Thema: Didactiek

De theorie van kennisoverdracht, vaardigheden en inzichten, waarbij centraal staat hoe een leerkracht deze overbrengt naar de leerlingen, als onderdeel van de pedagogiek.

de mens is gemaakt om te spelen. spelenderwijs leren we het beste.
competitie, evolutiepsychologie, kennisverwerving

Geef spel meer ruimte in het leerproces

Rob Martens laat zien dat mensen, en dus ook kinderen, ‘gemaakt’ zijn om te spelen en om spelend te leren. Hij laat ook zien dat spelen kinderen meer motiveert om te leren. Zijn devies is: leer speelser.

Aandeel schaduwonderwijs stijgt sterkt
kansenongelijkheid, onderwijsstelsel, reguliere onderwijsprogramma

Schaduwonderwijs vergroot kansenongelijkheid

Er is nog veel onduidelijk over de gevolgen van de forse toename van schaduwonderwijs. Welke implicaties het heeft op het reguliere onderwijs bijvoorbeeld. Het NRO voerde een overzichtsstudie uit.

differentiatie, onderwijsstelsel, segregatie

Doorgeschoten differentiatie; hoe toekomstbestendig is ons stelsel?

Om adequaat te kunnen reageren op maatschappelijke ontwikkelingen is een integrale kijk op het onderwijsstelsel nodig. De onderwijsraad kwam met 5 vertrekpunten om de uitdagingen het hoofd te bieden.

de ervaring van mbo-ers tijdens de coronamaatregelen
afstandsonderwijs, coronamaatregelen, mbo

De impact van corona op mbo-studenten

Volgens schoolleiders en docenten is de onderwijskwaliteit gedaald door het afstandsonderwijs en de werkdruk gestegen. Wat is nu daadwerkelijk het effect van de corona-maatregelen op mbo-studenten?

leiding geven, lerend vermogen, schoolleiderschap

Versterk het lerend vermogen van je organisatie

Annette van Valkengoed van Laterna Magica over haar ideaal voor de school als leergemeenschap. De hele organisatie dient te zijn ingesteld op leren, in de breedste zin. Stel het leren centraal.

afstandsleren, blended learning, coronacrisis

Onderwijs en afstandsleren #4 zelfstandigheid

Drie bevlogen professionals uit het Onderwijs vertellen over werken en leren op afstand. Hoe beviel dat en wat zijn de lessen die zij leerden? Deel 4: zelfstandigheid

leesvaardigheid onder jongens blijft afnemen.
eigenaarschap, gamen, leesvaardigheid

Leesvaardigheid onvoldoende bij jongens

Gijsbert Stoet constateert afname van jongens in het wo, ook internationaal gezien. Het onderwijs is meer ingericht op meisjes. Verschil tussen de sexen wordt te weinig onderkend, stelt de hoogleraar.

trend van dalende motivatie zet door
motivatie, onderwijsaanbod, onderwijsinspectie

Scholieren vinden schoolvakken steeds minder interessant

Middelbare scholieren zijn steeds minder gemotiveerd en halen lagere cijfers, blijkt uit onderzoek. Ook ten opzichte van andere landen. Volgens deskundigen ligt de sleutel bij de docent.

afstandsonderwijs, blended learning, coronavirus

Onderwijs en afstandsleren #5 Het inzicht

Drie bevlogen professionals uit het Onderwijs vertellen over werken en leren op afstand. Hoe beviel dat en wat zijn de lessen die zij leerden? Deel 5: het inzicht.

curriculumherziening ondanks weerstand in het onderwijsveld
Aob enquete, curriculumherziening, leergebied

Curriculumherziening lijkt werkdruk te bagatelliseren

Slob zet curriculumherziening door. Tijdelijke commissie start werkzaamheden. Uit Aob enquêtes blijkt dat er fundamentele kritiek is op de indeling en inhoud van de voorgestelde leergebieden.

ouderbetokkenheid in het vo
eigenaarschap, oudeparticipatie, ouderbetrokkenheid

Ouderbetrokkenheid en voortgezet onderwijs; een wereld te winnen

Samenwerking van groot belang    Leerkrachten uit het basisonderwijs en ouders van wie de kinderen op het voortgezet onderwijs zitten geven vaak aan dat er nog een wereld te winnen is als het gaat om […]

opleiding, persoonlijk ontwikkelingsplan, persoonlijke ontwikkeling

Docentschap en persoonlijke ontwikkeling; POP

Als leraar ben je dagelijks bezig met de groei en de ontwikkeling van de kinderen en leerlingen in je klas. Maar niet alleen kinderen en jongeren zitten volop in hun ontwikkeling; niemand is ooit uitgeleerd.

prestatiedruk, toetsing, vernieuwingsscholen

Mijn idee voor onderwijs #8: Joseph Kessels, hoogleraar-emeritus Human Resource Development

Mijn Idee voor Onderwijs is een serie avonden in debatcentrum De Balie in Amsterdam. Kessels komt met een pleidooi voor een vrijere omgang met de inhoud; zonder de benauwde toetsingscultuur.

achterstandsleerling raakt verder achterop door afstandsleren
afstandsonderwijs, leerachterstand, monitoronderzoek

Achterstandsleerling verder achterop door afstandsleren

De Onderwijsinspectie concludeert in een monitoronderzoek dat leerlingen met leerachterstanden of lastige thuissituatie door het afstandsonderwijs nog verder achter raakten vergeleken met de rest.

Lees!, leescultuur, leesoffensief

Versplinterd en te incidenteel beleid op leesvaardigheid

Minister Van Engelshoven en minister Slob reageren op het advies met aanbevelingen over hoe cultuur en onderwijs samen kunnen zorgen voor meer leesplezier en leesmotivatie. Lees! – een offensief.

leerklimaat, orde houden, pedagogische rol

Vriendelijk orde houden is het probleem voor zijn

Hoe houd je orde in een klas pubers zonder boosheid en frustratie? Wanneer leerlingen zich veilig en competent voelen, zal orde vaak vanzelf ontstaan, was het idee. Meer effectieve lestijd het gevolg.