Tags: , , ,

Leerkrachten lof, wat doen jullie dat goed!

Duurzame verbetering van het onderwijs, stelt de Inspectie in de Staat van het Onderwijs, bereiken we door kennis te delen zodat niet iedere school of bestuur zelf het wiel aan het uitvinden is. Maar hoe gesloten zijn de deuren in onderwijsland, betoogt Janicka Cohen in haar blog.

Er gaat al heel veel goed

Jazeker je leest het goed leerkracht. Wat doen jullie het goed! Dat geldt voor iedereen binnen het onderwijs als je het mij vraagt. Niet dat ik niet denk dat er dingen anders kunnen en moeten. Weldegelijk heb ik mijn eigen kijk op onderwijs. Ook ik stel graag kritische vragen en beantwoorden vind ik net zo leuk trouwens ;-). Maar in alles wat ik doe, denk en ambieer houd ik altijd één ding goed voor ogen; er gaat al heel veel goed. Het zou jammer zijn dat we mooie oplossingen over het hoofd zien omdat we het probleem te groot maken. En de leerkrachten voor de klas, die doen er écht toe. Voor alle juffen, meesters en andere onderwijsprofessionals, houd de moed erin. Geef niet op en neem geen genoegen met minder dan vertrouwen, waardering en respect voor wie je bent en wat je doet. In dit blog even geen wetenschap, maar mijn visie op (goed) onderwijs, verandering en de staat van het onderwijs.

Reflectie bij de Staat van het Onderwijs

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, deel ik eerst mijn visie op de staat van het onderwijs met jullie. Een dingetje is het wel he?! Of eigenlijk een 208 pagina’s groot ding. Enkele regels uit dit rapport:

“Daarnaast roept de inspectie het onderwijsveld op om kennis te delen zodat niet iedere school of bestuur zelf het wiel aan het uitvinden is, om leraren en schoolleiders gericht bij te scholen, om aanpakken te kiezen die zich bewezen hebben en om samen te werken met de wetenschap. Zo zorg je voor een duurzame verbetering van het onderwijs.”

Ik kan me er goed in vinden. Samen, het wiel niet steeds opnieuw uitvinden, duurzaamheid en vooral ook het hand in hand met de wetenschap. Ik denk alleen niet dat ze jullie dit nog hoeven te vertellen. Ik zou er zelf voor hebben gekozen om geen dwingende oproep te doen maar om mijn vertrouwen uit te spreken. Want ik vertrouw erop dat iedereen in het onderwijsveld in staat is om… En laten we daarin een partnerschap met elkaar aangaan. Onderwijs, wetenschap en zowel interne- als externe partijen verbinden. Niet samen werken maar écht samenwerken. Als je het mij vraagt zou dat de staat van het onderwijs ten goede komen.

Hoe geven we dat vorm, goed onderwijs?

Wat goed onderwijs is, is voor iedereen anders. Een lekkere dooddoener, dat besef ik me. Maar voor zowel leerlingen als onderwijsprofessionals geldt dat wat goed is voor de één, niet per definitie ook goed is voor de ander. Idealiter zou onderwijs en professionalisering van onderwijsprofessionals dan ook helemaal gepersonaliseerd zijn. Dat gaat niet (dat hoef ik jullie waarschijnlijk ook niet te vertellen). Maar wat gaat wel? Dat is de focus die we in mijn ogen moeten hebben wanneer we met elkaar goed onderwijs willen (vorm)geven.

Ik gaf het in de intro al aan, ik denk dat er dingen anders moeten. Er zitten teveel kinderen thuis, ook zijn er teveel kinderen (en ouders) die zoekende zijn naar een goede plek binnen het onderwijs, er is een tekort aan leerkrachten en dat is er niet zomaar en er zit veel kwaliteitsverschil tussen de scholen. Dit lijstje is niet volledig en ik denk ook niet dat we ons teveel moeten verliezen in enkel het praten over, en wijzen naar, al wat er niet goed gaat. Maar tegelijkertijd moeten we de realiteit wel onder ogen zien om het onderwijs beter te kunnen maken en ik denk dat wat dat betreft het lijstje volledig genoeg is.

Mijn visie op goed onderwijs.

Goed onderwijs is zo vormgegeven dat er ruimte is voor alle kinderen die gebruik willen maken van hun leerrecht. Het komt in eerste instantie tegemoet aan wat leerlingen nodig hebben en direct daarna aan wat de maatschappij, en de wereld, van hun nodig heeft. Internationalisering staat hoog op de agenda. Niet op de laatste plaats omdat we elkaar dan beter gaan begrijpen omdat we de achtergrond van leerlingen en onderwijsprofessionals met een immigratieachtergrond leren kennen. Het is een open systeem, scholen zijn lerende organisaties met een cultuur gericht op verbeteren. Dat wat we van leerlingen verwachten en voor leerlingen willen, dat verwachten onderwijsprofessionals ook van zichzelf en elkaar. Elke dag een beetje beter! Om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren is goed onderwijs gestoeld op dat wat (bewezen) goed werkt, al wat niet blijkt te werken laten we achter of verbeteren we. Goed onderwijs is verbinding, openheid en bewustzijn en alles wat daaruit voortvloeit. Niemand heeft alle wijsheid in pacht maar samen weten en kunnen we heel veel.

Moet dan álles anders?

Nee dus! Dat lijkt me niet nodig. Maar er is wel werk aan de winkel. En dat begint met openheid en echt samenwerken. Ik heb in veel sectoren gewerkt maar (en nu ga ik iets gevaarlijks zeggen) vrijwel nergens zitten de deuren zo goed op slot en zijn de muren zo hoog opgetrokken als binnen het onderwijs. Dat staat haaks op dat wat in vele schoolgidsen te lezen valt en wat we beogen binnen, en met, het onderwijs. Maar weet je.. Ik ben, net als jullie, mijn hart verloren in het onderwijs. Ik wil goed onderwijs voor alle kinderen in ons land en maak me daar graag hard voor.

Ik zie dat ik van waarde kan zijn, juist door jullie nog meer in jullie kracht te zetten. Nogmaals, wat doen jullie het goed! En wat kunnen we samen mooi onderwijs maken! Durf jij me met open armen te ontvangen?

 

 

Tags: , , ,
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook Interessante Artikelen

Dieper leren leren; met 9 tips

Onderwijssysteem zit in vrij starre stuip gevangen door zijn eenzijdige nadruk op bijbrengen van kennis. Ook in leraar- leerling relatie. Leerrijk onderwijs kijkt opnieuw naar het proces.
Lees verder

Met de camera de wijde wereld in

Documentairemaker en onderwijsmanager Tjeerd Muller bedacht een lessenreeks waarbij studenten meer over zichzelf en hun omgeving ontdekken door korte documentaires te maken. Deze aanpak noemt hij ‘docudidactiek’. Docudidactiek is onderdeel…
Lees verder

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

ICT-gebruik in het onderwijs

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

WORD LID

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE

In de spotlight

Vacature

Schooldirecteur | Margrietschool

Boek

Burgerschap is zorgen voor jezelf, zorgen voor elkaar en voor de aarde waar we op wonen.

DOEboek Burgerschap: 100 acties om de wereld mooier te maken

Kalender

Bouwen maar HJK banner Landelijk congres Jonge Kind-600x275a
landelijk congres bouwen maar banners-600x627a

Landelijk congres Jonge Kind 2024: Bouwen maar!

App

Picoo stimuleert actief samen spelen onder kinderen met de eerste interactieve spelcomputer voor buiten. Zonder scherm! Zo combineert Piccoo het avontuurlijke van buitenspelen met het interactieve van gamen. Eindeloos speelplezier dus! 
gamification onderwijs

Picoo – gameconsole voor buitenspelen