Thema: Arbeidsmarkt

assessment, lerarentekort, regionaal transfercentrum

Strenge selectie & intensieve begeleiding – een succesverhaal

KPO Amersfoort bood 10 zij-instroomplekken aan. Intensieve begeleiding betekent bijvoorbeeld een half jaar dubbele bezetting voor de klas. Alles voor de vakbekwaamheid. Met succes, sommigen zijn nu zelf opleider.

inzet Flexkracht als aanvulling op het team
Flexleerkracht, lerarensalaris, lerarentekort

Flexkrachten als toegevoegde waarde binnen het team

Er is een lerarentekort in het aantal mensen dat alles moet doen waarvan wij vinden dat het in het onderwijs hoort. De flexkracht is eerder deel van de oplossing dan van het probleem.

duurzame inzetbaarheid kan voor het onderwijs een belangrijk instument blijken tegen het leraren tekort.
55+, duurzame inzetbaarheid, proefperiode

Doe duurzaam met de oudere leerkracht

Het onderwijs kent vele docenten die de vijftig gepasseerd zijn. Duurzame inzetbaarheid impliceert tijdig met hun om de tafel te gaan zitten om te kijken of ze nog voldoening halen uit hun werk.

HRD moet streven naar samenwerkingsverbanden met onderwijs
beroepspraktijk, hybride leeromgeving, leven lang leren

Het schoolse leren verbinden met dat van de beroepspraktijk

In plaats van achterover te leunen met kritiek op het onderwijs zou HRM zelf de samenwerking op kunnen zoeken in de regio om hun personeel van morgen te helpen vormen naar hun behoeften.

basisonderwijs, lerarentekort

Lerarentekort basisonderwijs neemt verder toe

NIEUWS // Het tekort aan docenten in het basisonderwijs is afgelopen jaar verder toegenomen. Na de zomervakantie verwacht koepelorganisatie PO-raad een tekort van 1.400 leraren, ruim 9 procent meer dan vorig jaar.

lerarentekort

Suggesties voor gelijker verdelen van leraren over Nederland

SPOTLIGHT // Het aantal leraren is ongelijk verdeeld over Nederland. Wat valt daaraan te doen? 6 Suggesties van deskundigen Thijs Roovers en Frank Cörvers