Sector: MBO

In deze sectie vind je alle content in onze community over het Middelbaar Beroepsonderwijs

afstandsonderwijs, coronacrisis, leerproces

Afstandsonderwijs & corona slopend voor de leerkracht mbo & hbo

De onderwijskwaliteit in het mbo en hoger onderwijs is gedaald sinds de overstap naar het afstandsonderwijs. Daarnaast kampt het onderwijspersoneel met een flink hogere werkdruk sinds de coronacrisis.

differentiatie, onderwijsstelsel, segregatie

Doorgeschoten differentiatie; hoe toekomstbestendig is ons stelsel?

Om adequaat te kunnen reageren op maatschappelijke ontwikkelingen is een integrale kijk op het onderwijsstelsel nodig. De onderwijsraad kwam met 5 vertrekpunten om de uitdagingen het hoofd te bieden.

inzet Flexkracht als aanvulling op het team
Flexleerkracht, lerarensalaris, lerarentekort

Flexkrachten als toegevoegde waarde binnen het team

Er is een lerarentekort in het aantal mensen dat alles moet doen waarvan wij vinden dat het in het onderwijs hoort. De flexkracht is eerder deel van de oplossing dan van het probleem.

de ervaring van mbo-ers tijdens de coronamaatregelen
afstandsonderwijs, coronamaatregelen, mbo

De impact van corona op mbo-studenten

Volgens schoolleiders en docenten is de onderwijskwaliteit gedaald door het afstandsonderwijs en de werkdruk gestegen. Wat is nu daadwerkelijk het effect van de corona-maatregelen op mbo-studenten?

achterstandswijk, afstandsonderwijs, coronacrisis

Illiass el Hadioui; Corona toont realiteit in kansenongelijkheid

Onderken het ongelijk verdeelde kansenlandschap, stelt de onderwijssocioloog. Als je van gelijke kansen oprecht werk wilt maken, zul je misschien ongelijk moeten investeren.

afstandsonderwijs, coronacrisis, ov

Daling in onderwijskwaliteit in mbo en hbo

Sinds de invoering van het afstandsonderwijs is de onderwijskwaliteit gedaald en de werkdruk toegenomen. Dat geven docenten in het mbo en hbo aan in een enquête van de Aob.

afstandsleren, blended learning, coronacrisis

Onderwijs en afstandsleren #4 zelfstandigheid

Drie bevlogen professionals uit het Onderwijs vertellen over werken en leren op afstand. Hoe beviel dat en wat zijn de lessen die zij leerden? Deel 4: zelfstandigheid

leesvaardigheid onder jongens blijft afnemen.
eigenaarschap, gamen, leesvaardigheid

Leesvaardigheid onvoldoende bij jongens

Gijsbert Stoet constateert afname van jongens in het wo, ook internationaal gezien. Het onderwijs is meer ingericht op meisjes. Verschil tussen de sexen wordt te weinig onderkend, stelt de hoogleraar.

afstandsonderwijs, blended learning, coronavirus

Onderwijs en afstandsleren #5 Het inzicht

Drie bevlogen professionals uit het Onderwijs vertellen over werken en leren op afstand. Hoe beviel dat en wat zijn de lessen die zij leerden? Deel 5: het inzicht.

afstandsleren, coronavirus, lessen

Onderwijs en afstandsleren #3 Verbinding

Drie bevlogen professionals uit het Onderwijs vertellen over werken en leren op afstand. Hoe beviel dat en wat zijn de lessen die zij leerden? Deel 3: in verbinding blijven.

afstandsleren, coronavirus, lessen

Onderwijs en afstandsleren #2 Monitoren

Drie bevlogen professionals uit het Onderwijs vertellen over werken en leren op afstand. Hoe beviel dat en wat zijn de lessen die zij leerden? Deel 2: monitoren op afstand.

afstandsleren, balans, coronacrisis

Onderwijs en afstandsleren #1 Balans

Drie bevlogen professionals uit het Onderwijs vertellen over werken en leren op afstand. Hoe beviel dat en wat zijn de lessen die zij leerden? Deel 1: de balans bewaken.

instructie afstandsleren lerarencollectief
afstandsonderwijs, digitalisering, tools

Afstandsonderwijs #2 – Digitale tools – Menno Kolk

Tips en trucs om afstandsonderwijs een kwalitatieve duw in de rug te geven. Initiatief van het Lerarencollectief. Les 2; Menno Kolk over welke tools je kunt gebruiken bij leren op afstand.

Flipping the classroom niet perse effectief. Wat doe je met de klassikale tijd?
actief leren, diep leren, flipping the classroom

Flipping- hoe benut je de klassikale tijd effectief?

Hoe benut je de klassikale tijd zo effectief mogelijk; flipping the classroom vraagt om een gevarieerde inzet van methoden om tot diep leren te komen.
Hoeveel zelfstandigheid kan je leerling aan?

mbo innovatie met en door het bedrijfsleven
beroepsonderwijs, gedeeld eigenaarschap, lerarentekort

Meer schwung in het MBO? Zet vaklieden voor de klas

Jennifer Wessels Boer deelt haar jarenlange ervaring. Over gedeeld eigenaarschap in het MBO, de struikelblokken en de quick wins. Hoe haal je externe experts binnen je school?

hoe andersom organiseren leidend wer om kwaliteitscultuur gestalte te geven
anderom sturen, andersom denken, bedoeling

Andersom denken leidt tot geweldig onderwijs

Andersom denken en organiseren was voor het ROC A12 uiteindelijk te sleutel tot succesvol veranderen van haar beleid en haar kwaliteitscultuur. Een goede casestudy; Wat maak je leidend in je denken?