Thema: Didactiek

De theorie van kennisoverdracht, vaardigheden en inzichten, waarbij centraal staat hoe een leerkracht deze overbrengt naar de leerlingen, als onderdeel van de pedagogiek.

flip the classroom, geïndividualiseerd leren, interactief

Edpuzzle; maak een willekeurige video tot lesstof

Een gebruiksvriendelijke gratis applicatie om video’s in te zetten voor lesmateriaal. Opknippen, monteren met geluid, invoegen van vragen. Flip the classroom en maak de video les interactief.

mbo innovatie met en door het bedrijfsleven
beroepsonderwijs, gedeeld eigenaarschap, lerarentekort

Meer schwung in het MBO? Zet vaklieden voor de klas

Jennifer Wessels Boer deelt haar jarenlange ervaring. Over gedeeld eigenaarschap in het MBO, de struikelblokken en de quick wins. Hoe haal je externe experts binnen je school?

autonomie, leerrijk onderwijs, mentale model

Dieper leren leren; met 9 tips

Onderwijssysteem zit in vrij starre stuip gevangen door zijn eenzijdige nadruk op bijbrengen van kennis. Ook in leraar- leerling relatie. Leerrijk onderwijs kijkt opnieuw naar het proces.

groepsdynamiek, kansenongelijkheid, klassenmanagement

Mijn idee voor onderwijs #5 Iliass El Hadioui (de Transformatieve School)

In de onderwijsreeks ‘Mijn Idee voor Onderwijs’ draait het om de vraag: Waartoe dient onderwijs? In deze aflevering Illias El Hadioui; Over het conflict tussen straat en school en hoe de docent weer aan de inhoud toekomt.

betrokkenheid van leerling bij zijin eigen leerproces
didactische strategieën, eigenaarschap, leerstrategieën

De docent en het eigenaarschap van de leerling

Eigenaarschap van leren is de mate waarin de leerling verantwoordelijkheid neemt voor zijn eigen leerproces. Wat kan een docent doen om die actieve betrokkenheid te stimuleren?

differentiatie, kansenongelijkheid, schooluitval

Mijn idee voor onderwijs #4 Arnold Jonk, hoofdinspecteur onderwijs PO & SO

In de reeks ‘Mijn idee voor Onderwijs’ presenteren professionals van diverse kennisdomeinen hun antwoord op de vraag: wat is het doel van onderwijs? Aan de hand van cijfers en diagrammen schets Jonk de stand van zaken en de knelpunten.

Annette Valkengoed over het ontstaan van en de idee achter integraal kindcentrum Laterna Magica, in de serie 'mijn idee voor onderwijs'
eigenaarschap, integraal kindcentrum, Laterna Magica

Mijn idee voor onderwijs #3 Annette van Valkengoed (Laterna Magica)

In een boeiend pleidooi schetst Annette Valkengoed wat er zo anders is aan de onderwijsvisie van Laterna Magica, het succes verhaal van het zo lang verguisde nieuwe leren. Naar idee van Biestra; hoe ziet dat eruit, waar liepen en lopen zij tegenaan. Witte raaf tegen wil en dank.

advies over latere schoolselectie aan Tweede Kamer.
brede onderbouw, maatprogramma's, onderwijspact

Onderwijsorganisaties pleiten voor brede onderbouw

Onderwijsveld komt met breed gedragen advies voor de politiek om de problemen het hoofd te bieden. Met een brede onderbouw en meer bewegingsruimte tussen de niveaus nadien.

gevormd of vervormd; een recensie
aansluiting arbeidsmarkt, een leven lang leren, podcast

de Boekenhoek; Gevormd of vervormd – Jan Bransen

Filosoof Jan Bransen over wat er mis is in het onderwijs. Dat we uitgaan van eerst leren, dan leven. Het onderwijs focust op cognitieve vaardigheden en propageert dit met een passief proces.

evidence informed, flipping the system, persoonsvorming

Mijn idee voor onderwijs #1 Jelmer Evers; pleidooi voor twijfel

Jelmer Evers pleit voor meer ruimte voor de leraar. Niet beleidsnotities en toetsen moeten leidend zijn, de liefde voor het vak van de leraar en de leerling als persoon in ontwikkeling.

HRD moet streven naar samenwerkingsverbanden met onderwijs
beroepspraktijk, hybride leeromgeving, leven lang leren

Het schoolse leren verbinden met dat van de beroepspraktijk

In plaats van achterover te leunen met kritiek op het onderwijs zou HRM zelf de samenwerking op kunnen zoeken in de regio om hun personeel van morgen te helpen vormen naar hun behoeften.

brede brugklas, kansenongelijkheid, middenschool

Latere schoolselectie: gelijke kansen en kanttekeningen

Latere schoolselectie helpt gelijke kansen op een diploma. Een heterogene groep werkt stimulerend voor kinderen die zich aan slimmere leeftijdsgenootjes kunnen optrekken. Maar er zijn ook kanttekeningen

aansluiting, curriculum, schooluitval

Samenwerking vmbo en mbo om schooluitval te ondervangen

Samenwerking tussen het Da Vinci College en het ROC West-Brabant leidt tot een soepelere overgang voor de leerlingen. Ze beginnen met meer zelfvertrouwen en zijn al gewend aan de nieuwe omgeving hetgeen de prestaties ten goede komt.

ritmiek, teamsessies, verandering

Blijven Leren #vlog23

In deze vlog van Shauna Plompen, docent en onderwijsadviseur, meer over: verschillende manieren van betrokkenheid bij veranderingen rust in de klas bewaren de ritmiek van teamsessies gastles bewindvoering loopbaanbegeleiding en meer Kijk je weer mee? […]

doorlopende leerroutes, regio, samenwerking

‘Op weg naar versterkt beroepsonderwijs in elke regio’

Voor de overgang van vmbo naar mbo wil het ministerie stimuleren dat regio’s het beroepsonderwijs meer als één geheel vorm geven. Een verslag van de voortgang.

concentratie, mobiel, smartphone

Ban op mobieltjes Zeeuws Calvijn College

Ban op mobieltjes moet concentratie verhogen Het Zeeuwse Calvijn College stelt vanaf 1 januari een algemeen mobielverbod in op alle zeven schoollocaties. Leerlingen moeten de telefoon in hun kluisje leggen zodra ze op school aankomen. […]