In deze sectie vind je alle content in onze community over het Primair Onderwijs
Sector: PO

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en praktische uitvoering
VVE bevorderd vroegtijdige stimulatie van het lerend vermogen van kinderen die dat van huis uit ontberen. Een goede uitvoering blijkt in de praktijk problematisch. Prof. dr. Paul Leseman verhaalt uit een brede, internationale studie.

Onderwijsstelsel stelt niet het kind centraal
Het huidige onderwijsstelsel met zijn leerstofjaarklassensysteem frustreert veel kinderen links en rechts van het gemiddelde. De nadruk op cognitieve leerresultaten breekt intrinsieke motivatie. Een persoonlijk relaas.

Ontwikkelingsgericht onderwijs #4 Jacqueline Blaak
In een vlot gesprek vertelt Jacqueline Blaak over de idee achter ontwikkelingsgericht onderwijs. Jarenlange praktijkervaring zette haar aan de verandering zelf in gang te zetten en het kind daarbij centraal te stellen.

Ontwikkelingsgericht onderwijs
De Taskforce Ontwikkelingsgerichtonderwijs gaat verder waar het Onderwijspact stopt. Als je de ontwikkeling en het welzijn van het kind echt centraal stelt, dan moet het hele systeem op de schop.

Onderwijsassistenten, one man show of sterk duo voor de klas?
Een samenwerkingsverband van basisscholen in Oost-Brabant heeft met de Pabo een leergang opgezet om onderwijsassistenten specifieke pedagogische en didactische kennis bij te brengen. En plukt de vruchten.

Slimme zoekmachine ontsluit internet voor mbo leerling
Wat begon als een initiatief om een kindvriendelijk internetfilter te realiseren, groeide uit tot een perfect leermiddel voor het beroepsonderwijs. Een online bibliotheek die praktijkkennis op school beschikbaar maakt.

Lerarentekort aanhoudend probleem
Het beroep van leraar staat vol in de aandacht. Door corona zijn er ook beduidend meer aanmeldingen voor zowel PABO als zij-instroomtrajecten. De aanstaande pensioengolf is daarmee nog niet ondervangen.

Geef spel meer ruimte in het leerproces
Rob Martens laat zien dat mensen, en dus ook kinderen, ‘gemaakt’ zijn om te spelen en om spelend te leren. Hij laat ook zien dat spelen kinderen meer motiveert om te leren. Zijn devies is: leer speelser.

Schaduwonderwijs vergroot kansenongelijkheid
Er is nog veel onduidelijk over de gevolgen van de forse toename van schaduwonderwijs. Welke implicaties het heeft op het reguliere onderwijs bijvoorbeeld. Het NRO voerde een overzichtsstudie uit.

Strenge selectie & intensieve begeleiding – een succesverhaal
KPO Amersfoort bood 10 zij-instroomplekken aan. Intensieve begeleiding betekent bijvoorbeeld een half jaar dubbele bezetting voor de klas. Alles voor de vakbekwaamheid. Met succes, sommigen zijn nu zelf opleider.

Stand van zaken onderwijs vraagt om deltaplan
McKinsey nam onlangs het onderwijs onder de loep. In dit artikel belichten we twee grote uitdagingen: het lerarentekort en de groeiende ongelijkheid tussen scholen door de veranderende leerlingenpopulatie.

Flexkrachten als toegevoegde waarde binnen het team
Er is een lerarentekort in het aantal mensen dat alles moet doen waarvan wij vinden dat het in het onderwijs hoort. De flexkracht is eerder deel van de oplossing dan van het probleem.

Illiass el Hadioui; Corona toont realiteit in kansenongelijkheid
Onderken het ongelijk verdeelde kansenlandschap, stelt de onderwijssocioloog. Als je van gelijke kansen oprecht werk wilt maken, zul je misschien ongelijk moeten investeren.

Versterk het lerend vermogen van je organisatie
Annette van Valkengoed van Laterna Magica over haar ideaal voor de school als leergemeenschap. De hele organisatie dient te zijn ingesteld op leren, in de breedste zin. Stel het leren centraal.

Onderwijs en afstandsleren #4 zelfstandigheid
Drie bevlogen professionals uit het Onderwijs vertellen over werken en leren op afstand. Hoe beviel dat en wat zijn de lessen die zij leerden? Deel 4: zelfstandigheid

Leesvaardigheid onvoldoende bij jongens
Gijsbert Stoet constateert afname van jongens in het wo, ook internationaal gezien. Het onderwijs is meer ingericht op meisjes. Verschil tussen de sexen wordt te weinig onderkend, stelt de hoogleraar.