Online onderwijs is een ramp

Drie kwart van de docenten in het mbo en hbo geeft aan dat de kwaliteit van het onderwijs is gedaald door het afstandsonderwijs in corona tijd. Voor het wo komt dit op 69% van de docenten. Daarnaast kampt het onderwijspersoneel met een flink hogere werkdruk sinds de coronacrisis. Zo blijkt uit een enquête gehouden door het AOb eind juni.

Het onderwijs van de afgelopen periode is zowel voor docenten als studenten niet vol te houden

zo vatte een docent het samen in een open opmerking. Terwijl er nota bene prioriteiten zijn gesteld in bijvoorbeeld het alleen begeleiden van studenten die extra begeleiding nodig hebben. Managers uit de verschillende onderwijssectoren hebben over het algemeen een iets positiever oordeel over de onderwijskwaliteit.

Boosdoeners

Drie kwart van de docenten kampt met een hogere of zelfs veel hogere werklast dan ze in een normale werkweek gewend waren. Ook werkdruk voor het ingaan van de vakantie, in vergelijking met het opstarten van het afstandsonderwijs, voor bijna de helft (46 procent) hoger. Boosdoeners zijn vooral;

  1. het online vergaderen,
  2. zorgen over het leerproces van studenten,
  3. gebrek aan scheiding tussen werk en privé,
  4. de verschillende soorten interacties via telefoon en mail,
  5. ook zorgen over ’s avonds of zaterdagen werken geven stress.

Alle onduidelijkheid nu over toegestane aantallen, gewenste afstand en een al dan niet deugdelijke ventilatie, zullen niet bijdragen aan een verbetering van de ervaren werkdruk. Er blijft veel werk liggen wat niet meer ingehaald kan worden en het gebrek aan perspectief is zorgelijk.


Bron; enquete van het AOb

Zie ook; de impact van corona op mbo studenten

Posted by Redactie Onderwijscommunity