Thema: Leeromgeving

afstandsonderwijs, blended learning, coronavirus

Onderwijs en afstandsleren #5 Het inzicht

Drie bevlogen professionals uit het Onderwijs vertellen over werken en leren op afstand. Hoe beviel dat en wat zijn de lessen die zij leerden? Deel 5: het inzicht.

achterstandsleerling raakt verder achterop door afstandsleren
afstandsonderwijs, leerachterstand, monitoronderzoek

Achterstandsleerling verder achterop door afstandsleren

De Onderwijsinspectie concludeert in een monitoronderzoek dat leerlingen met leerachterstanden of lastige thuissituatie door het afstandsonderwijs nog verder achter raakten vergeleken met de rest.

geef de docent de ruimte bij het opstarten van onderwijs
coronavirus, leerachterstand, Onderwijsraad

Geef onderwijsprofessionals de kans en de ruimte om te organiseren wat nodig is

Volgens AOb-voorzitter Eugenie Stolk hebben leraren de kans en ruimte nodig om achterstanden van leerlingen weg te werken en bij het opstarten en reorganiseren van onderwijs.

coronavirus, lichamelijk & geestelijk welzijn, privacy-vriendelijk

Onderwijs ten tijde van coronacrisis; 6 aandachtspunten

Deze uitzonderlijke tijd stelt iedereen voor grote uitdagingen. Hier volgen een zestal punten die je kunnen helpen op een gezonde manier jezelf en je onderwijs te handhaven in deze crisis.

afstandsonderwijs, coronacrisis, leerachterstand

Peiling onder ouders over thuisonderwijs

Tijdens deze coronacrisis is afstandsonderwijs niet meer weg te denken. Maar hoe ervaren ouders het onderwijs op afstand? Hoe denken zij over de begeleiding en ondersteuning vanuit school?

Flipping the classroom niet perse effectief. Wat doe je met de klassikale tijd?
actief leren, diep leren, flipping the classroom

Flipping- hoe benut je de klassikale tijd effectief?

Hoe benut je de klassikale tijd zo effectief mogelijk; flipping the classroom vraagt om een gevarieerde inzet van methoden om tot diep leren te komen.
Hoeveel zelfstandigheid kan je leerling aan?

flip the classroom, geïndividualiseerd leren, interactief

Edpuzzle; maak een willekeurige video tot lesstof

Een gebruiksvriendelijke gratis applicatie om video’s in te zetten voor lesmateriaal. Opknippen, monteren met geluid, invoegen van vragen. Flip the classroom en maak de video les interactief.

mbo innovatie met en door het bedrijfsleven
beroepsonderwijs, gedeeld eigenaarschap, lerarentekort

Meer schwung in het MBO? Zet vaklieden voor de klas

Jennifer Wessels Boer deelt haar jarenlange ervaring. Over gedeeld eigenaarschap in het MBO, de struikelblokken en de quick wins. Hoe haal je externe experts binnen je school?

groepsdynamiek, kansenongelijkheid, klassenmanagement

Mijn idee voor onderwijs #5 Iliass El Hadioui (de Transformatieve School)

In de onderwijsreeks ‘Mijn Idee voor Onderwijs’ draait het om de vraag: Waartoe dient onderwijs? In deze aflevering Illias El Hadioui; Over het conflict tussen straat en school en hoe de docent weer aan de inhoud toekomt.

differentiatie, kansenongelijkheid, schooluitval

Mijn idee voor onderwijs #4 Arnold Jonk, hoofdinspecteur onderwijs PO & SO

In de reeks ‘Mijn idee voor Onderwijs’ presenteren professionals van diverse kennisdomeinen hun antwoord op de vraag: wat is het doel van onderwijs? Aan de hand van cijfers en diagrammen schets Jonk de stand van zaken en de knelpunten.

Annette Valkengoed over het ontstaan van en de idee achter integraal kindcentrum Laterna Magica, in de serie 'mijn idee voor onderwijs'
eigenaarschap, integraal kindcentrum, Laterna Magica

Mijn idee voor onderwijs #3 Annette van Valkengoed (Laterna Magica)

In een boeiend pleidooi schetst Annette Valkengoed wat er zo anders is aan de onderwijsvisie van Laterna Magica, het succes verhaal van het zo lang verguisde nieuwe leren. Naar idee van Biestra; hoe ziet dat eruit, waar liepen en lopen zij tegenaan. Witte raaf tegen wil en dank.

evidence informed, flipping the system, persoonsvorming

Mijn idee voor onderwijs #1 Jelmer Evers; pleidooi voor twijfel

Jelmer Evers pleit voor meer ruimte voor de leraar. Niet beleidsnotities en toetsen moeten leidend zijn, de liefde voor het vak van de leraar en de leerling als persoon in ontwikkeling.

HRD moet streven naar samenwerkingsverbanden met onderwijs
beroepspraktijk, hybride leeromgeving, leven lang leren

Het schoolse leren verbinden met dat van de beroepspraktijk

In plaats van achterover te leunen met kritiek op het onderwijs zou HRM zelf de samenwerking op kunnen zoeken in de regio om hun personeel van morgen te helpen vormen naar hun behoeften.