Sector: Algemeen

afstandsleren, blended learning, coronacrisis

Onderwijs en afstandsleren #4 zelfstandigheid

Drie bevlogen professionals uit het Onderwijs vertellen over werken en leren op afstand. Hoe beviel dat en wat zijn de lessen die zij leerden? Deel 4: zelfstandigheid

leesvaardigheid onder jongens blijft afnemen.
eigenaarschap, gamen, leesvaardigheid

Leesvaardigheid onvoldoende bij jongens

Gijsbert Stoet constateert afname van jongens in het wo, ook internationaal gezien. Het onderwijs is meer ingericht op meisjes. Verschil tussen de sexen wordt te weinig onderkend, stelt de hoogleraar.

prestatiedruk, toetsing, vernieuwingsscholen

Mijn idee voor onderwijs #8: Joseph Kessels, hoogleraar-emeritus Human Resource Development

Mijn Idee voor Onderwijs is een serie avonden in debatcentrum De Balie in Amsterdam. Kessels komt met een pleidooi voor een vrijere omgang met de inhoud; zonder de benauwde toetsingscultuur.

Lees!, leescultuur, leesoffensief

Versplinterd en te incidenteel beleid op leesvaardigheid

Minister Van Engelshoven en minister Slob reageren op het advies met aanbevelingen over hoe cultuur en onderwijs samen kunnen zorgen voor meer leesplezier en leesmotivatie. Lees! – een offensief.

lerarentekort, sociale codes, transformatieve school

Verstaan van straatcultuur voorkomt veel problemen

Onderzoeker- leraar Illiass El Hadioui schetst het probleem in vele grootstedelijke scholen waar de cultuur van de straat vaak botst met die van de school. De transformatieve oplossing; steun de leraar in zijn werk.

intrinsieke motivatie, rol van de docent, toetsen

Mijn idee voor onderwijs #6 Professor Harold Bekkering

Aflevering in de debatreeks “Waartoe dient onderwijs?” #6 Professor Harold Bekkering. Over leerprocessen, over hoe de leerling te motiveren en de leraar als gids. Een boeiend, doorwrochten betoog

onderwijsvernieuwing, onderwijsvisie, technologische ontwikkelingen

4 richtlijnen om onderwijsvernieuwing succesvol te implementeren

Met name leerkrachten die open staan voor verandering en vernieuwing – pioniers – kunnen de veranderkracht van een school een positieve impuls geven. Hier 4 tips om je kans van slagen te vergroten.

upgrade de onderwijsassistent
flipping the classroom, inter actief, video app

Educanon; flipping the classroom in een handomdraai

Flipping the classroom? Deze app maakt een goede les heel eenvoudig samen te stellen. Zet het juiste videomateriaal achter elkaar op je storyboard, voor zie het van vragen en eventuele extra tekst en deel het met je klas.

mindmapping; verschillende apps
Coggle, Freemind, Mindmap

De App Rubriek; #1 Mindmapping

Mindmapping is een grafische manier om gedachten inzichtelijk te maken. Perfecte tool om lesstof eigen te maken, te presenteren of er samen aan te werken. In deze rubriek een selectie uit de vele apps.

autonomie, leerrijk onderwijs, mentale model

Dieper leren leren; met 9 tips

Onderwijssysteem zit in vrij starre stuip gevangen door zijn eenzijdige nadruk op bijbrengen van kennis. Ook in leraar- leerling relatie. Leerrijk onderwijs kijkt opnieuw naar het proces.

groepsdynamiek, kansenongelijkheid, klassenmanagement

Mijn idee voor onderwijs #5 Iliass El Hadioui (de Transformatieve School)

In de onderwijsreeks ‘Mijn Idee voor Onderwijs’ draait het om de vraag: Waartoe dient onderwijs? In deze aflevering Illias El Hadioui; Over het conflict tussen straat en school en hoe de docent weer aan de inhoud toekomt.

Curriculum.nu, mentaal welzijn, thuiszitters

Onderwijs nieuws #10 – ontwikkelingen in Onderwijsland

De coalitie is verdeeld over vervolg Curriculum.nu. Leerkrachten willen meer aandacht voor mentaal welzijn leerlingen. De Tweede Kamer wil snel 50% minder thuiszitters in PO en VO.

welke skills maken de llerling van nu vaardig voor morgen?
(zelf)leiderschap, emotionele intelligentie, kritisch denken

De 12 belangrijkste job skills voor de wereld van morgen

De technologische vooruitgang en haar steeds verdergaande verweving met het menselijke handelen vraagt een andere benadering van menselijke capaciteiten. 12 Vaardigheden voor de toekomst waar het onderwijs rekening mee moet houden.

differentiatie, kansenongelijkheid, schooluitval

Mijn idee voor onderwijs #4 Arnold Jonk, hoofdinspecteur onderwijs PO & SO

In de reeks ‘Mijn idee voor Onderwijs’ presenteren professionals van diverse kennisdomeinen hun antwoord op de vraag: wat is het doel van onderwijs? Aan de hand van cijfers en diagrammen schets Jonk de stand van zaken en de knelpunten.

hoe andersom organiseren leidend wer om kwaliteitscultuur gestalte te geven
anderom sturen, andersom denken, bedoeling

Andersom denken leidt tot geweldig onderwijs

Andersom denken en organiseren was voor het ROC A12 uiteindelijk te sleutel tot succesvol veranderen van haar beleid en haar kwaliteitscultuur. Een goede casestudy; Wat maak je leidend in je denken?

burn-out, jongeren, SKB

Forse stijging burn-out bij jongere werknemers

Wat kun je als werkgever doen? Maar liefst 29% van de werknemers tot vijfendertig jaar is psychisch vermoeid en heeft daardoor een verhoogde kans op een burn-out. Het in werkdruk en werkgeluk gespecialiseerde adviesbureau SKB […]