Thema: Leren

Meer initiatief gevraagd van schoolbesturen
lerarenopleidingen, partnerschappen, samen opleiden

Betere begeleiding startend docent cruciaal

Sektorakkoord VO stelt dat schoolbesturen zorg moeten dragen voor een effectief inwerk- en begeleidingsprogramma van de beginnend docent om vroegtijdige uitval tegen te gaan.

leiding geven, lerend vermogen, schoolleiderschap

Versterk het lerend vermogen van je organisatie

Annette van Valkengoed van Laterna Magica over haar ideaal voor de school als leergemeenschap. De hele organisatie dient te zijn ingesteld op leren, in de breedste zin. Stel het leren centraal.

een verstevigd fundament voor iedereen
doelmatigheid van besteding, funderend onderwijs, handelingsperspectieven

Nederlandse onderwijs sterkste daler van OESO

Wat zijn de oorzaken van de dalende trend in onderwijsland. Hoe het tij te keren? Onderzoek van McKinsey richtte zich op de toereikendheid en doelmatigheid van het funderend onderwijs.

opleiding, persoonlijk ontwikkelingsplan, persoonlijke ontwikkeling

Docentschap en persoonlijke ontwikkeling; POP

Als leraar ben je dagelijks bezig met de groei en de ontwikkeling van de kinderen en leerlingen in je klas. Maar niet alleen kinderen en jongeren zitten volop in hun ontwikkeling; niemand is ooit uitgeleerd.

Collectief Leren, Community, plg

Leren en verbeteren in een Community of Practice

Op duurzame wijze vorm geven aan een Professionele Leergemeenschap (PLG), door te werken aan een vraagstuk binnen een Community of Practice (CoP)

HRD moet streven naar samenwerkingsverbanden met onderwijs
beroepspraktijk, hybride leeromgeving, leven lang leren

Het schoolse leren verbinden met dat van de beroepspraktijk

In plaats van achterover te leunen met kritiek op het onderwijs zou HRM zelf de samenwerking op kunnen zoeken in de regio om hun personeel van morgen te helpen vormen naar hun behoeften.

concepten, kennis, leren

Verkeerde concepten over leren vragen een verandering van denken

SPOTLIGHT // Wanneer we nieuwe concepten leren, hebben we ofwel geen voorkennis (hoewel we misschien enige gerelateerde kennis hebben) of we hebben enige voorkennis.

conceptueel, leren, veranderen

Waarom sommige concepten moeilijker te leren zijn dan andere

SPOTLIGHT // waarom sommige concepten moeilijker te leren zijn dan andere en bespreken hoe we leerlingen kunnen ondersteunen bij het leren van nieuwe concepten.

digitalisering, kennissamenleving, leren

Wereldwijde 21st century skills volgens verschillende modellen

WHITEPAPER // dit paper beantwoord vragen als: hoe is de kennissamenleving ontstaan, wat zijn wereldwijde 21st century skills volgens verschillende modellen en wat is de rol van het onderwijs bij het ontwikkelen van die vaardigheden.

leerlab, leerproces, theorie

De leerling als eigenaar van het leerproces

WHITEPAPER // Hoe zet je leerlingen aan het stuur van hun eigen leerproces? Zeven vernieuwingsscholen hebben zich er samen over gebogen in het leerlab Leerling Eigenaar Leerproces.