Thema: Digitalisering

over de noozaak technologische implementatie te sturen op ethiek
Big Data, digitaliseringsproces, ethische waarden

Digitaliseren – sturen op waarden via ethiek

Het toenemend gebruik van technologie tekent ook in het onderwijs de menselijke relaties, vaak indirect. Big Data & techbedrijven delen niet altijd de geldende ethiek. Een pleidooi voor bewuste sturing.

innoveren, platform, startup

LessonUp haalt € 350.000 op bij Nederlandse venture capitalist

De Nederlandse venture capitalist Peak Capital heeft onlangs € 350.000 geïnvesteerd in het Haagse technologiebedrijf achter onderwijsplatform LessonUp.

digitalisering, Europa, onderwijs

Nederland loopt voorop met de digitalisering van het onderwijs

Nederland staat na Estland tweede in de index van het Centre for European Policy Studies (CEPS), die in samenwerking met Google is samengesteld. Finland is derde, gevolgd door Luxemburg, Malta en Cyprus.

curricullum.nu, digitale geletterdheid, digitalisering

Het Deense digitale curriculum – 4 speerpunten

In het curriculum van basis- en voortgezet onderwijs en ook in dat van de lerarenopleidingen neemt digitalisering nog een zeer beperkte positie in. Lessen uit twee Deense pilots.

digitalisering, docent, onderwijsstelsel

Digitalisering stelt de leerling centraal

VIDEO-INTERVIEW // Met digitalisering komt de leerling centraal te staan. Het onderwijsstelsel nu is achterhaald. Harry Starren in gesprek met bestuurder Kobus de Boer in Café Weltschmerz.

digitaal, ict, PO

Slob positief over voortgang sectorakkoorden

Leraren in het primair en voortgezet onderwijs maken meer gebruik van ICT en digitaal lesmateriaal.

ict, leraren, onderwijs

Aard en omvang gebruik van ICT in het onderwijs

RAPPORT // Kennisnet heeft eind 2017 schoolbestuurders, schoolleiders en ict-coördinatoren opgeroepen hun school aan te melden voor onderzoek naar het gebruik van ict in het onderwijs.

digitalisering, kennissamenleving, leren

Wereldwijde 21st century skills volgens verschillende modellen

WHITEPAPER // dit paper beantwoord vragen als: hoe is de kennissamenleving ontstaan, wat zijn wereldwijde 21st century skills volgens verschillende modellen en wat is de rol van het onderwijs bij het ontwikkelen van die vaardigheden.