurs.

In de video’s belichten onderwijsprofessionals thema’s waar je direct mee aan aan de slag kunt om je onderwijs op afstand in te richten.

De vijf thema’s zijn: technisch lezen, digitale les, Kleuterklas TV, digitale tools, en expliciete directe instructie (EDI) op afstand.

Expliciete Directe Instructie op Afstand

Dit is deel 3: expliciete directe instructie (EDI) op afstand, door Marcel Schmeier

Vier belangrijke vragen:

  1. wat wil ik de kinderen leren?
  2. Hoe leer ik ze dat?
  3. Hoe zorg ik dat de kinderen leren?
  4. Hoe weet ik of ze leren?

Klik hier voor deel 1, deel 2, deel 3 en deel 4.

Je kunt nog veel meer informatie, nieuws en video’s vinden op de website van het Lerarencollectief.

Over Marcel Schmeier

Marcel Schmeier is onderwijsadviseur taal en rekenen en heeft ruime ervaring als leerkracht en intern begeleider in het speciaal en regulier basisonderwijs. Hij weet als geen ander de theorie op een inspirerende wijze te vertalen naar de dagelijkse praktijk in de klas: “Werken aan onderwijskwaliteit doe je door het primaire proces te verbeteren: het lesgeven, en dan met name de instructie.”

Marcel is bekend van de bestsellers ‘Expliciete Directe Instructie: tips en technieken voor een goede les’ en ‘Effectief rekenonderwijs op de basisschool’.

Meer informatie/bronnen

Marcel vatte zijn video en zijn werk in deze PDF samen.

Verwant aan Expliciete Directe Instructie is het werk van onder andere Siegfried Engelmann. Lees hier meer over de effectiviteit van zowel Expliciete Directe Instructie en Directe Instructie.

De Kennisrotonde onderzocht onder andere ook nog:

  • Wat is het effect van een digitale rekenmethode versus een papieren methode op het verwerven van rekenvaardigheden door leerlingen op de basisschool: lees meer
  • Welke interventies helpen leerlingen om afleidingen zoals gamen onder schooltijd te weerstaan: lees meer

 

Posted by Redactie Onderwijscommunity