Thema: ICT

succesvolle implementatie van blended learning vergt een bewuste instellingsbreed gedragen benadering.
afstandsonderwijs, blended education, blended learning

Instellingsbrede implementatie van blended learning

Als het over blended learning gaat, ligt de focus vaak op de inzet van ICT en werkvormen op cursusniveau. Met het oog op de toekomst, gaat het meer en meer over de instellingsbrede implementatie en adoptie. Hoe bereik en begeleid je als instelling zo’n breed gedragen verandering?

afstandsonderwijs, digitalisering, kansenongelijkheid

5 punten van aandacht voor toekomstbestendige digitalisering

Digitalisering in het onderwijs raakte in een stroomversnelling. Veel ethische en maatschappelijke vragen zijn vooralsnog onbeantwoord. Bart Karstens stipt enkele aandachtspunten aan.

Apple, coronacrisis, Google G suite

Veiligere alternatieven voor Zoom

Onderwijs op afstand; bijvoorbeeld met een groot aantal leerlingen tegelijk videochatten. Veel leraren gebruiken nu Zoom voor hun lessen. Maar hoe zit het met de privacy-voorwaarden en beveiliging.

360VR bril ideale leertool
360° VR-headset, geheugentraining, intense leerervaring

360° Virtual Reality als ideaal leermiddel

Virtual Reality-technologie is een zeer geschikte tool om in te zetten in leerprocessen voor het herinneren en begrijpen van ruimtelijke en visuele informatie. Drie redenen waarom.

over de noozaak technologische implementatie te sturen op ethiek
Big Data, digitaliseringsproces, ethische waarden

Digitaliseren – sturen op waarden via ethiek

Het toenemend gebruik van technologie tekent ook in het onderwijs de menselijke relaties, vaak indirect. Big Data & techbedrijven delen niet altijd de geldende ethiek. Een pleidooi voor bewuste sturing.

digitaal, geletterdheid, ict

Digitale geletterdheid – kunnen werken in de digitale wereld

Leerlingen van nu groeien op in een deels digitale samenleving. Internet is overal aanwezig, en bijna iedereen van 12 jaar en ouder heeft een smartphone. Maar wat wat zijn de implicaties en hoe ga je daarmee om

ict, leraren, onderwijs

Aard en omvang gebruik van ICT in het onderwijs

RAPPORT // Kennisnet heeft eind 2017 schoolbestuurders, schoolleiders en ict-coördinatoren opgeroepen hun school aan te melden voor onderzoek naar het gebruik van ict in het onderwijs.