Thema: HRM

Alles over de mens in het onderwijs

broedplaats 010 geeft ruimte aan vernieuwing van onderaf
broedplaats, onderwijinitiatieven, onderwijsvernieuwing

Onderwijs pakt de regie in Broedplaats 010

Met het Broedplaats 010 idee zette Rotterdam een beweging in gang met als doel leraren zelf de leiding te laten nemen over nieuwe onderwijsinitiatieven. Vele vraagstukken komen inmiddels aan bod.

advies over latere schoolselectie aan Tweede Kamer.
brede onderbouw, maatprogramma's, onderwijspact

Onderwijsorganisaties pleiten voor brede onderbouw

Onderwijsveld komt met breed gedragen advies voor de politiek om de problemen het hoofd te bieden. Met een brede onderbouw en meer bewegingsruimte tussen de niveaus nadien.

creativiteit in het onderwijs
beperkende procedures, creativiteit, diversiteit

Zo ontgrendel je teamcreativiteit

In eenieder schuilt creatief vermogen. Het is aan een teamleider om de juiste omstandigheden te creëren waardoor deze krachten gaan bewegen binnen een team. In de Creativity Club een aantal tips.

Collectief Leren, Community, plg

Leren en verbeteren in een Community of Practice

Op duurzame wijze vorm geven aan een Professionele Leergemeenschap (PLG), door te werken aan een vraagstuk binnen een Community of Practice (CoP)

bemoeizucht, curlingouders

De ware plaag die het onderwijs teistert zijn wij, de ouders

Pieter Derks schetst een komische spotprent van de huidige ouder, die op hoge poten het beste eist voor zijn of haar unieke kind; Leer ons kind kennen is dan de slogan. Waar is het vertrouwen in de toegewijde leerkracht?

HRD moet streven naar samenwerkingsverbanden met onderwijs
beroepspraktijk, hybride leeromgeving, leven lang leren

Het schoolse leren verbinden met dat van de beroepspraktijk

In plaats van achterover te leunen met kritiek op het onderwijs zou HRM zelf de samenwerking op kunnen zoeken in de regio om hun personeel van morgen te helpen vormen naar hun behoeften.

didactiek, feedback, formatief leren

6 tips voor snellere en meer effectieve feedback

Goede feedback geven is van essentieel belang voor het leerproces, maar vaak ook tijdrovend. Daarom hier een aantal feedback technieken die minder tijd kosten, verzameld uit de praktijk.

basisonderwijs, lerarentekort

Lerarentekort basisonderwijs neemt verder toe

NIEUWS // Het tekort aan docenten in het basisonderwijs is afgelopen jaar verder toegenomen. Na de zomervakantie verwacht koepelorganisatie PO-raad een tekort van 1.400 leraren, ruim 9 procent meer dan vorig jaar.

lerarentekort

Suggesties voor gelijker verdelen van leraren over Nederland

SPOTLIGHT // Het aantal leraren is ongelijk verdeeld over Nederland. Wat valt daaraan te doen? 6 Suggesties van deskundigen Thijs Roovers en Frank Cörvers

curriculum, kerntaken, welbevinden

Beter onderwijs met behulp van positieve psychologie

ARTIKEL // Gelukkig zijn, is wat nagenoeg alle ouders antwoorden, als je ze vraagt wat zij belangrijk vinden voor de toekomst van hun kind. Een programma hiervoor maakt helaas nog weinig kans om financiering te vinden voor onderzoek.

burnout, Mindfulness, onderwijs

Mindfulness bliksemafleider voor echte oorzaken burn-outs

SPOTLIGHT // Wat is de rol van onderwijs in de mentale gezondheid van jongeren? Mindfulness, bijvoorbeeld, kan helpen bij stressvermindering in het onderwijs.

concepten, kennis, leren

Verkeerde concepties over leren vragen een verandering van denken

SPOTLIGHT // Wanneer we nieuwe concepten leren, hebben we ofwel geen voorkennis (hoewel we misschien enige gerelateerde kennis hebben) of we hebben enige voorkennis.

conceptueel, leren, veranderen

Waarom sommige concepten moeilijker te leren zijn dan andere

SPOTLIGHT // waarom sommige concepten moeilijker te leren zijn dan andere en bespreken hoe we leerlingen kunnen ondersteunen bij het leren van nieuwe concepten.

leef- en onderwijsklimaat, leerlingenraad, leerlingparticipatie

Convenant: versterken van leerlingparticipatie

Het convenant ‘Versterking Samenspraak Leerlingen’ heeft als doel om leerlingparticipatie binnen scholen te faciliteren en stimuleren.

digitalisering, kennissamenleving, leren

Wereldwijde 21st century skills volgens verschillende modellen

WHITEPAPER // dit paper beantwoord vragen als: hoe is de kennissamenleving ontstaan, wat zijn wereldwijde 21st century skills volgens verschillende modellen en wat is de rol van het onderwijs bij het ontwikkelen van die vaardigheden.

leerlab, leerproces, theorie

De leerling als eigenaar van het leerproces

WHITEPAPER // Hoe zet je leerlingen aan het stuur van hun eigen leerproces? Zeven vernieuwingsscholen hebben zich er samen over gebogen in het leerlab Leerling Eigenaar Leerproces.