Thema: Didactiek

De theorie van kennisoverdracht, vaardigheden en inzichten, waarbij centraal staat hoe een leerkracht deze overbrengt naar de leerlingen, als onderdeel van de pedagogiek.

advies over latere schoolselectie aan Tweede Kamer.
brede onderbouw, maatprogramma's, onderwijspact

Onderwijsorganisaties pleiten voor brede onderbouw

Onderwijsveld komt met breed gedragen advies voor de politiek om de problemen het hoofd te bieden. Met een brede onderbouw en meer bewegingsruimte tussen de niveaus nadien.

gevormd of vervormd; een recensie
aansluiting arbeidsmarkt, een leven lang leren, podcast

de Boekenhoek; Gevormd of vervormd – Jan Bransen

Filosoof Jan Bransen over wat er mis is in het onderwijs. Dat we uitgaan van eerst leren, dan leven. Het onderwijs focust op cognitieve vaardigheden en propageert dit met een passief proces.

evidence informed, flipping the system, persoonsvorming

Mijn idee voor onderwijs #1 Jelmer Evers; pleidooi voor twijfel

Jelmer Evers pleit voor meer ruimte voor de leraar. Niet beleidsnotities en toetsen moeten leidend zijn, de liefde voor het vak van de leraar en de leerling als persoon in ontwikkeling.

HRD moet streven naar samenwerkingsverbanden met onderwijs
beroepspraktijk, hybride leeromgeving, leven lang leren

Het schoolse leren verbinden met dat van de beroepspraktijk

In plaats van achterover te leunen met kritiek op het onderwijs zou HRM zelf de samenwerking op kunnen zoeken in de regio om hun personeel van morgen te helpen vormen naar hun behoeften.

brede brugklas, kansenongelijkheid, middenschool

Latere schoolselectie: gelijke kansen en kanttekeningen

Latere schoolselectie helpt gelijke kansen op een diploma. Een heterogene groep werkt stimulerend voor kinderen die zich aan slimmere leeftijdsgenootjes kunnen optrekken. Maar er zijn ook kanttekeningen

aansluiting, curriculum, schooluitval

Samenwerking vmbo en mbo om schooluitval te ondervangen

Samenwerking tussen het Da Vinci College en het ROC West-Brabant leidt tot een soepelere overgang voor de leerlingen. Ze beginnen met meer zelfvertrouwen en zijn al gewend aan de nieuwe omgeving hetgeen de prestaties ten goede komt.

ritmiek, teamsessies, verandering

Blijven Leren #vlog23

In deze vlog van Shauna Plompen, docent en onderwijsadviseur, meer over: verschillende manieren van betrokkenheid bij veranderingen rust in de klas bewaren de ritmiek van teamsessies gastles bewindvoering loopbaanbegeleiding en meer Kijk je weer mee? […]

doorlopende leerroutes, regio, samenwerking

‘Op weg naar versterkt beroepsonderwijs in elke regio’

Voor de overgang van vmbo naar mbo wil het ministerie stimuleren dat regio’s het beroepsonderwijs meer als één geheel vorm geven. Een verslag van de voortgang.

concentratie, mobiel, smartphone

Ban op mobieltjes Zeeuws Calvijn College

Ban op mobieltjes moet concentratie verhogen Het Zeeuwse Calvijn College stelt vanaf 1 januari een algemeen mobielverbod in op alle zeven schoollocaties. Leerlingen moeten de telefoon in hun kluisje leggen zodra ze op school aankomen. […]

pro-actief klassenmanagement helpt het aantal onderbrekingen te beperken. Een aantal praktische tips uit het veld.
klassemanagement

8 Tips voor proactief klassemanagement

SPOTLIGHT // Het “rimpeleffect” zorgt er voor dat inspanningen om een klaslokaal te ‘managen’ averechts kunnen werken. Je kunt verstoringen beter voor zijn.

didactiek, feedback, formatief leren

6 tips voor snellere en meer effectieve feedback

Goede feedback geven is van essentieel belang voor het leerproces, maar vaak ook tijdrovend. Daarom hier een aantal feedback technieken die minder tijd kosten, verzameld uit de praktijk.

digitalisering, docent, leerling centraal

Leerling centraal door digitalisering

VIDEO-INTERVIEW // Met digitalisering komt de leerling centraal te staan en het onderwijsstelsel loopt op de laatste benen; Harry Starren in gesprek met Kobus de Boer in Café Weltschmerz.

digitalisering, simulatoren, virtual-reality

Virtual reality in het onderwijs

VIDEO // ‘Digitalisering in het onderwijs is voor het Scheepvaart en Transport College heel belangrijk’, zegt Alwin Peppelenbosch, Directeur ICT bij STC-Group.

leerproces, leren, methodiek

Hoe leren wij eigenlijk? Een methodiek die werkt.

VIDEO // Volgens psycholoog Gino Camp werkt het niet zo effectief om je teksten eigen te maken met behulp van gekleurde markers. Integendeel. Welke methodiek wel werkt, doet hij hier ook uit de doeken.

basisonderwijs, passend onderwijs

Monitor passend onderwijs – inzicht in ervaringen van leerkrachten

RAPPORTAGE // resultaten monitor naar de ervaringen van leerkrachten in het basisonderwijs met passend onderwijs 2018 door DUO.

curriculum, kerntaken, welbevinden

Beter onderwijs met behulp van positieve psychologie

ARTIKEL // Gelukkig zijn, is wat nagenoeg alle ouders antwoorden, als je ze vraagt wat zij belangrijk vinden voor de toekomst van hun kind. Een programma hiervoor maakt helaas nog weinig kans om financiering te vinden voor onderzoek.