Thema: Leeromgeving

Instellingsbrede implementatie van blended learning
Als het over blended learning gaat, ligt de focus vaak op de inzet van ICT en werkvormen op cursusniveau. Met het oog op de toekomst, gaat het meer en meer over de instellingsbrede implementatie en adoptie. Hoe bereik en begeleid je als instelling zo’n breed gedragen verandering?

Ontwikkelingsgericht onderwijs #4 Jacqueline Blaak
In een vlot gesprek vertelt Jacqueline Blaak over de idee achter ontwikkelingsgericht onderwijs. Jarenlange praktijkervaring zette haar aan de verandering zelf in gang te zetten en het kind daarbij centraal te stellen.

Slimme zoekmachine ontsluit internet voor mbo leerling
Wat begon als een initiatief om een kindvriendelijk internetfilter te realiseren, groeide uit tot een perfect leermiddel voor het beroepsonderwijs. Een online bibliotheek die praktijkkennis op school beschikbaar maakt.

Samen leren van online leren: 10 tips van de HAN
De vakgroep Toegepaste Psychologie van de Hogeschool Arnhem Nijmegen onderwierp haar eigen didactische online kwaliteiten aan een onderzoek en kwam met een uitgebreide evaluatie.

Het roer moet om in het voortgezet onderwijs
De samenleving heeft anders opgeleide jongeren nodig. In het huidige systeem wordt teveel talent vermorst. Michiel Verbeek staat een heel ander ecosysteem voor ogen.

Geef spel meer ruimte in het leerproces
Rob Martens laat zien dat mensen, en dus ook kinderen, ‘gemaakt’ zijn om te spelen en om spelend te leren. Hij laat ook zien dat spelen kinderen meer motiveert om te leren. Zijn devies is: leer speelser.

Schaduwonderwijs vergroot kansenongelijkheid
Er is nog veel onduidelijk over de gevolgen van de forse toename van schaduwonderwijs. Welke implicaties het heeft op het reguliere onderwijs bijvoorbeeld. Het NRO voerde een overzichtsstudie uit.

De impact van corona op mbo-studenten
Volgens schoolleiders en docenten is de onderwijskwaliteit gedaald door het afstandsonderwijs en de werkdruk gestegen. Wat is nu daadwerkelijk het effect van de corona-maatregelen op mbo-studenten?

Versterk het lerend vermogen van je organisatie
Annette van Valkengoed van Laterna Magica over haar ideaal voor de school als leergemeenschap. De hele organisatie dient te zijn ingesteld op leren, in de breedste zin. Stel het leren centraal.

Onderwijs en afstandsleren #5 Het inzicht
Drie bevlogen professionals uit het Onderwijs vertellen over werken en leren op afstand. Hoe beviel dat en wat zijn de lessen die zij leerden? Deel 5: het inzicht.

Achterstandsleerling verder achterop door afstandsleren
De Onderwijsinspectie concludeert in een monitoronderzoek dat leerlingen met leerachterstanden of lastige thuissituatie door het afstandsonderwijs nog verder achter raakten vergeleken met de rest.

Onderwijs op zijn kop – 6 aandachtspunten
Deze uitdagende tijd noopt ons de waarden van het onderwijs tegen het licht te houden. Hier een shortlist om mee te nemen in je dagelijkse online onderwijspraktijk.

Geef onderwijsprofessionals de kans en de ruimte om te organiseren wat nodig is
Volgens AOb-voorzitter Eugenie Stolk hebben leraren de kans en ruimte nodig om achterstanden van leerlingen weg te werken en bij het opstarten en reorganiseren van onderwijs.

Onderwijs ten tijde van coronacrisis; 6 aandachtspunten
Deze uitzonderlijke tijd stelt iedereen voor grote uitdagingen. Hier volgen een zestal punten die je kunnen helpen op een gezonde manier jezelf en je onderwijs te handhaven in deze crisis.

Peiling onder ouders over thuisonderwijs
Tijdens deze coronacrisis is afstandsonderwijs niet meer weg te denken. Maar hoe ervaren ouders het onderwijs op afstand? Hoe denken zij over de begeleiding en ondersteuning vanuit school?

Flipping- hoe benut je de klassikale tijd effectief?
Hoe benut je de klassikale tijd zo effectief mogelijk; flipping the classroom vraagt om een gevarieerde inzet van methoden om tot diep leren te komen.
Hoeveel zelfstandigheid kan je leerling aan?