Thema: Algemeen

afstandsonderwijs, kansengelijkheid, Staat van het Onderwijs

De Staat van het Onderwijs 2021; basis niet op orde

De coronacrisis heeft bestaande problemen in het onderwijs vergroot. Met begrijpend lezen en rekenen liepen de basisschoolleerlingen vertraging op. Ook brugklassers van alle niveaus gingen achteruit in rekenen en lezen. De kansenongelijkheid is bovendien gegroeid. Op regie en samenwerking is winst te behalen.

Meer muziek in de klas en Jeugeducatiefonds trekken samen op
Gelijke kansen, Jeugeducatiefonds, kunst en cultuureducatie

De effecten van muziek en beeldende vorming in po

Het NRO geeft antwoord op de vraag, wat het effect is van muziek en beeldende vorming op leerlingen van 5-12 jaar. Meer muziek in de klas streeft naar structureel muziekonderwijs voor alle basisschoolkinderen in Nederland.

Tweetaligheid in het onderwijs
carrière, integratie, migratieachtergrond

Tweetaligheid in het onderwijs kan beter

Leraren hebben grote pedagogische daadkracht en sturen hiermee wat er gebeurt in de klas. Om een helder beeld te krijgen van tweetaligheid in het onderwijs is het belangrijk om de overtuigingen, houding en kennis van docenten in kaart te brengen.

onderwijsinnovatie; LOF stimuleert de bevlogen docent; een casestudy
innovatieproject, Leraren Ontwikkelfonds, Onderwijs Pioniers-programma

Onderwijsinnovatie vergt Pioniers; LOF geeft tips

‘Onderwijsvernieuwing door pionierende leraren’, over strategieën rond onderwijsvernieuwing in het programma Onderwijs Pioniers, door Welten Instituut en Kennisland. Heerst op jouw school een lerende cultuur voor docenten? Aan de slag.

onderwijsmollen voor een vrolijk rebelse noot; verandering komt van onderaf en van binnenuit.
creativiteit, onderwijsmollen, onderwijssysteem

Mollen zorgen voor onderwijsverandering

Onderwijsverandering? We kúnnen en mogen niet meer glazig om ons heen kijken en rustig afwachten op actie van anderen. Het is tijd. Tijd voor dynamiek. Meet the onderwijsmollen!

 

VVerkiezingsprogramma's en onderwijs. Wat schotelen de politieke partijen ons voor
CPB, onderwijsplannen, Verkiezingsprogramma's

Verkiezingsprogramma’s en onderwijsplannen

De meeste politieke partijen beloven substantieel meer geld voor onderwijs. Hoe willen zij dit gaan verdelen? Wat zijn de verschillen? Het CPB rekende de plannen door, het AOb zette de thema’s per partij op een rijtje.

Samenwerking in onderwijs; alle belangen in kaart brengen om het krachtenveld goed te overzien
belangen, common eye, samenwerkingsproces

Samenwerken in onderwijs, conditie #2 De belangen

Een samenwerkingsproces start vaak op basis van collectieve belangen; Het belang van de afzonderlijke organisaties en de individuele belangen zijn zeker zo belangrijk in het krachtenveld.

leerachterstand, onderwijssysteem, ontwikkelkans

Pleidooi: Van leerachterstand naar ontwikkelkansen

Het huidige debat over de leerachterstanden noopt ons na te denken over de inrichting van het schoolsysteem, waarin de te behalen doelen leidend zijn geworden. We moeten terug naar de bedoeling, en hoe we daar richting aan geven.

JINC pakt kansenongelijkheid aan in de wijken. 9 projecten met praktische training en interactie met bedrijfsleven.
Gelijke kansen, kansenongelijkheid, voortijdig schoolverlaten

JINC vat kansenongelijkheid bij de horens

Kansenongelijkheid is een groot probleem. Steeds meer talent raakt in de verdrukking. JINC slaat een mooie brug tussen de kansarme wijken en het bedrijfsleven. Een negental projecten.

vroegtijdige en voorschoolse educatie als wapen tegen kansenongelijkheid, voor inclusiviteit.
integraal kindcentrum, kansenongelijkheid, sociale inclusiviteit

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en praktische uitvoering

VVE bevorderd vroegtijdige stimulatie van het lerend vermogen van kinderen die dat van huis uit ontberen. Een goede uitvoering blijkt in de praktijk problematisch. Prof. dr. Paul Leseman verhaalt uit een brede, internationale studie.

associëren, beelddenken, creatief waarnemen

5 vaardigheden voor creatief denken

Geijkte denkpatronen doorbreken. In 2020 een opgedrongen noodzaak. Om vindingrijk te te handelen, moet je je eerst gewaar zijn welke belemmeringen in de weg staan en hoe ze te omzeilen.

schooldakrevolutie helpt duurzame scholen realiseren door de juiste partijen om de tafel te krijgen. Ze stimuleert gemeenten waar nodig de weg vrij te maken en zet scholen aan werkte maken van educatie.
duurzaamheid, energietransitie, schooldakrevolutie

Programma Een duurzame school – het kan!

Schooldakrevolutie is de onafhankelijke schakel tussen overheden, schoolbesturen, uitvoerende partijen en de maatschappij. Over de mogelijkheden, de obstakels en de oplossingen. Een viertal webinars.

Stressklachten studenten door corona
corona, psychische klachten, stress

Stress studenten door corona

Onderzoek van de Caring Universities laat significante stijging in stressklachten bij studenten zien. Deelname aan onderzoek was laag, maar welzijn lijkt wel onder druk te staan.

Privacy Online onderwijs
AVG, online onderwijs, persoonsgegevens

Online onderwijs en privacy op gespannen voet

Veel docenten hebben hun zorgen of bezwaren geuit over het online lesgeven en de inbreuk die video-apps en het cameragebruik maken op de privacy. Een jurist van de AOb geeft raad.

waartoe; naar een nieuwe discours over betekenisvol onderzoek
effectiviteitsonderzoek, handelingspraktijk, hindermacht

Wat is nog betekenisvol onderwijsonderzoek?

Dit kritische pleidooi waarschuwt voor de heersende mores in onderwijsonderzoek, dat het onderwijs feitelijk in de tang heeft met zijn resultaatdenken. Onderzoek zou dienstbaar moeten zijn, niet domineren.

Aandeel schaduwonderwijs stijgt sterkt
kansenongelijkheid, onderwijsstelsel, reguliere onderwijsprogramma

Schaduwonderwijs vergroot kansenongelijkheid

Er is nog veel onduidelijk over de gevolgen van de forse toename van schaduwonderwijs. Welke implicaties het heeft op het reguliere onderwijs bijvoorbeeld. Het NRO voerde een overzichtsstudie uit.