Sector: VO

In deze sectie vind je alle content in onze community over het Voortgezet Onderwijs

de mens is gemaakt om te spelen. spelenderwijs leren we het beste.
competitie, evolutiepsychologie, kennisverwerving

Geef spel meer ruimte in het leerproces

Rob Martens laat zien dat mensen, en dus ook kinderen, ‘gemaakt’ zijn om te spelen en om spelend te leren. Hij laat ook zien dat spelen kinderen meer motiveert om te leren. Zijn devies is: leer speelser.

Aandeel schaduwonderwijs stijgt sterkt
kansenongelijkheid, onderwijsstelsel, reguliere onderwijsprogramma

Schaduwonderwijs vergroot kansenongelijkheid

Er is nog veel onduidelijk over de gevolgen van de forse toename van schaduwonderwijs. Welke implicaties het heeft op het reguliere onderwijs bijvoorbeeld. Het NRO voerde een overzichtsstudie uit.

resultaten verder onder druk
leerlingenpopulatie, lerarentekort, McKinsey rapport

Stand van zaken onderwijs vraagt om deltaplan

McKinsey nam onlangs het onderwijs onder de loep. In dit artikel belichten we twee grote uitdagingen: het lerarentekort en de groeiende ongelijkheid tussen scholen door de veranderende leerlingenpopulatie.

differentiatie, onderwijsstelsel, segregatie

Doorgeschoten differentiatie; hoe toekomstbestendig is ons stelsel?

Om adequaat te kunnen reageren op maatschappelijke ontwikkelingen is een integrale kijk op het onderwijsstelsel nodig. De onderwijsraad kwam met 5 vertrekpunten om de uitdagingen het hoofd te bieden.

inzet Flexkracht als aanvulling op het team
Flexleerkracht, lerarensalaris, lerarentekort

Flexkrachten als toegevoegde waarde binnen het team

Er is een lerarentekort in het aantal mensen dat alles moet doen waarvan wij vinden dat het in het onderwijs hoort. De flexkracht is eerder deel van de oplossing dan van het probleem.

Meer initiatief gevraagd van schoolbesturen
lerarenopleidingen, partnerschappen, samen opleiden

Betere begeleiding startend docent cruciaal

Sektorakkoord VO stelt dat schoolbesturen zorg moeten dragen voor een effectief inwerk- en begeleidingsprogramma van de beginnend docent om vroegtijdige uitval tegen te gaan.

achterstandswijk, afstandsonderwijs, coronacrisis

Illiass el Hadioui; Corona toont realiteit in kansenongelijkheid

Onderken het ongelijk verdeelde kansenlandschap, stelt de onderwijssocioloog. Als je van gelijke kansen oprecht werk wilt maken, zul je misschien ongelijk moeten investeren.

leiding geven, lerend vermogen, schoolleiderschap

Versterk het lerend vermogen van je organisatie

Annette van Valkengoed van Laterna Magica over haar ideaal voor de school als leergemeenschap. De hele organisatie dient te zijn ingesteld op leren, in de breedste zin. Stel het leren centraal.

afstandsleren, blended learning, coronacrisis

Onderwijs en afstandsleren #4 zelfstandigheid

Drie bevlogen professionals uit het Onderwijs vertellen over werken en leren op afstand. Hoe beviel dat en wat zijn de lessen die zij leerden? Deel 4: zelfstandigheid

leesvaardigheid onder jongens blijft afnemen.
eigenaarschap, gamen, leesvaardigheid

Leesvaardigheid onvoldoende bij jongens

Gijsbert Stoet constateert afname van jongens in het wo, ook internationaal gezien. Het onderwijs is meer ingericht op meisjes. Verschil tussen de sexen wordt te weinig onderkend, stelt de hoogleraar.

trend van dalende motivatie zet door
motivatie, onderwijsaanbod, onderwijsinspectie

Scholieren vinden schoolvakken steeds minder interessant

Middelbare scholieren zijn steeds minder gemotiveerd en halen lagere cijfers, blijkt uit onderzoek. Ook ten opzichte van andere landen. Volgens deskundigen ligt de sleutel bij de docent.

afstandsonderwijs, blended learning, coronavirus

Onderwijs en afstandsleren #5 Het inzicht

Drie bevlogen professionals uit het Onderwijs vertellen over werken en leren op afstand. Hoe beviel dat en wat zijn de lessen die zij leerden? Deel 5: het inzicht.

afstandsleren, coronavirus, lessen

Onderwijs en afstandsleren #3 Verbinding

Drie bevlogen professionals uit het Onderwijs vertellen over werken en leren op afstand. Hoe beviel dat en wat zijn de lessen die zij leerden? Deel 3: in verbinding blijven.

afstandsleren, coronavirus, lessen

Onderwijs en afstandsleren #2 Monitoren

Drie bevlogen professionals uit het Onderwijs vertellen over werken en leren op afstand. Hoe beviel dat en wat zijn de lessen die zij leerden? Deel 2: monitoren op afstand.

afstandsleren, balans, coronacrisis

Onderwijs en afstandsleren #1 Balans

Drie bevlogen professionals uit het Onderwijs vertellen over werken en leren op afstand. Hoe beviel dat en wat zijn de lessen die zij leerden? Deel 1: de balans bewaken.

instructie afstandsleren lerarencollectief
afstandsleren, didactiek, digitaliseren

Afstandsonderwijs #5 – Expliciete Directe Instructie op Afstand – Marcel Schmeier

Tips en trucs om afstandsonderwijs een kwalitatieve duw in de rug te geven. Initiatief van het Lerarencollectief. Les 5; Marcel Schmeier over expliciete directe instructie op afstand.