Thema: Leiderschap

samenwerking in het onderwijs; samenwerkingsvaardigheid en strategie
common eye, samenwerkingsproces, samenwerkingvaardigheid

Samenwerken in onderwijs; conditie #5 Betekenisvol proces

In de praktijk zien we dat de ene organisatie veel gemakkelijker, beter en vanzelfsprekender samenwerkt dan de andere. Wat maakt een organisatie samenwerkingsvaardig?

Samenwerking in het onderwijs; #3 relaties
common eye, groepsdynamiek, persoonlijke relaties

Samenwerken in onderwijs; conditie #3 Relaties

Ieder team zal in principe loyaal zijn aan de samenwerking, maar ook nog altijd aan de eigen organisatie. Verbindend leiderschap heeft aandacht voor constructieve, persoonlijke relaties.

Samenwerking in onderwijs; alle belangen in kaart brengen om het krachtenveld goed te overzien
belangen, common eye, samenwerkingsproces

Samenwerken in onderwijs, conditie #2 De belangen

Een samenwerkingsproces start vaak op basis van collectieve belangen; Het belang van de afzonderlijke organisaties en de individuele belangen zijn zeker zo belangrijk in het krachtenveld.

samenwerking in onderwijs; organiseren
common eye, onder- en overorganisatie, organiseren

Samenwerken in onderwijs; conditie #4 Organisatie

In samenwerkingsverbanden hebben we de neiging om te weinig of juist te veel aandacht te besteden aan de organisatie ervan. Goede organisatie is essentieel om daadkracht en vertrouwen te ontwikkelen.

samenwerken in het onderwijs; heldere ambitie uitspreken
common eye, gedeelde ambitie, samenwerken

Samenwerken in onderwijs; conditie #1 Ambitie

Hoe gaan we de grotere maatschappelijke vraagstukken aan? Een gezamenlijke ambitie beschrijft kansen, problemen en uitdagingen die de partners alleen niet kunnen oplossen.

samenwerkingsverbanden in het publiekdomein. de 5 fasen van het proces
common eye, continu verbeteren, leidinggeven

Kansrijk samenwerken in onderwijs; 5 condities

Gezamenlijk ambitie, belangen, relatie, organisatie en proces van een samenwerking analyseren en beoordelen. Om tot actie over te gaan op die plekken waar het nodig is. 5 condities, 6 artikelen.

Hoge werkdruk onderwijs
continu verbeteren, lean management, leidinggeven

Verandering omarmen in het onderwijs

Onderwijskwaliteit staat al jaren onder druk. Een eendrachtig onderwijsteam met één visie maakt het verschil, aldus ook onderzoek McKinsey. 4 stappen naar continu verbeterklimaat.

transformatieve school helpt scholen brug te slaan tussen de codes van de straat en die van de school.
el Hadioui, Gelijke kansen, GKA

Filosofie van De Transformatieve School

De aanpak van de Transformatieve School wil een antwoord bieden op het probleem van botsende school- en straatcultuur. Kennisnet sprak met Iliass el Hadioui over zijn filosofie, over burgerschap en digitalisering.

Gedeeld leiderschap begint van bovenaf
flexibiliteit, gedeeld leiderschap, responsiviteit

Gedeeld leiderschap begint bij het weg te geven

Veel uitdagingen in het onderwijs lenen zich bij uitstek voor een gedeeld leiderschapsbenadering. Stel de inhoud centraal en spreek het hele team aan op hun verantwoordelijkheid om mee te denken en te doen.

Covey, persoonlijke ontwikkeling, samenwerken

Zeven effectieve eigenschappen als grondhouding

Covey leert in De zeven eigenschappen hoe we hoogst effectief de kwaliteit van ons leven in werk en privé kunnen veranderen. Hier staan de basisprincipes in één visual uitgelegd.

Kwaliteit van onderwijs ongelijk verdeeld volgens het rapport De Staat van het Onderwijs
onderwijsinspectie, onderwijskwaliteit, samenwerkingsverband

Kwaliteit van onderwijs voor iedereen?

Samenwerkingsverbanden log door vele bestuurslagen. Lerarentekort treft kansarmen en een lange termijnvisie ontbreekt. De onderwijsinspectie met de Staat van het Onderwijs, 2020; samenvatting deel II