Thema: Facilitair

Teruglopende investering in huisvesting zetten onderwijs verder knel
bouwvergunning, gemeenten, IHP

Huisvesting als sluitpost; krijgt het leren straks nog lucht?

Adequate huisvesting is een randvoorwaarde voor goed onderwijs. De cijfers laten een serieuze terugval zien in netto bestedingen, al 15 jaar. De extra klimaateisen meegerekend, eens te meer een punt van aandacht.

scenarioplanning helpt scholen hun beleid helder te krijgen.
clusteren, DESTEP-factoren, externe ontwikkelingen

Toekomstbestendige school in 7 stappen

Schoolbesturen dienen koers te bepalen in een onzekere toekomst. Hoe je flexibele, maar wel lange termijn keuzes uittekent. Het maken van scenario’s kan hierbij een hulpbron zijn.

huisvesting, IHP, wetswijziging

PO-Raad: begin tijdig met huisvestingsplan

De PO-Raad roept al haar leden op om tijdig te beginnen met de voorbereiding voor een integraal huisvestingsplan (IHP). Wetgeving Elke gemeente in Nederland moet voor minimaal de eerstkomende zestien jaar een plan op papier […]

app, duurzaamheid, ecoscore

Scholen beoordelen zichzelf op duurzaamheid via een app

In september brengt Eco-Schools een app op de markt waarmee scholen zichzelf kunnen beoordelen op de thema’s van Eco-Schools, zoals ‘gebouw en omgeving’ of ‘communicatie’.

financieel, mbo, rapport

Vastgoed – hoe houden scholen de financiële controle?

RAPPORT // Mbo-scholen werken goed aan verbeteringen van het vastgoedbeheer, constateert de Algemene Rekenkamer in het rapport ‘Vastgoed MBO’. Het onderzoek zoomt in op de huisvestingsplannen van drie specifieke scholen.

daling, rekenkamer, vastgoed

Daling aantal studenten dwingt mbo tot bezinning op vastgoed

NIEUWS // De daling van het aantal studenten in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) zal de komende jaren de budgetten van instellingen en daarmee de betaalbaarheid van de schoolgebouwen onder druk zetten.

leeromgeving

Scholen met een ander soort leeromgeving

Technologie is niet meer weg te denken uit het klaslokaal, maar het nieuwe onderwijs vraagt om meer verandering om tot succesvol, op de toekomst gericht onderwijs te komen.