Sector: Algemeen

samenwerking in het onderwijs; samenwerkingsvaardigheid en strategie
common eye, samenwerkingsproces, samenwerkingvaardigheid

Samenwerken in onderwijs; conditie #5 Betekenisvol proces

In de praktijk zien we dat de ene organisatie veel gemakkelijker, beter en vanzelfsprekender samenwerkt dan de andere. Wat maakt een organisatie samenwerkingsvaardig?

afstandsonderwijs, kansengelijkheid, Staat van het Onderwijs

De Staat van het Onderwijs 2021; basis niet op orde

De coronacrisis heeft bestaande problemen in het onderwijs vergroot. Met begrijpend lezen en rekenen liepen de basisschoolleerlingen vertraging op. Ook brugklassers van alle niveaus gingen achteruit in rekenen en lezen. De kansenongelijkheid is bovendien gegroeid. Op regie en samenwerking is winst te behalen.

Tweetaligheid in het onderwijs
carrière, integratie, migratieachtergrond

Tweetaligheid in het onderwijs kan beter

Leraren hebben grote pedagogische daadkracht en sturen hiermee wat er gebeurt in de klas. Om een helder beeld te krijgen van tweetaligheid in het onderwijs is het belangrijk om de overtuigingen, houding en kennis van docenten in kaart te brengen.

onderwijsmollen voor een vrolijk rebelse noot; verandering komt van onderaf en van binnenuit.
creativiteit, onderwijsmollen, onderwijssysteem

Mollen zorgen voor onderwijsverandering

Onderwijsverandering? We kúnnen en mogen niet meer glazig om ons heen kijken en rustig afwachten op actie van anderen. Het is tijd. Tijd voor dynamiek. Meet the onderwijsmollen!

 

Samenwerking in het onderwijs; #3 relaties
common eye, groepsdynamiek, persoonlijke relaties

Samenwerken in onderwijs; conditie #3 Relaties

Ieder team zal in principe loyaal zijn aan de samenwerking, maar ook nog altijd aan de eigen organisatie. Verbindend leiderschap heeft aandacht voor constructieve, persoonlijke relaties.

VVerkiezingsprogramma's en onderwijs. Wat schotelen de politieke partijen ons voor
CPB, onderwijsplannen, Verkiezingsprogramma's

Verkiezingsprogramma’s en onderwijsplannen

De meeste politieke partijen beloven substantieel meer geld voor onderwijs. Hoe willen zij dit gaan verdelen? Wat zijn de verschillen? Het CPB rekende de plannen door, het AOb zette de thema’s per partij op een rijtje.

Kansenongelijkheid is te keren. Cultuuromslag is nodig; verwachtingen maken of breken.
De Transformatieve School, inclusief onderwijs, kansenongelijkheid

Kansenongelijkheid in het onderwijs & de rol van verwachtingen

De verwachtingen die een leerkracht heeft van een kind mede bepalen diens succeservaring. Vergroot het geloof in eigen kunnen van álle kinderen. De Transformatieve School, cultuuromslag en leerpotentie.

Samenwerking in onderwijs; alle belangen in kaart brengen om het krachtenveld goed te overzien
belangen, common eye, samenwerkingsproces

Samenwerken in onderwijs, conditie #2 De belangen

Een samenwerkingsproces start vaak op basis van collectieve belangen; Het belang van de afzonderlijke organisaties en de individuele belangen zijn zeker zo belangrijk in het krachtenveld.

samenwerking in onderwijs; organiseren
common eye, onder- en overorganisatie, organiseren

Samenwerken in onderwijs; conditie #4 Organisatie

In samenwerkingsverbanden hebben we de neiging om te weinig of juist te veel aandacht te besteden aan de organisatie ervan. Goede organisatie is essentieel om daadkracht en vertrouwen te ontwikkelen.

samenwerken in het onderwijs; heldere ambitie uitspreken
common eye, gedeelde ambitie, samenwerken

Samenwerken in onderwijs; conditie #1 Ambitie

Hoe gaan we de grotere maatschappelijke vraagstukken aan? Een gezamenlijke ambitie beschrijft kansen, problemen en uitdagingen die de partners alleen niet kunnen oplossen.

samenwerkingsverbanden in het publiekdomein. de 5 fasen van het proces
common eye, continu verbeteren, leidinggeven

Kansrijk samenwerken in onderwijs; 5 condities

Gezamenlijk ambitie, belangen, relatie, organisatie en proces van een samenwerking analyseren en beoordelen. Om tot actie over te gaan op die plekken waar het nodig is. 5 condities, 6 artikelen.

leerachterstand, onderwijssysteem, ontwikkelkans

Pleidooi: Van leerachterstand naar ontwikkelkansen

Het huidige debat over de leerachterstanden noopt ons na te denken over de inrichting van het schoolsysteem, waarin de te behalen doelen leidend zijn geworden. We moeten terug naar de bedoeling, en hoe we daar richting aan geven.

leerkracht in de grootstedelijke context; sluit de opleiding nog aan op de praktijk?
achterstandswijk, grootstedelijke context, kansenongelijkheid

Docent in grootstedelijke context en de kloof met de PABO

Praktijkvoorbeelden van beginnend docenten, in het diepe geworpen van een cluster 4 praktijk. Vanuit de theorie van de opleiding naar de multi-diverse rauwe werkelijkheid. Hoe dan?

JINC pakt kansenongelijkheid aan in de wijken. 9 projecten met praktische training en interactie met bedrijfsleven.
Gelijke kansen, kansenongelijkheid, voortijdig schoolverlaten

JINC vat kansenongelijkheid bij de horens

Kansenongelijkheid is een groot probleem. Steeds meer talent raakt in de verdrukking. JINC slaat een mooie brug tussen de kansarme wijken en het bedrijfsleven. Een negental projecten.

creativiteit in het onderwijsteam houdt iedereen aan boord
Creativity Room, innovatieve ideeën, teamcreativiteit

Creatief leidinggeven in het onderwijs

Met een innovatieve houding de vele uitdagingen het hoofd bieden? Welke aspecten zijn van belang in het groepsproces? Een checklist voor de teamleider in het onderwijs.

Hoge werkdruk onderwijs
continu verbeteren, lean management, leidinggeven

Verandering omarmen in het onderwijs

Onderwijskwaliteit staat al jaren onder druk. Een eendrachtig onderwijsteam met één visie maakt het verschil, aldus ook onderzoek McKinsey. 4 stappen naar continu verbeterklimaat.