Thema: Algemeen

afstandsleren, blended learning, coronacrisis

Onderwijs en afstandsleren #4 zelfstandigheid

Drie bevlogen professionals uit het Onderwijs vertellen over werken en leren op afstand. Hoe beviel dat en wat zijn de lessen die zij leerden? Deel 4: zelfstandigheid

leesvaardigheid onder jongens blijft afnemen.
eigenaarschap, gamen, leesvaardigheid

Leesvaardigheid onvoldoende bij jongens

Gijsbert Stoet constateert afname van jongens in het wo, ook internationaal gezien. Het onderwijs is meer ingericht op meisjes. Verschil tussen de sexen wordt te weinig onderkend, stelt de hoogleraar.

een verstevigd fundament voor iedereen
doelmatigheid van besteding, funderend onderwijs, handelingsperspectieven

Nederlandse onderwijs sterkste daler van OESO

Wat zijn de oorzaken van de dalende trend in onderwijsland. Hoe het tij te keren? Onderzoek van McKinsey richtte zich op de toereikendheid en doelmatigheid van het funderend onderwijs.

trend van dalende motivatie zet door
motivatie, onderwijsaanbod, onderwijsinspectie

Scholieren vinden schoolvakken steeds minder interessant

Middelbare scholieren zijn steeds minder gemotiveerd en halen lagere cijfers, blijkt uit onderzoek. Ook ten opzichte van andere landen. Volgens deskundigen ligt de sleutel bij de docent.

curriculumherziening ondanks weerstand in het onderwijsveld
Aob enquete, curriculumherziening, leergebied

Curriculumherziening lijkt werkdruk te bagatelliseren

Slob zet curriculumherziening door. Tijdelijke commissie start werkzaamheden. Uit Aob enquêtes blijkt dat er fundamentele kritiek is op de indeling en inhoud van de voorgestelde leergebieden.

ouderbetokkenheid in het vo
eigenaarschap, oudeparticipatie, ouderbetrokkenheid

Ouderbetrokkenheid en voortgezet onderwijs; een wereld te winnen

Samenwerking van groot belang    Leerkrachten uit het basisonderwijs en ouders van wie de kinderen op het voortgezet onderwijs zitten geven vaak aan dat er nog een wereld te winnen is als het gaat om […]

afstandsonderwijs, basisschool, coronavirus

Kinderen bepalen liefst eigen planning en tempo

Hoe hebben de kinderen de afgelopen periode het onderwijs op afstand ervaren? Uit een grootschalig onderzoek blijkt dat kinderen vooral zelf hun planning en tempo willen blijven bepalen. 

opleiding, persoonlijk ontwikkelingsplan, persoonlijke ontwikkeling

Docentschap en persoonlijke ontwikkeling; POP

Als leraar ben je dagelijks bezig met de groei en de ontwikkeling van de kinderen en leerlingen in je klas. Maar niet alleen kinderen en jongeren zitten volop in hun ontwikkeling; niemand is ooit uitgeleerd.

uitkomsten van het jaarlijkse peilonderzoek van de Instpectie van Onderwijs
basisonderwijs, eindtoets, Inspectie van het Onderwijs

Streefniveau basisonderwijs slechts door één derde gehaald

Het vraagt de nodige inspanningen van het onderwijs om leerlingen na het verlaten van de basisschool alsnog op het algemeen maatschappelijk functioneel niveau te krijgen.

leerachterstand suggereert vele aannames. Wat is de bedoeling van onderwijs?
coroncrisis, de bedoeling van onderwijs, eigenaarschap

Leerachterstand? Achterstand op wat? Of op wie?

De coronacrisis heeft ons allemaal op een andere wijze naar onderwijs doen kijken. Wat is daadwerkelijk de bedoeling van onderwijs en op welke manier moeten we het onderwijs vormgeven?

bijles, nieuws

MijnBijles.nu lanceert platform voor online, veilige en betere bijlessen

Startup en familiebedrijf verbindt leerlingen en (potentiële) docenten door heel Nederland Wie nu een bijlesdocent zoekt, kan bij verschillende platforms terecht. Docenten worden echter amper gescreend. Bij fysieke bijles worden ze alleen aan een leerling […]

Lees!, leescultuur, leesoffensief

Versplinterd en te incidenteel beleid op leesvaardigheid

Minister Van Engelshoven en minister Slob reageren op het advies met aanbevelingen over hoe cultuur en onderwijs samen kunnen zorgen voor meer leesplezier en leesmotivatie. Lees! – een offensief.

coronacrisis, innovatie, onderwijsstelsel

Coronacrisis: een aanzet tot innovatie in het onderwijs

Veel onderwijsprofessionals ervaren de achterliggende periode van Corona als een moment van bezinning: wat heeft de coronacrisis laten zien als het gaat om de inrichting van onderwijs

coronavirus, gerichte feedback, kansenongelijkheid

Zomerscholen optuigen tegen taalachterstand

Alom wordt gevreesd dat de kansenongelijkheid is toegenomen door de coronacrisis. Thuis zitten betekent voor sommigen verslechtering van de taalontwikkeling. Zou een zomerschool hun kunnen helpen?

geef de docent de ruimte bij het opstarten van onderwijs
coronavirus, leerachterstand, Onderwijsraad

Geef onderwijsprofessionals de kans en de ruimte om te organiseren wat nodig is

Volgens AOb-voorzitter Eugenie Stolk hebben leraren de kans en ruimte nodig om achterstanden van leerlingen weg te werken en bij het opstarten en reorganiseren van onderwijs.

coronavirus, lichamelijk & geestelijk welzijn, privacy-vriendelijk

Onderwijs ten tijde van coronacrisis; 6 aandachtspunten

Deze uitzonderlijke tijd stelt iedereen voor grote uitdagingen. Hier volgen een zestal punten die je kunnen helpen op een gezonde manier jezelf en je onderwijs te handhaven in deze crisis.