Thema: Leeromgeving

succesvolle implementatie van blended learning vergt een bewuste instellingsbreed gedragen benadering.
afstandsonderwijs, blended education, blended learning

Instellingsbrede implementatie van blended learning

Als het over blended learning gaat, ligt de focus vaak op de inzet van ICT en werkvormen op cursusniveau. Met het oog op de toekomst, gaat het meer en meer over de instellingsbrede implementatie en adoptie. Hoe bereik en begeleid je als instelling zo’n breed gedragen verandering?

Meesterwerk van Jan Jaap Hubeek/ ontwikkelingsgericht onderwijs
doorlopende leerlijn, Jacqueline Blaak, Jan Jaap Hubeek

Ontwikkelingsgericht onderwijs #4 Jacqueline Blaak

In een vlot gesprek vertelt Jacqueline Blaak over de idee achter ontwikkelingsgericht onderwijs. Jarenlange praktijkervaring zette haar aan de verandering zelf in gang te zetten en het kind daarbij centraal te stellen.

Slim browserfilter ontsluit het internet voor kinderen . Heel veel inhoud binnen handbereik door een algoritme en toetsing door docenten.
beroepsonderwijs, Consortiumbo, Wizenoze

Slimme zoekmachine ontsluit internet voor mbo leerling

Wat begon als een initiatief om een kindvriendelijk internetfilter te realiseren, groeide uit tot een perfect leermiddel voor het beroepsonderwijs. Een online bibliotheek die praktijkkennis op school beschikbaar maakt.

10 uitgangspunten voor het welslagen van hybride onderwijs
afstandsleren, hybride onderwijs, online leren

Samen leren van online leren: 10 tips van de HAN

De vakgroep Toegepaste Psychologie van de Hogeschool Arnhem Nijmegen onderwierp haar eigen didactische online kwaliteiten aan een onderzoek en kwam met een uitgebreide evaluatie.

eigenaarschap, onderwijsvisie, toetsing

Het roer moet om in het voortgezet onderwijs

De samenleving heeft anders opgeleide jongeren nodig. In het huidige systeem wordt teveel talent vermorst. Michiel Verbeek staat een heel ander ecosysteem voor ogen.

de mens is gemaakt om te spelen. spelenderwijs leren we het beste.
competitie, evolutiepsychologie, kennisverwerving

Geef spel meer ruimte in het leerproces

Rob Martens laat zien dat mensen, en dus ook kinderen, ‘gemaakt’ zijn om te spelen en om spelend te leren. Hij laat ook zien dat spelen kinderen meer motiveert om te leren. Zijn devies is: leer speelser.

Aandeel schaduwonderwijs stijgt sterkt
kansenongelijkheid, onderwijsstelsel, reguliere onderwijsprogramma

Schaduwonderwijs vergroot kansenongelijkheid

Er is nog veel onduidelijk over de gevolgen van de forse toename van schaduwonderwijs. Welke implicaties het heeft op het reguliere onderwijs bijvoorbeeld. Het NRO voerde een overzichtsstudie uit.

de ervaring van mbo-ers tijdens de coronamaatregelen
afstandsonderwijs, coronamaatregelen, mbo

De impact van corona op mbo-studenten

Volgens schoolleiders en docenten is de onderwijskwaliteit gedaald door het afstandsonderwijs en de werkdruk gestegen. Wat is nu daadwerkelijk het effect van de corona-maatregelen op mbo-studenten?

leiding geven, lerend vermogen, schoolleiderschap

Versterk het lerend vermogen van je organisatie

Annette van Valkengoed van Laterna Magica over haar ideaal voor de school als leergemeenschap. De hele organisatie dient te zijn ingesteld op leren, in de breedste zin. Stel het leren centraal.

afstandsonderwijs, blended learning, coronavirus

Onderwijs en afstandsleren #5 Het inzicht

Drie bevlogen professionals uit het Onderwijs vertellen over werken en leren op afstand. Hoe beviel dat en wat zijn de lessen die zij leerden? Deel 5: het inzicht.

achterstandsleerling raakt verder achterop door afstandsleren
afstandsonderwijs, leerachterstand, monitoronderzoek

Achterstandsleerling verder achterop door afstandsleren

De Onderwijsinspectie concludeert in een monitoronderzoek dat leerlingen met leerachterstanden of lastige thuissituatie door het afstandsonderwijs nog verder achter raakten vergeleken met de rest.

afstandonderwjs, coronavirus, leerdoelen

Onderwijs op zijn kop – 6 aandachtspunten

Deze uitdagende tijd noopt ons de waarden van het onderwijs tegen het licht te houden. Hier een shortlist om mee te nemen in je dagelijkse online onderwijspraktijk.

geef de docent de ruimte bij het opstarten van onderwijs
coronavirus, leerachterstand, Onderwijsraad

Geef onderwijsprofessionals de kans en de ruimte om te organiseren wat nodig is

Volgens AOb-voorzitter Eugenie Stolk hebben leraren de kans en ruimte nodig om achterstanden van leerlingen weg te werken en bij het opstarten en reorganiseren van onderwijs.

coronavirus, lichamelijk & geestelijk welzijn, privacy-vriendelijk

Onderwijs ten tijde van coronacrisis; 6 aandachtspunten

Deze uitzonderlijke tijd stelt iedereen voor grote uitdagingen. Hier volgen een zestal punten die je kunnen helpen op een gezonde manier jezelf en je onderwijs te handhaven in deze crisis.

afstandsonderwijs, coronacrisis, leerachterstand

Peiling onder ouders over thuisonderwijs

Tijdens deze coronacrisis is afstandsonderwijs niet meer weg te denken. Maar hoe ervaren ouders het onderwijs op afstand? Hoe denken zij over de begeleiding en ondersteuning vanuit school?

Flipping the classroom niet perse effectief. Wat doe je met de klassikale tijd?
actief leren, diep leren, flipping the classroom

Flipping- hoe benut je de klassikale tijd effectief?

Hoe benut je de klassikale tijd zo effectief mogelijk; flipping the classroom vraagt om een gevarieerde inzet van methoden om tot diep leren te komen.
Hoeveel zelfstandigheid kan je leerling aan?