Sector: MBO

In deze sectie vind je alle content in onze community over het Middelbaar Beroepsonderwijs

afstandsleren, blended learning, coronacrisis

Onderwijs en afstandsleren #4 zelfstandigheid

Drie bevlogen professionals uit het Onderwijs vertellen over werken en leren op afstand. Hoe beviel dat en wat zijn de lessen die zij leerden? Deel 4: zelfstandigheid

leesvaardigheid onder jongens blijft afnemen.
eigenaarschap, gamen, leesvaardigheid

Leesvaardigheid onvoldoende bij jongens

Gijsbert Stoet constateert afname van jongens in het wo, ook internationaal gezien. Het onderwijs is meer ingericht op meisjes. Verschil tussen de sexen wordt te weinig onderkend, stelt de hoogleraar.

afstandsonderwijs, blended learning, coronavirus

Onderwijs en afstandsleren #5 Het inzicht

Drie bevlogen professionals uit het Onderwijs vertellen over werken en leren op afstand. Hoe beviel dat en wat zijn de lessen die zij leerden? Deel 5: het inzicht.

afstandsleren, coronavirus, lessen

Onderwijs en afstandsleren #3 Verbinding

Drie bevlogen professionals uit het Onderwijs vertellen over werken en leren op afstand. Hoe beviel dat en wat zijn de lessen die zij leerden? Deel 3: in verbinding blijven.

afstandsleren, coronavirus, lessen

Onderwijs en afstandsleren #2 Monitoren

Drie bevlogen professionals uit het Onderwijs vertellen over werken en leren op afstand. Hoe beviel dat en wat zijn de lessen die zij leerden? Deel 2: monitoren op afstand.

afstandsleren, balans, coronacrisis

Onderwijs en afstandsleren #1 Balans

Drie bevlogen professionals uit het Onderwijs vertellen over werken en leren op afstand. Hoe beviel dat en wat zijn de lessen die zij leerden? Deel 1: de balans bewaken.

instructie afstandsleren lerarencollectief
afstandsonderwijs, digitalisering, tools

Afstandsonderwijs #2 – Digitale tools – Menno Kolk

Tips en trucs om afstandsonderwijs een kwalitatieve duw in de rug te geven. Initiatief van het Lerarencollectief. Les 2; Menno Kolk over welke tools je kunt gebruiken bij leren op afstand.

Flipping the classroom niet perse effectief. Wat doe je met de klassikale tijd?
actief leren, diep leren, flipping the classroom

Flipping- hoe benut je de klassikale tijd effectief?

Hoe benut je de klassikale tijd zo effectief mogelijk; flipping the classroom vraagt om een gevarieerde inzet van methoden om tot diep leren te komen.
Hoeveel zelfstandigheid kan je leerling aan?

mbo innovatie met en door het bedrijfsleven
beroepsonderwijs, gedeeld eigenaarschap, lerarentekort

Meer schwung in het MBO? Zet vaklieden voor de klas

Jennifer Wessels Boer deelt haar jarenlange ervaring. Over gedeeld eigenaarschap in het MBO, de struikelblokken en de quick wins. Hoe haal je externe experts binnen je school?

hoe andersom organiseren leidend wer om kwaliteitscultuur gestalte te geven
anderom sturen, andersom denken, bedoeling

Andersom denken leidt tot geweldig onderwijs

Andersom denken en organiseren was voor het ROC A12 uiteindelijk te sleutel tot succesvol veranderen van haar beleid en haar kwaliteitscultuur. Een goede casestudy; Wat maak je leidend in je denken?

gevormd of vervormd; een recensie
aansluiting arbeidsmarkt, een leven lang leren, podcast

de Boekenhoek; Gevormd of vervormd – Jan Bransen

Filosoof Jan Bransen over wat er mis is in het onderwijs. Dat we uitgaan van eerst leren, dan leven. Het onderwijs focust op cognitieve vaardigheden en propageert dit met een passief proces.

Co-creatie, Community, Experimenteren

Co-creatie in een Community of Practice

Internalisatie van het proces van experimenteren zorgt voor duurzame verandering en innovatie in het onderwijs. Onderzoek naar co-creatie in een Community of Practice door Emely Meijerink

HRD moet streven naar samenwerkingsverbanden met onderwijs
beroepspraktijk, hybride leeromgeving, leven lang leren

Het schoolse leren verbinden met dat van de beroepspraktijk

In plaats van achterover te leunen met kritiek op het onderwijs zou HRM zelf de samenwerking op kunnen zoeken in de regio om hun personeel van morgen te helpen vormen naar hun behoeften.

aansluiting, curriculum, schooluitval

Samenwerking vmbo en mbo om schooluitval te ondervangen

Samenwerking tussen het Da Vinci College en het ROC West-Brabant leidt tot een soepelere overgang voor de leerlingen. Ze beginnen met meer zelfvertrouwen en zijn al gewend aan de nieuwe omgeving hetgeen de prestaties ten goede komt.

doorlopende leerroutes, regio, samenwerking

‘Op weg naar versterkt beroepsonderwijs in elke regio’

Voor de overgang van vmbo naar mbo wil het ministerie stimuleren dat regio’s het beroepsonderwijs meer als één geheel vorm geven. Een verslag van de voortgang.

pro-actief klassenmanagement helpt het aantal onderbrekingen te beperken. Een aantal praktische tips uit het veld.
klassemanagement

8 Tips voor proactief klassemanagement

SPOTLIGHT // Het “rimpeleffect” zorgt er voor dat inspanningen om een klaslokaal te ‘managen’ averechts kunnen werken. Je kunt verstoringen beter voor zijn.