Sector: Algemeen

Teruglopende investering in huisvesting zetten onderwijs verder knel
bouwvergunning, gemeenten, IHP

Huisvesting als sluitpost; krijgt het leren straks nog lucht?

Adequate huisvesting is een randvoorwaarde voor goed onderwijs. De cijfers laten een serieuze terugval zien in netto bestedingen, al 15 jaar. De extra klimaateisen meegerekend, eens te meer een punt van aandacht.

de mens is gemaakt om te spelen. spelenderwijs leren we het beste.
competitie, evolutiepsychologie, kennisverwerving

Geef spel meer ruimte in het leerproces

Rob Martens laat zien dat mensen, en dus ook kinderen, ‘gemaakt’ zijn om te spelen en om spelend te leren. Hij laat ook zien dat spelen kinderen meer motiveert om te leren. Zijn devies is: leer speelser.

coronacrisis, Integron, interview

Optimale medewerkerbeleving in tijden van coronacrisis; 7 tips

Wat is er juist nu in crisistijd belangrijk om de beleving, ontwikkeling en prestaties van medewerkers te bevorderen? Wat kunnen we leren van organiseren en leidinggeven met oog op de toekomst?

assessment, lerarentekort, regionaal transfercentrum

Strenge selectie & intensieve begeleiding – een succesverhaal

KPO Amersfoort bood 10 zij-instroomplekken aan. Intensieve begeleiding betekent bijvoorbeeld een half jaar dubbele bezetting voor de klas. Alles voor de vakbekwaamheid. Met succes, sommigen zijn nu zelf opleider.

Gedeeld leiderschap begint van bovenaf
flexibiliteit, gedeeld leiderschap, hiërarchie

Gedeeld leiderschap begint bij het weg te geven

Veel uitdagingen in het onderwijs lenen zich bij uitstek voor een gedeeld leiderschapsbenadering. Stel de inhoud centraal en spreek het hele team aan op hun verantwoordelijkheid om mee te denken en te doen.

corona crisis, leiderschap, organisatiedoel

Leiderschapsscenario’s ten tijde van corona crisis

Scenariodenken geeft het leiderschap de inzichten die nodig zijn om de organisatie kundig door een crisis te leiden. Zodat men kan acteren op hoe de situatie zich in het heden ontwikkelt.

leerdoelen, ontwikkelingstraject, persoonlijk ontwikkelingsplan

Persoonlijke ontwikkeling; één plan, 4 handgrepen

In een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP) zet je onder andere waar je goed in bent, op welk gebied je jezelf nog wilt ontwikkelen, hoe jij jouw functie nog beter kunt uitvoeren en wat jouw ambities voor de toekomst zijn.

open science om verandering van onderaf vorm te geven
bottom-up, evidence informed, onderwijsonderzoek

Vernieuwing van onderaf via open science onderwijsonderzoek

Open science is een heel geschikt middel om de wetenschap beter te integreren met de praktijk. Ook brengt het vernieuwing van onderaf. Sturing is nodig om kansenongelijkheid tussen scholen niet te vergroten.

differentiatie, onderwijsstelsel, segregatie

Doorgeschoten differentiatie; hoe toekomstbestendig is ons stelsel?

Om adequaat te kunnen reageren op maatschappelijke ontwikkelingen is een integrale kijk op het onderwijsstelsel nodig. De onderwijsraad kwam met 5 vertrekpunten om de uitdagingen het hoofd te bieden.

achterstandswijk, afstandsonderwijs, coronacrisis

Illiass el Hadioui; Corona toont realiteit in kansenongelijkheid

Onderken het ongelijk verdeelde kansenlandschap, stelt de onderwijssocioloog. Als je van gelijke kansen oprecht werk wilt maken, zul je misschien ongelijk moeten investeren.

leiding geven, lerend vermogen, schoolleiderschap

Versterk het lerend vermogen van je organisatie

Annette van Valkengoed van Laterna Magica over haar ideaal voor de school als leergemeenschap. De hele organisatie dient te zijn ingesteld op leren, in de breedste zin. Stel het leren centraal.

bar weinig gevolg geveven aan de conclusies uit het rapport.
belangenorganisaties, commissie Dijsselbloem, Kohnstamminstituut

Uit de oude doos; Commissie Dijsselbloem en het onderwijsbeleid

Onderwijscommunity haalt de conclusies van een Kohnstamm onderzoek aan uit 2014. Daarin werd 6 jaar onderwijsbeleid onder de loep genomen, in het licht van het rapport Dijsselbloem uit 2008

duurzame inzetbaarheid kan voor het onderwijs een belangrijk instument blijken tegen het leraren tekort.
55+, duurzame inzetbaarheid, proefperiode

Doe duurzaam met de oudere leerkracht

Het onderwijs kent vele docenten die de vijftig gepasseerd zijn. Duurzame inzetbaarheid impliceert tijdig met hun om de tafel te gaan zitten om te kijken of ze nog voldoening halen uit hun werk.

goed werkgeverschap, OAZ, whitepaper

Wtl 2019 eerder definitief

De Belastingdienst heeft besloten om in verband met corona de afhandeling van de beschikkingen voor Wet tegemoetkoming loondomein, van 2019 te vervroegen. Eerder dit jaar ontvingen organisaties die in aanmerking komen voor de Wtl een […]

OAZ, Sociale zekerheid, transitievergoeding

Compensatie voor transitievergoedingen met terugwerkende kracht

Heeft jouw organisatie sinds 1 juli 2015 transitievergoedingen betaald? Dan hebben we goed nieuws. Sinds 1 april 2020 is de nieuwe regeling compensatie transitievergoedingen van kracht. Dit betekent dat jullie wellicht in aanmerking komen voor […]

afstandsleren, blended learning, coronacrisis

Onderwijs en afstandsleren #4 zelfstandigheid

Drie bevlogen professionals uit het Onderwijs vertellen over werken en leren op afstand. Hoe beviel dat en wat zijn de lessen die zij leerden? Deel 4: zelfstandigheid