Sector: VO

In deze sectie vind je alle content in onze community over het Voortgezet Onderwijs

flip the classroom, geïndividualiseerd leren, interactief

Edpuzzle; maak een willekeurige video tot lesstof

Een gebruiksvriendelijke gratis applicatie om video’s in te zetten voor lesmateriaal. Opknippen, monteren met geluid, invoegen van vragen. Flip the classroom en maak de video les interactief.

betrokkenheid van leerling bij zijin eigen leerproces
didactische strategieën, eigenaarschap, leerstrategieën

De docent en het eigenaarschap van de leerling

Eigenaarschap van leren is de mate waarin de leerling verantwoordelijkheid neemt voor zijn eigen leerproces. Wat kan een docent doen om die actieve betrokkenheid te stimuleren?

passend onderwijs; extra zorg niet zonder problemen
monitor, passend onderwijs, samenwerkingsverband

Passend onderwijs; een tussenstand van zaken

Het NRO liet de stand van zaken rondom speciaal onderwijs onderwijs onderzoeken. Hier een beknopte samenvatting van de conclusies. Wie neemt de verantwoordelijkheid?

Annette Valkengoed over het ontstaan van en de idee achter integraal kindcentrum Laterna Magica, in de serie 'mijn idee voor onderwijs'
eigenaarschap, integraal kindcentrum, Laterna Magica

Mijn idee voor onderwijs #3 Annette van Valkengoed (Laterna Magica)

In een boeiend pleidooi schetst Annette Valkengoed wat er zo anders is aan de onderwijsvisie van Laterna Magica, het succes verhaal van het zo lang verguisde nieuwe leren. Naar idee van Biestra; hoe ziet dat eruit, waar liepen en lopen zij tegenaan. Witte raaf tegen wil en dank.

gevormd of vervormd; een recensie
aansluiting arbeidsmarkt, een leven lang leren, podcast

de Boekenhoek; Gevormd of vervormd – Jan Bransen

Filosoof Jan Bransen over wat er mis is in het onderwijs. Dat we uitgaan van eerst leren, dan leven. Het onderwijs focust op cognitieve vaardigheden en propageert dit met een passief proces.

Docent Frans – 2e graads bevoegd

De Almeerse Scholen Groep is voor Daltonschool Helen Parkhurst op zoek naar een Docent Frans – 2e graads bevoegd. De werktijdfactor is ca. 0,8 tot 1,0 fte. Het betreft m.n. lessen op onze technasium onderbouw afdeling.

communities, lerarencorps, lerarentekort

Effecten impuls van 100 miljoen voor kwaliteit en kwantiteit lerarencorps

Notitie van het CPB met een overkoepelend beeld van de effecten van een impuls van 100 miljoen voor de kwaliteit en kwantiteit van het lerarencorps.

brede brugklas, kansenongelijkheid, middenschool

Latere schoolselectie: gelijke kansen en kanttekeningen

Latere schoolselectie helpt gelijke kansen op een diploma. Een heterogene groep werkt stimulerend voor kinderen die zich aan slimmere leeftijdsgenootjes kunnen optrekken. Maar er zijn ook kanttekeningen

cnv, enquête, kennisniveau

Lerarentekort heeft een negatieve invloed op kennisniveau leerlingen

Volgens 90 procent van de leraren die meededen aan een enquête van CNV Onderwijs in samenwerking met het AD heeft het lerarentekort een negatieve invloed op het kennisniveau van leerlingen.

innoveren, platform, startup

LessonUp haalt € 350.000 op bij Nederlandse venture capitalist

De Nederlandse venture capitalist Peak Capital heeft onlangs € 350.000 geïnvesteerd in het Haagse technologiebedrijf achter onderwijsplatform LessonUp.

aansluiting, curriculum, schooluitval

Samenwerking vmbo en mbo om schooluitval te ondervangen

Samenwerking tussen het Da Vinci College en het ROC West-Brabant leidt tot een soepelere overgang voor de leerlingen. Ze beginnen met meer zelfvertrouwen en zijn al gewend aan de nieuwe omgeving hetgeen de prestaties ten goede komt.

bijles, huiswerkbegeleiding, onderzoek

Een op de drie leerlingen in VO krijgt aanvullend onderwijs

In Nederland krijgt bijna een op de drie middelbare scholieren buiten school extra bijles, examentraining of huiswerkbegeleiding. Bij basisschoolleerlingen in groep 8 krijgt een op de vier dit soort aanvullend onderwijs.

digitale geletterdheid, digitalisering, pilot study

De 4 speerpunten van het Deense digitale curriculum

Een onderwijsdelegatie bestaande uit vertegenwoordigers van onder meer de VO-raad, Kennisnet, OCW, SLO, Curriculum, de PO-raad, lerarenopleidingen, de GEU, diverse docenten reisde begin juli af naar Denemarken.

mobiel, smartphone, sociale media

Gebruik sociale media en smartphones in voortgezet onderwijs

RAPPORTAGE // Onderzoek gebruik sociale media en omgang met smartphones in het voortgezet onderwijs. De smartphone is tegenwoordig een integraal onderdeel van het alledaagse leven, zeker onder jongeren.

concentratie, mobiel, smartphone

Ban op mobieltjes Zeeuws Calvijn College

Ban op mobieltjes moet concentratie verhogen Het Zeeuwse Calvijn College stelt vanaf 1 januari een algemeen mobielverbod in op alle zeven schoollocaties. Leerlingen moeten de telefoon in hun kluisje leggen zodra ze op school aankomen. […]

pro-actief klassenmanagement helpt het aantal onderbrekingen te beperken. Een aantal praktische tips uit het veld.
klassemanagement

8 Tips voor proactief klassemanagement

SPOTLIGHT // Het “rimpeleffect” zorgt er voor dat inspanningen om een klaslokaal te ‘managen’ averechts kunnen werken. Je kunt verstoringen beter voor zijn.