In deze sectie vind je alle content in onze community over het Voortgezet Onderwijs
Sector: VO

LessonUp haalt € 350.000 op bij Nederlandse venture capitalist
De Nederlandse venture capitalist Peak Capital heeft onlangs € 350.000 geïnvesteerd in het Haagse technologiebedrijf achter onderwijsplatform LessonUp.

Aanvullend onderwijs en motieven voor deelname
In het kader van gelijke kansen kan het schaduwonderwijs een factor zijn die ongelijkheid vergroot. Het fenomeen werd onderzocht door SEO en Oberon in opdracht van ministerie van OCW.

Samenwerking vmbo en mbo om schooluitval te ondervangen
Samenwerking tussen het Da Vinci College en het ROC West-Brabant leidt tot een soepelere overgang voor de leerlingen. Ze beginnen met meer zelfvertrouwen en zijn al gewend aan de nieuwe omgeving hetgeen de prestaties ten goede komt.

Een op de drie leerlingen in VO krijgt aanvullend onderwijs
In Nederland krijgt bijna een op de drie middelbare scholieren buiten school extra bijles, examentraining of huiswerkbegeleiding. Bij basisschoolleerlingen in groep 8 krijgt een op de vier dit soort aanvullend onderwijs.

Het Deense digitale curriculum – 4 speerpunten
In het curriculum van basis- en voortgezet onderwijs en ook in dat van de lerarenopleidingen neemt digitalisering nog een zeer beperkte positie in. Lessen uit twee Deense pilots.

Geen lerend vermogen van onderwijsinnovaties
Hogeronderwijsinstellingen hebben weinig communicatie onderling. Het begrip onderwijsinnovatie is diffuus. En ervaring uit innovatieprojecten wordt amper gebruikt.

‘Op weg naar versterkt beroepsonderwijs in elke regio’
Doorlopende leerroutes en de regionale arbeidsvraag. Het ministerie stimuleert de regio’s het beroepsonderwijs meer als één geheel vorm te geven. Vmbo en mbo weten elkaar beter te vinden.

Klassenmanagement; proactief te werk. 8 tips
Het ‘rimpeleffect’ zorgt er voor dat inspanningen om een klaslokaal te ‘managen’ averechts kunnen werken. Je kunt verstoringen beter voor zijn.

Ontwikkelagenda voor ‘Lerend onderwijs’
Lerend onderwijs voor een lerend Nederland; een gezamenlijke ontwikkelagenda om te komen tot een effectieve kennisinfrastructuur voor het onderwijs

Lerarentekort geografisch aanpakken; 6 suggesties
Het aantal leraren is ongelijk verdeeld over Nederland. Wat valt daaraan te doen? 6 Suggesties van deskundigen Thijs Roovers, voorman van ‘PO in actie’ en Frank Cörvers, hoogleraar arbeidsmarkt

Effectieve leerstrategieën kosten moeite
Video // Teksten eigen te maken met behulp van gekleurde markers? Volgens psycholoog Gino Camp werkt het niet. Actief aan de slag met de stof. Via de Universiteit van Nederland.

Hoe toekomstbestendig is het examen?
LITERATUURSTUDIE // Critici dringen aan op het aanpassen van het huidige examen in het voortgezet onderwijs. Voors en tegens. Verandering impliceert een stelselherziening.

Kwaliteit schoolexaminering onvoldoende gegarandeerd
RAPPORT // De deugdelijkheid van de schoolexaminering in het voortgezet onderwijs is onvoldoende gegarandeerd, volgens de Commissie Kwaliteit Schoolexaminering

Monitor passend onderwijs – inzicht in ervaringen van leerkrachten
RAPPORTAGE // resultaten monitor naar de ervaringen van leerkrachten in het basisonderwijs met passend onderwijs 2018 door DUO.

Toetsen dragen niet bij aan kwaliteit onderwijs
RAPPORT // De Onderwijsraad adviseert de overheid en de onderwijsinstellingen om toe te werken naar een evenwichtiger toets- en examenpraktijk.

Vereenvoudiging bekostiging voortgezet onderwijs
RAPPORT // De bedoeling is dat er in de zomer van 2019 een wetsvoorstel wordt ingediend om het bekostigingsmodel voor het voortgezet onderwijs per 1 januari 2021 sterk te vereenvoudigen.