De waarde van onderwijs moet je niet in cijfers uit willen drukken

Op zoek naar de juiste sleutel. Er is veel meer experimenteerruimte dan we voor mogelijk houden. Nodig de inspectie uit bij de vele goede initiatieven die er al zijn, zet er het licht op en het gaat groeien. Kessels is niet tegen verplicht lesstof, laat het alleen geen middel worden om kwetsbaren te knechten en hun leven lang op te zadelen met een niet-helpend zelfbeeld.

In deze lezing geeft Kessels aandacht aan de volgende thema’s;

  • Zijn de spanningen tussen de kwalificerende en vormende ambities van het onderwijs met elkaar te verzoenen?
  • Kan een onderwijssysteem, dat gedreven is door scores, door selectie en uitsluiting, duurzaam rekenen op bevlogen leraren? Staat dit niet op gespannen voet met hun pedagogische overtuigingen, de liefde voor het vak?
  • Wat is de prijs die we betalen als we de lat hoog leggen in voorgeschreven eindtermen, toetsing en civiel effect? Wetende dat het jongeren met minder cognitieve en sociale bagage uitsluit. Dat zij daardoor een zwakke leeridentiteit ontwikkelen en hun geloof in eigen kunnen verliezen. Een stigma dat een leven lang zal knechten?
  • Is de waarde van het onderwijs te verhogen door minder op een voorgeschreven opbrengst te sturen

Op zoek naar kennis als een duurzame bekwaamheid in het onderwijs.

Posted by Redactie Onderwijscommunity