Sector: PO

In deze sectie vind je alle content in onze community over het Primair Onderwijs

samenwerking in het onderwijs; samenwerkingsvaardigheid en strategie
common eye, samenwerkingsproces, samenwerkingvaardigheid

Samenwerken in onderwijs; conditie #5 Betekenisvol proces

In de praktijk zien we dat de ene organisatie veel gemakkelijker, beter en vanzelfsprekender samenwerkt dan de andere. Wat maakt een organisatie samenwerkingsvaardig?

Meer muziek in de klas en Jeugeducatiefonds trekken samen op
Gelijke kansen, Jeugeducatiefonds, kunst en cultuureducatie

De effecten van muziek en beeldende vorming in po

Het NRO geeft antwoord op de vraag, wat het effect is van muziek en beeldende vorming op leerlingen van 5-12 jaar. Meer muziek in de klas streeft naar structureel muziekonderwijs voor alle basisschoolkinderen in Nederland.

Web-dialoog via HUmanity Rising kanaal; wetenschap en onderwijs over spel in het leerproces
natuurlijke ontwikkelkracht, spel, webdialoog

Ga spelen en verwonder je!

Online drieluik: waarom een kind van vrij spel eigenlijk méér leert, dan wij ooit in een les kunnen nabootsen en hoe je dit in je onderwijs kunt benutten. Onderwijsdialoog waarin Mark Mieras, Danielle Krekels, Rob Martens, Anite van Ooijen en Aukje Dijkstra in gesprek gaan met Evelyn Sies en Hamid Aït Oumghar.

Web-dialoog via HUmanity Rising kanaal; wetenschap en onderwijs over spel in het leerproces
natuurlijke ontwikkelkracht, spel, web-dialoog

Ga spelen en verwonder je!

Over waarom een kind van vrij spel eigenlijk méér leert, dan wij ooit in een les kunnen nabootsen en hoe je dit in je onderwijs kunt benutten. Mark Mieras, Danielle Krekels, Rob Martens, Anite van Ooijen en Aukje Dijkstra in gesprek met Evelyn Sies en Hamid Aït Oumghar.

onderwijsdialoog over eigenaarschap in het onderwijs
eigenaarschap, Humanity Rising, Onderwijs Urgenda

Eigenaarschap in het onderwijs; webinar-dialoog

Onderwijs Urgenda heeft een wekelijkse uitzending op het kanaal van Humanity Rising. Bekijk het eerste drieluik met een onderwijs dialoog over eigenaarschap in het onderwijs. Elke dinsdag van de maand staat in het teken van een terugkerend thema.

Tweetaligheid in het onderwijs
carrière, integratie, migratieachtergrond

Tweetaligheid in het onderwijs kan beter

Leraren hebben grote pedagogische daadkracht en sturen hiermee wat er gebeurt in de klas. Om een helder beeld te krijgen van tweetaligheid in het onderwijs is het belangrijk om de overtuigingen, houding en kennis van docenten in kaart te brengen.

onderwijsinnovatie; LOF stimuleert de bevlogen docent; een casestudy
innovatieproject, Leraren Ontwikkelfonds, Onderwijs Pioniers-programma

Onderwijsinnovatie vergt Pioniers; LOF geeft tips

‘Onderwijsvernieuwing door pionierende leraren’, over strategieën rond onderwijsvernieuwing in het programma Onderwijs Pioniers, door Welten Instituut en Kennisland. Heerst op jouw school een lerende cultuur voor docenten? Aan de slag.

leerlingpopulatie in het vso onder de loep
gedragsproblematiek, leerlingpopulatie, passend onderwijs

VSO: gedragsproblematiek zwaarder door late zorg

Rapport onderwijsinspectie: veranderingen in de leerlingenpopulatie in het voortgezet speciaal onderwijs tussen 2014 en 2019. Scholen vermoeden intensere problematieken door vertraagde zorgaanpak. Eisen de wachtlijsten hun tol?

Speels bewegen helpt cognitief proces
beweging, cognitieve ontwikkeling, leerproces

Leerproces = beweging x spel

Overweldigende bewijslast: minder gestructureerde (buiten) activiteit is een waardevolle en tijd effectieve aanvulling op het gestructureerde lesaanbod. Nederlandse nadruk op binnen zitten blokken is vooral een kwestie van traditie en niet wetenschappelijk onderbouwd.

ADHD in het onderwijs; hoe doe je dat in de klas?
ADHD, Gedragsproblematiekindeklas, gedragsstoornis

ADHD in het onderwijs; Wat doe je in de klas?

Podcast//Tijd voor een herdefinitie. In gesprek met Arno de Poorter van ‘Hulp bij ADHD’, conciërge Dennis ven de Ven en ervaringsdeskundige Corné. Plus artikel met tips en tricks, via Gedragsproblemenindeklas.

kansenongelijkheid en de rol van de docent
Gelijke Kansen Alliantie, inclusieve schoolcultuur, transformatieve school

Basisschool Don Sarto & inclusieve schoolcultuur

Masterclasses, lesbezoeken en collegiale lesbezoeken, met dank aan de feedback blijft men zichzelf verbeteren. Als team en als individu. De Transformatieve School en bewustwording. De rol van verwachtingen en gelijke kansen.

De Transformatieve School helpt scholen met een inclusieve schoolcultuur.
De Transformatieve School, kansenongelijkheid, leeropbrengst

Jouw verwachtingen zijn hun kansen

Kansenongelijkheid is geen statisch gegeven. Hoe komen wij af van lage verwachtingen van een kind? Help kinderen in zichzelf te geloven. De Transformatieve School, cultuuromslag & leerpotentie. Een klassikaal vergrootte leeropbrengst.

VVerkiezingsprogramma's en onderwijs. Wat schotelen de politieke partijen ons voor
CPB, onderwijsplannen, Verkiezingsprogramma's

Verkiezingsprogramma’s en onderwijsplannen

De meeste politieke partijen beloven substantieel meer geld voor onderwijs. Hoe willen zij dit gaan verdelen? Wat zijn de verschillen? Het CPB rekende de plannen door, het AOb zette de thema’s per partij op een rijtje.

Kansenongelijkheid is te keren. Cultuuromslag is nodig; verwachtingen maken of breken.
De Transformatieve School, inclusief onderwijs, kansenongelijkheid

Kansenongelijkheid in het onderwijs & de rol van verwachtingen

De verwachtingen die een leerkracht heeft van een kind mede bepalen diens succeservaring. Vergroot het geloof in eigen kunnen van álle kinderen. De Transformatieve School, cultuuromslag en leerpotentie.

Samenwerking in onderwijs; alle belangen in kaart brengen om het krachtenveld goed te overzien
belangen, common eye, samenwerkingsproces

Samenwerken in onderwijs, conditie #2 De belangen

Een samenwerkingsproces start vaak op basis van collectieve belangen; Het belang van de afzonderlijke organisaties en de individuele belangen zijn zeker zo belangrijk in het krachtenveld.

samenwerking in onderwijs; organiseren
common eye, onder- en overorganisatie, organiseren

Samenwerken in onderwijs; conditie #4 Organisatie

In samenwerkingsverbanden hebben we de neiging om te weinig of juist te veel aandacht te besteden aan de organisatie ervan. Goede organisatie is essentieel om daadkracht en vertrouwen te ontwikkelen.