Onderwijsverandering? We kúnnen en mogen niet meer glazig om ons heen kijken en rustig afwachten op actie van anderen. Het is tijd. Tijd voor dynamiek. Meet the onderwijsmollen!
Onderwijsverandering? We kúnnen en mogen niet meer glazig om ons heen kijken en rustig afwachten op actie van anderen. Het is tijd. Tijd voor dynamiek. Meet the onderwijsmollen!
Ooit iemand in een school zien rondrennen, totaal verwilderd, paars aangelopen en hard roepend: ‘PANIEK!! ACTIE!! Onderwijsverandering nu! Het systeem deugt niet meer!’?
Aanname: Je denkt dat je rustig blijft zitten, net als de rest, en kijkt met opgetrokken wenkbrauwen om je heen. Niemand komt in beweging, hooguit iemand die sussend aankomt met een kopje thee en een valeriaantablet. Jij laat je wenkbrauwen weer zakken naar hun normale stand en gaat dan, net als iedereen, weer over tot de orde van de dag. Onderwijsverandering, morgen misschien.
Voel je vooral niet raar: dit is een volstrekt menselijke reactie maar helaas wel illustratief voor de werkelijkheid. Hoewel we voelen, weten, horen en zien dat er iets zal moeten veranderen in het onderwijssysteem (zo niet het hele systeem), reageren we nauwelijks en wachten we op actie van anderen. En bij het uitblijven daarvan gaan we toch maar weer over tot de dagelijkse beslommeringen. Want zeg nou zelf, jij kunt als eenling niet een heel systeem veranderen, toch?
We kúnnen en mogen niet meer glazig om ons heen kijken en rustig afwachten op actie van anderen
Onderwijsmollen zijn positieve, vrolijke onderwijsprofessionals die infiltreren in het systeem en die weten dat ze ín hun groep al het verschil kunnen maken. Het lijken gewone leerkrachten maar ze zijn te herkennen aan hun extreem gemotiveerde leerlingen (let op de oplichtende pretoogjes), aan de ontspannen sfeer in hun groep en aan de ruimte voor creativiteit. Echte creativiteit. Vakoverstijgend. O ja, sommigen vergeten wel eens hun zwarte zonnebril af te doen. Grote kans dat je één hebt ontmaskerd. Dan heb je er wel oog voor en hey, je bent welkom als partner-in-crime. To the rescue!
Onderwijsmollen zijn gek op ideeën. Zij staan open voor gekke, dwaze, onnozele, fantastische, nieuwe, oude, briljante, slechte (?) en alle de-wereld-is-er-nog-niet-klaar-voor-ideeën. Ideeën van kinderen dus. En die ideeën krijgen ruimte, die krijgen vrijheid. Die zien het daglicht. Bij alle vakken. Deze ideeën worden niet neergeknuppeld door beoordelingen, cijfers of opmerkingen als ‘dat-hoort-nu-eenmaal-zo’, of ‘dat-klopt-niet-wat-jij-denkt’. Hun leerlingen mogen spelen, met materialen, met ideeën, met gedachten. Grenzeloos, respectvol.
Onderwijsmollen stellen vragen, luisteren, stellen nog meer vragen, verbazen zich mee, accepteren dat ze het-(ook-)niet-weten, denken niet alleen in termen van goed en fout. Ze stimuleren, dagen uit op een leuke manier en zijn oprecht en merkbaar trots op hun leerlingen die het nét even anders doen. Zie daar de glinsterende ogen.
Onderwijsmollen zijn klaar met het terminaal-serieuze-systeem dat alles wil controleren en meetbaar wil hebben. Zij zien dat kinderen op jonge leeftijd creatief de school binnenstappen en zorgen ervoor dat die creativiteit wordt gekoesterd. Zodat kinderen hun eigenheid mogen behouden en laten zien, sterker nog: ze krijgen een podium. Zij mogen zich ontwikkelen buiten de grafiekjes en tabelletjes zonder dat iemand heel hard gaat trekken en duwen om ze terug tussen de lijntjes te krijgen. Zij krijgen vertrouwen en applaus. Dat is pas ‘jezelf mogen zijn’! En kijk ze eens ontwikkelen, die leerlingen van hen. Dat worden heel leuke volwassenen.
Een systeem verandert niet uit zichzelf. Grote sociale veranderingen ontstaan nooit uit zichzelf. Maar er hoeft maar één radertje anders te werken en dat heeft invloed op het complete apparaat.
En wanneer heel veel Onderwijsmollen hun radertje vertragen, veranderen of verbuigen en van binnenuit het systeem beïnvloeden, en tegelijkertijd allerlei prachtige initiatieven van buitenaf hun krachten loslaten op het systeem; wanneer we elkaar versterken en de handen ineen slaan, dan kán het toch niet anders dan dat het gaat lukken om een onderwijswereld te creëren waarin iedereen zich fijn voelt.
Laten we elkaar versterken en de handen ineen slaan.
Sluit je daarom aan bij de Onderwijsmollenbeweging en voilà, je voelt je niet meer die eenling die-er-in-z’n-uppie-niks-aan-kan-doen. Dat bèn je namelijk niet.
WORD LID
Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.
PUBLICEER
Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.
ADVERTENTIE