Verbinding, betekenis en bezinning

Pittige tijden zijn het geweest en nog. Het is de vraag of we terugkeren naar het oude of dat we thuiswerken via ms teams of zoom kunnen integreren in ons werk. Hoe gaan we afstandsleren integreren in het onderwijs? De meeste docenten zijn blij om de leerlingen weer te ontmoeten. Mooi. Hoewel de schokgolf van de corona pandemie nog door het onderwijs waart, zullen we na de vakantie zo goed en kwaad als het gaat weer over gaan op zo normaal mogelijk. Wat we geleerd hebben de afgelopen maanden, is dat we best flexibel zijn en dat de persoonlijke relaties die we hebben, ook op 1,5 m, belangrijk zijn voor ons. Verbinding maken en betekenis geven zijn twee van die waarden die juist veel prominenter zijn geworden en nu alom erkend worden.

In het bedrijfsleven sprak men voor corona graag over duurzame inzetbaarheid. Nu kunnen we dit echt gaan invullen als we vasthouden aan bovengenoemde waarden en niet vervallen in het oude. Het is ook een moment van bezinnen geweest. Doe ik werk wat bij mij past? Vaak popt deze vraag op als het te laat is. Ontslag, burn-out, bore- out, obsoleet en uitgerangeerd. Niemand wil dat meemaken. Iedereen wil van waarde zijn, iets toevoegen.

Duurzaam is ook tijdig heroriënteren

Als het werk niet meer past dan kan de overstap naar een andere baan best rigoureus lijken. Je weet immers wat je hebt, niet wat je krijgt. In het onderwijs zien we veel medewerkers van 50+. Rond de leeftijd van 55 willen velen graag andere taken. Deze taken zijn niet in overvloed aanwezig. Lastig, het gevaar van meer verzuim ligt op de loer. Hoe kunnen we de mensen in een actieve stand houden? Kunnen we samen iets bedenken? Minder voor de klas, aangevuld met een adviserende, begeleidende rol, bijvoorbeeld? Het huidige lerarentekort zal de komende jaren exponentieel toenemen door een grote groep die richting pensioen gaat.

Is het een idee om medewerkers binnen het onderwijs een reality check te laten doen voordat ze 55 zijn? Denk hierbij aan het in kaart brengen van ervaring, vaardigheden en kwaliteiten. Doen zij werk dat bij hun past of ligt hun hart ergens anders? Een proefperiode meedraaien in een andere hoedanigheid of zelfs binnen een andere school kan uitkomst bieden. Andersom zou er voor het mbo een wereld te winnen zijn als binnen het bedrijfsleven ervaren professionals geënthousiasmeerd kunnen worden voor een deelfunctie in het onderwijs. Zo kan men door te doen, te voelen en te ervaren nieuwe inzichten krijgen. Doen waar je blij van wordt, werk vinden dat bij je past. Zo leiden scholen hun leerlingen op. Mooi om dit ook toe te passen op de medewerkers van die scholen. Het is aan jou!

 


Lees meer

Universiteit Leiden: Ietje Veldman – Hoe behoud je oudere leraren voor het voortgezet onderwijs?

Posted by BiancaProefkracht