De theorie van kennisoverdracht, vaardigheden en inzichten, waarbij centraal staat hoe een leerkracht deze overbrengt naar de leerlingen, als onderdeel van de pedagogiek.
Thema: Didactiek

Instellingsbrede implementatie van blended learning
Als het over blended learning gaat, ligt de focus vaak op de inzet van ICT en werkvormen op cursusniveau. Met het oog op de toekomst, gaat het meer en meer over de instellingsbrede implementatie en adoptie. Hoe bereik en begeleid je als instelling zo’n breed gedragen verandering?

Onderwijsstelsel stelt niet het kind centraal
Het huidige onderwijsstelsel met zijn leerstofjaarklassensysteem frustreert veel kinderen links en rechts van het gemiddelde. De nadruk op cognitieve leerresultaten breekt intrinsieke motivatie. Een persoonlijk relaas.

Filosofie van De Transformatieve School
De aanpak van de Transformatieve School wil een antwoord bieden op het probleem van botsende school- en straatcultuur. Kennisnet sprak met Iliass el Hadioui over zijn filosofie, over burgerschap en digitalisering.

Ontwikkelingsgericht onderwijs #4 Jacqueline Blaak
In een vlot gesprek vertelt Jacqueline Blaak over de idee achter ontwikkelingsgericht onderwijs. Jarenlange praktijkervaring zette haar aan de verandering zelf in gang te zetten en het kind daarbij centraal te stellen.

Feedback voor online onderwijs
Sinds veel lessen in het onderwijs online werden gegeven en nu een tweede lockdown ook voor scholen dreigt stoeien veel docenten met hoe er het beste feedback kan worden gegeven. Een handreiking.

Ontwikkelingsgericht onderwijs
De Taskforce Ontwikkelingsgerichtonderwijs gaat verder waar het Onderwijspact stopt. Als je de ontwikkeling en het welzijn van het kind echt centraal stelt, dan moet het hele systeem op de schop.

Slimme zoekmachine ontsluit internet voor mbo leerling
Wat begon als een initiatief om een kindvriendelijk internetfilter te realiseren, groeide uit tot een perfect leermiddel voor het beroepsonderwijs. Een online bibliotheek die praktijkkennis op school beschikbaar maakt.

Samen leren van online leren: 10 tips van de HAN
De vakgroep Toegepaste Psychologie van de Hogeschool Arnhem Nijmegen onderwierp haar eigen didactische online kwaliteiten aan een onderzoek en kwam met een uitgebreide evaluatie.

Het roer moet om in het voortgezet onderwijs
De samenleving heeft anders opgeleide jongeren nodig. In het huidige systeem wordt teveel talent vermorst. Michiel Verbeek staat een heel ander ecosysteem voor ogen.

Geef spel meer ruimte in het leerproces
Rob Martens laat zien dat mensen, en dus ook kinderen, ‘gemaakt’ zijn om te spelen en om spelend te leren. Hij laat ook zien dat spelen kinderen meer motiveert om te leren. Zijn devies is: leer speelser.

Schaduwonderwijs vergroot kansenongelijkheid
Er is nog veel onduidelijk over de gevolgen van de forse toename van schaduwonderwijs. Welke implicaties het heeft op het reguliere onderwijs bijvoorbeeld. Het NRO voerde een overzichtsstudie uit.

Mijn idee voor het onderwijs #10 René ten Bos
Het hele starre van het huidige prestatie denken moet overboord, stelt ten Bos. Het staat innovatie in de weg. De macht van de inspectie en de bestuurslagen is te groot. Ars combinatoria leidt tot vooruitgang.

Doorgeschoten differentiatie; hoe toekomstbestendig is ons stelsel?
Om adequaat te kunnen reageren op maatschappelijke ontwikkelingen is een integrale kijk op het onderwijsstelsel nodig. De onderwijsraad kwam met 5 vertrekpunten om de uitdagingen het hoofd te bieden.

De impact van corona op mbo-studenten
Volgens schoolleiders en docenten is de onderwijskwaliteit gedaald door het afstandsonderwijs en de werkdruk gestegen. Wat is nu daadwerkelijk het effect van de corona-maatregelen op mbo-studenten?

Versterk het lerend vermogen van je organisatie
Annette van Valkengoed van Laterna Magica over haar ideaal voor de school als leergemeenschap. De hele organisatie dient te zijn ingesteld op leren, in de breedste zin. Stel het leren centraal.

Onderwijs en afstandsleren #4 zelfstandigheid
Drie bevlogen professionals uit het Onderwijs vertellen over werken en leren op afstand. Hoe beviel dat en wat zijn de lessen die zij leerden? Deel 4: zelfstandigheid