Thema: Leiderschap

Samenwerken in onderwijs, conditie #2 De belangen
Een samenwerkingsproces start vaak op basis van collectieve belangen; Het belang van de afzonderlijke organisaties en de individuele belangen zijn zeker zo belangrijk in het krachtenveld.

Samenwerken in onderwijs; conditie #5 Betekenisvol proces
Samenwerkingsvaardigheid Geen enkele organisatie kan de uitdagingen van de 21e eeuw alléén oppakken. Door specialisatie, concentratie en optimalisatie wordt de wederzijdse afhankelijkheid van organisaties alleen maar groter. Wat vraagt dat van organisaties in samenwerkingsrelaties? In […]

Samenwerken in onderwijs; conditie #4 Organisatie
In samenwerkingsverbanden hebben we de neiging om te weinig of juist te veel aandacht te besteden aan de organisatie ervan. Goede organisatie is essentieel om daadkracht en vertrouwen te ontwikkelen.

Samenwerken in onderwijs; conditie #3 Relaties
Ieder team zal in principe loyaal zijn aan de samenwerking, maar ook nog altijd aan de eigen organisatie. Verbindend leiderschap heeft aandacht voor constructieve, persoonlijke relaties.

Verandering omarmen in het onderwijs
Onderwijskwaliteit staat al jaren onder druk. Een eendrachtig onderwijsteam met één visie maakt het verschil, aldus ook onderzoek McKinsey. 4 stappen naar continu verbeterklimaat.

Filosofie van De Transformatieve School
De aanpak van de Transformatieve School wil een antwoord bieden op het probleem van botsende school- en straatcultuur. Kennisnet sprak met Iliass el Hadioui over zijn filosofie, over burgerschap en digitalisering.

Gedeeld leiderschap begint bij het weg te geven
Veel uitdagingen in het onderwijs lenen zich bij uitstek voor een gedeeld leiderschapsbenadering. Stel de inhoud centraal en spreek het hele team aan op hun verantwoordelijkheid om mee te denken en te doen.

Zeven effectieve eigenschappen als grondhouding
Covey leert in De zeven eigenschappen hoe we hoogst effectief de kwaliteit van ons leven in werk en privé kunnen veranderen. Hier staan de basisprincipes in één visual uitgelegd.

Kwaliteit van onderwijs voor iedereen?
Samenwerkingsverbanden log door vele bestuurslagen. Lerarentekort treft kansarmen en een lange termijnvisie ontbreekt. De onderwijsinspectie met de Staat van het Onderwijs, 2020; samenvatting deel II