Thema: Digitalisering

360VR bril ideale leertool
360° VR-headset, geheugentraining, intense leerervaring

360° Virtual Reality als ideaal leermiddel

Virtual Reality-technologie is een zeer geschikte tool om in te zetten in leerprocessen voor het herinneren en begrijpen van ruimtelijke en visuele informatie. Drie redenen waarom.

over de noozaak technologische implementatie te sturen op ethiek
Big Data, digitaliseringsproces, ethische waarden

Digitaliseren – sturen op waarden via ethiek

Het toenemend gebruik van technologie tekent ook in het onderwijs de menselijke relaties, vaak indirect. Big Data & techbedrijven delen niet altijd de geldende ethiek. Een pleidooi voor bewuste sturing.

innoveren, platform, startup

LessonUp haalt € 350.000 op bij Nederlandse venture capitalist

De Nederlandse venture capitalist Peak Capital heeft onlangs € 350.000 geïnvesteerd in het Haagse technologiebedrijf achter onderwijsplatform LessonUp.

digitalisering, Europa, onderwijs

Nederland loopt voorop met de digitalisering van het onderwijs

Nederland staat na Estland tweede in de index van het Centre for European Policy Studies (CEPS), die in samenwerking met Google is samengesteld. Finland is derde, gevolgd door Luxemburg, Malta en Cyprus.

digitale geletterdheid, digitalisering, pilot study

De 4 speerpunten van het Deense digitale curriculum

Een onderwijsdelegatie bestaande uit vertegenwoordigers van onder meer de VO-raad, Kennisnet, OCW, SLO, Curriculum, de PO-raad, lerarenopleidingen, de GEU, diverse docenten reisde begin juli af naar Denemarken.

gemeenten, laptop, subsidie

Tegemoetkoming laptop schoolgaande kinderen

ONDERZOEK // Voor veel scholieren zijn laptops onmisbaar en soms zelfs verplicht vanuit de school. Gemeenten bieden, indien nodig, vaak een tegemoetkoming, maar de verschillen zijn groot.

digitalisering, docent, leerling centraal

Leerling centraal door digitalisering

VIDEO-INTERVIEW // Met digitalisering komt de leerling centraal te staan en het onderwijsstelsel loopt op de laatste benen; Harry Starren in gesprek met Kobus de Boer in Café Weltschmerz.

digitalisering, simulatoren, virtual-reality

Virtual reality in het onderwijs

STC maakt virtual-reality concreet ‘Digitalisering in het onderwijs is voor het Scheepvaart en Transport College heel belangrijk’, zegt Alwin Peppelenbosch, Directeur ICT bij STC-Group.

innovatie

Mentimeter – enquêtes, quizzen en vraag- en antwoordsessies

TOOLING // Of je nou een bedrijfsadviseur, docent, spreker of quizmaster bent, Mentimeter kan je gebruiken om jouw boodschap over te brengen en je publiek of studenten te betrekken

samr

SAMR – ondersteuning bij effectief gebruik technologie

TOOLING // Het SAMR-model voor de integratie van technologie heeft veel bekendheid gekregen. In deze bijdrage een aantal interessante achtergronden en toepassingmogelijkheden.

digitaal, innovatie, Innovatiemarkt

LessonUp – gevarieerde interactieve lessen voor betrokkenheid

INNOVATIE // gevarieerde interactieve lessen met video’s, afbeeldingen, interactieve vragen en quizzen. Je betrekt jouw leerlingen nog meer bij de les en differentiëert op laagdrempelige wijze naar hun persoonlijke behoeften.

digitaal, geletterdheid, ict

Digitale geletterdheid – kunnen werken in de digitale wereld

Leerlingen van nu groeien op in een deels digitale samenleving. Internet is overal aanwezig, en bijna iedereen van 12 jaar en ouder heeft een smartphone. Maar wat wat zijn de implicaties en hoe ga je daarmee om

digitaal, ict, PO

Slob positief over voortgang sectorakkoorden

Leraren in het primair en voortgezet onderwijs maken meer gebruik van ICT en digitaal lesmateriaal.

ict, leraren, onderwijs

Aard en omvang gebruik van ICT in het onderwijs

RAPPORT // Kennisnet heeft eind 2017 schoolbestuurders, schoolleiders en ict-coördinatoren opgeroepen hun school aan te melden voor onderzoek naar het gebruik van ict in het onderwijs.

digitalisering, kennissamenleving, leren

Wereldwijde 21st century skills volgens verschillende modellen

WHITEPAPER // dit paper beantwoord vragen als: hoe is de kennissamenleving ontstaan, wat zijn wereldwijde 21st century skills volgens verschillende modellen en wat is de rol van het onderwijs bij het ontwikkelen van die vaardigheden.