Sector: MBO

In deze sectie vind je alle content in onze community over het Middelbaar Beroepsonderwijs

gevormd of vervormd; een recensie
aansluiting arbeidsmarkt, een leven lang leren, podcast

de Boekenhoek; Gevormd of vervormd – Jan Bransen

Filosoof Jan Bransen over wat er mis is in het onderwijs. Dat we uitgaan van eerst leren, dan leven. Het onderwijs focust op cognitieve vaardigheden en propageert dit met een passief proces.

Co-creatie, Community, Experimenteren

Co-creatie in een Community of Practice

Internalisatie van het proces van experimenteren zorgt voor duurzame verandering en innovatie in het onderwijs. Onderzoek naar co-creatie in een Community of Practice door Emely Meijerink

HRD moet streven naar samenwerkingsverbanden met onderwijs
beroepspraktijk, hybride leeromgeving, leven lang leren

Het schoolse leren verbinden met dat van de beroepspraktijk

In plaats van achterover te leunen met kritiek op het onderwijs zou HRM zelf de samenwerking op kunnen zoeken in de regio om hun personeel van morgen te helpen vormen naar hun behoeften.

aansluiting, curriculum, schooluitval

Samenwerking vmbo en mbo om schooluitval te ondervangen

Samenwerking tussen het Da Vinci College en het ROC West-Brabant leidt tot een soepelere overgang voor de leerlingen. Ze beginnen met meer zelfvertrouwen en zijn al gewend aan de nieuwe omgeving hetgeen de prestaties ten goede komt.

doorlopende leerroutes, regio, samenwerking

‘Op weg naar versterkt beroepsonderwijs in elke regio’

Voor de overgang van vmbo naar mbo wil het ministerie stimuleren dat regio’s het beroepsonderwijs meer als één geheel vorm geven. Een verslag van de voortgang.

pro-actief klassenmanagement helpt het aantal onderbrekingen te beperken. Een aantal praktische tips uit het veld.
klassemanagement

8 Tips voor proactief klassemanagement

SPOTLIGHT // Het “rimpeleffect” zorgt er voor dat inspanningen om een klaslokaal te ‘managen’ averechts kunnen werken. Je kunt verstoringen beter voor zijn.

Ontwikkelagenda
kennisinfrastructuur, ontwikkelagenda

Ontwikkelagenda voor ‘Lerend onderwijs’ in Nederland

Lerend onderwijs voor een lerend Nederland; een gezamenlijke ontwikkelagenda om te komen tot een effectieve kennisinfrastructuur voor het onderwijs

basisonderwijs, passend onderwijs

Monitor passend onderwijs – inzicht in ervaringen van leerkrachten

RAPPORTAGE // resultaten monitor naar de ervaringen van leerkrachten in het basisonderwijs met passend onderwijs 2018 door DUO.

financieel, mbo, rapport

Vastgoed – hoe houden scholen de financiële controle?

RAPPORT // Mbo-scholen werken goed aan verbeteringen van het vastgoedbeheer, constateert de Algemene Rekenkamer in het rapport ‘Vastgoed MBO’. Het onderzoek zoomt in op de huisvestingsplannen van drie specifieke scholen.

daling, rekenkamer, vastgoed

Daling aantal studenten dwingt mbo tot bezinning op vastgoed

NIEUWS // De daling van het aantal studenten in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) zal de komende jaren de budgetten van instellingen en daarmee de betaalbaarheid van de schoolgebouwen onder druk zetten.

digitaal, innovatie, Innovatiemarkt

LessonUp – gevarieerde interactieve lessen voor betrokkenheid

INNOVATIE // gevarieerde interactieve lessen met video’s, afbeeldingen, interactieve vragen en quizzen. Je betrekt jouw leerlingen nog meer bij de les en differentiëert op laagdrempelige wijze naar hun persoonlijke behoeften.

awards

Awards

in 2020 zetten wij mensen uit het onderwijs in het zonnetje. Over het hoe en wat houden wij jou op de hoogte

leesbevordering, leesplezier, lezen

Cijfers en meningen over lezen in Nederland

RAPPORT // In dit rapport, resultaat van een onderzoek dat Sardes heeft uitgevoerd in opdracht van de Onderwijsraad, zijn cijfers en meningen bijeengebracht over de thema’s lezen, leesplezier, leesbevordering en taalvaardigheid.

zomerschool

Geen vakantie, maar de schoolbanken weer in

NIEUWS // Op vakantie? Nee, de schoolbanken weer in! Niet iedereen zit erop te wachten. Is de vakantie net begonnen, moet je meteen de schoolbanken weer in.

leef- en onderwijsklimaat, leerlingenraad, leerlingparticipatie

Convenant: versterken van leerlingparticipatie

Het convenant ‘Versterking Samenspraak Leerlingen’ heeft als doel om leerlingparticipatie binnen scholen te faciliteren en stimuleren.