Thema: Arbeidsmarkt

VVerkiezingsprogramma's en onderwijs. Wat schotelen de politieke partijen ons voor
CPB, onderwijsplannen, Verkiezingsprogramma's

Verkiezingsprogramma’s en onderwijsplannen

De meeste politieke partijen beloven substantieel meer geld voor onderwijs. Hoe willen zij dit gaan verdelen? Wat zijn de verschillen? Het CPB rekende de plannen door, het AOb zette de thema’s per partij op een rijtje.

verwachte tekorten aan leraren en directeuren in het vo
lerarentekort, PABO, pensioengolf

Lerarentekort aanhoudend probleem

Het beroep van leraar staat vol in de aandacht. Door corona zijn er ook beduidend meer aanmeldingen voor zowel PABO als zij-instroomtrajecten. De aanstaande pensioengolf is daarmee nog niet ondervangen.

assessment, lerarentekort, regionaal transfercentrum

Strenge selectie & intensieve begeleiding – een succesverhaal

KPO Amersfoort bood 10 zij-instroomplekken aan. Intensieve begeleiding betekent bijvoorbeeld een half jaar dubbele bezetting voor de klas. Alles voor de vakbekwaamheid. Met succes, sommigen zijn nu zelf opleider.

inzet Flexkracht als aanvulling op het team
Flexleerkracht, lerarensalaris, lerarentekort

Flexkrachten als toegevoegde waarde binnen het team

Er is een lerarentekort in het aantal mensen dat alles moet doen waarvan wij vinden dat het in het onderwijs hoort. De flexkracht is eerder deel van de oplossing dan van het probleem.

duurzame inzetbaarheid kan voor het onderwijs een belangrijk instument blijken tegen het leraren tekort.
55+, duurzame inzetbaarheid, proefperiode

Doe duurzaam met de oudere leerkracht

Het onderwijs kent vele docenten die de vijftig gepasseerd zijn. Duurzame inzetbaarheid impliceert tijdig met hun om de tafel te gaan zitten om te kijken of ze nog voldoening halen uit hun werk.

Kwaliteit van onderwijs ongelijk verdeeld volgens het rapport De Staat van het Onderwijs
onderwijsinspectie, onderwijskwaliteit, samenwerkingsverband

Kwaliteit van onderwijs voor iedereen?

Samenwerkingsverbanden log door vele bestuurslagen. Lerarentekort treft kansarmen en een lange termijnvisie ontbreekt. De onderwijsinspectie met de Staat van het Onderwijs, 2020; samenvatting deel II

HRD moet streven naar samenwerkingsverbanden met onderwijs
beroepspraktijk, hybride leeromgeving, leven lang leren

Het schoolse leren verbinden met dat van de beroepspraktijk

In plaats van achterover te leunen met kritiek op het onderwijs zou HRM zelf de samenwerking op kunnen zoeken in de regio om hun personeel van morgen te helpen vormen naar hun behoeften.

basisonderwijs, kansenongelijkheid, lerarentekort

Lerarentekort basisonderwijs neemt verder toe

Vooral scholen in de Randstad, met leerlingen van laagopgeleide ouders en in het voortgezet speciaal onderwijs, hebben het moeilijk. De onderwijsinspectie wijst op hierdoor toenemende kansenongelijkheid.

lerarentekort, woningmarkt, zij-instroom

Lerarentekort geografisch aanpakken; 6 suggesties

Het aantal leraren is ongelijk verdeeld over Nederland. Wat valt daaraan te doen? 6 Suggesties van deskundigen Thijs Roovers, voorman van ‘PO in actie’ en Frank Cörvers, hoogleraar arbeidsmarkt