Thema: Motivatie

natuurlijke leergierigheid
Humanity Rising, natuurlijke leergierigheid, Pesant

Ga spelen en verwonder je! Web dialoog

Deel 2l van web-dialoog; we verdiepen ons in manieren om de ‘playful mind’ te benutten in het onderwijs. Je krijgt praktische handvatten om de ontwikkeling van kinderen van 2 tot 8 jaar te stimuleren vanuit hun eigen nieuwsgierigheid en leergierigheid.

Meer muziek in de klas en Jeugeducatiefonds trekken samen op
Gelijke kansen, Jeugeducatiefonds, kunst en cultuureducatie

De effecten van muziek en beeldende vorming in po

Het NRO geeft antwoord op de vraag, wat het effect is van muziek en beeldende vorming op leerlingen van 5-12 jaar. Meer muziek in de klas streeft naar structureel muziekonderwijs voor alle basisschoolkinderen in Nederland.

Web-dialoog via HUmanity Rising kanaal; wetenschap en onderwijs over spel in het leerproces
natuurlijke ontwikkelkracht, spel, webdialoog

Ga spelen en verwonder je!

Online drieluik: waarom een kind van vrij spel eigenlijk méér leert, dan wij ooit in een les kunnen nabootsen en hoe je dit in je onderwijs kunt benutten. Onderwijsdialoog waarin Mark Mieras, Danielle Krekels, Rob Martens, Anite van Ooijen en Aukje Dijkstra in gesprek gaan met Evelyn Sies en Hamid Aït Oumghar.

Web-dialoog via HUmanity Rising kanaal; wetenschap en onderwijs over spel in het leerproces
natuurlijke ontwikkelkracht, spel, web-dialoog

Ga spelen en verwonder je!

Over waarom een kind van vrij spel eigenlijk méér leert, dan wij ooit in een les kunnen nabootsen en hoe je dit in je onderwijs kunt benutten. Mark Mieras, Danielle Krekels, Rob Martens, Anite van Ooijen en Aukje Dijkstra in gesprek met Evelyn Sies en Hamid Aït Oumghar.

onderwijsdialoog over eigenaarschap in het onderwijs
eigenaarschap, Humanity Rising, Onderwijs Urgenda

Eigenaarschap in het onderwijs; webinar-dialoog

Onderwijs Urgenda heeft een wekelijkse uitzending op het kanaal van Humanity Rising. Bekijk het eerste drieluik met een onderwijs dialoog over eigenaarschap in het onderwijs. Elke dinsdag van de maand staat in het teken van een terugkerend thema.

Speels bewegen helpt cognitief proces
beweging, cognitieve ontwikkeling, leerproces

Leerproces = beweging x spel

Overweldigende bewijslast: minder gestructureerde (buiten) activiteit is een waardevolle en tijd effectieve aanvulling op het gestructureerde lesaanbod. Nederlandse nadruk op binnen zitten blokken is vooral een kwestie van traditie en niet wetenschappelijk onderbouwd.

onderwijsmollen voor een vrolijk rebelse noot; verandering komt van onderaf en van binnenuit.
creativiteit, onderwijsmollen, onderwijssysteem

Mollen zorgen voor onderwijsverandering

Onderwijsverandering? We kúnnen en mogen niet meer glazig om ons heen kijken en rustig afwachten op actie van anderen. Het is tijd. Tijd voor dynamiek. Meet the onderwijsmollen!

 

kansenongelijkheid en de rol van de docent
Gelijke Kansen Alliantie, inclusieve schoolcultuur, transformatieve school

Basisschool Don Sarto & inclusieve schoolcultuur

Masterclasses, lesbezoeken en collegiale lesbezoeken, met dank aan de feedback blijft men zichzelf verbeteren. Als team en als individu. De Transformatieve School en bewustwording. De rol van verwachtingen en gelijke kansen.

De Transformatieve School helpt scholen met een inclusieve schoolcultuur.
De Transformatieve School, kansenongelijkheid, leeropbrengst

Jouw verwachtingen zijn hun kansen

Kansenongelijkheid is geen statisch gegeven. Hoe komen wij af van lage verwachtingen van een kind? Help kinderen in zichzelf te geloven. De Transformatieve School, cultuuromslag & leerpotentie. Een klassikaal vergrootte leeropbrengst.

Kansenongelijkheid is te keren. Cultuuromslag is nodig; verwachtingen maken of breken.
De Transformatieve School, inclusief onderwijs, kansenongelijkheid

Kansenongelijkheid in het onderwijs & de rol van verwachtingen

De verwachtingen die een leerkracht heeft van een kind mede bepalen diens succeservaring. Vergroot het geloof in eigen kunnen van álle kinderen. De Transformatieve School, cultuuromslag en leerpotentie.

Hoe leert een kind leren?
beweging, cognitieve ontwikkeling, kinderbrein

Hoe leert een kind leren?

Mark Mieras gaf een lezing over het kinderbrein in ontwikkeling. Hoe leert het het beste? Rianne van der Niet, leerkracht en talentbegeleider schreef een blog.

leerachterstand, onderwijssysteem, ontwikkelkans

Pleidooi: Van leerachterstand naar ontwikkelkansen

Het huidige debat over de leerachterstanden noopt ons na te denken over de inrichting van het schoolsysteem, waarin de te behalen doelen leidend zijn geworden. We moeten terug naar de bedoeling, en hoe we daar richting aan geven.

leerkracht in de grootstedelijke context; sluit de opleiding nog aan op de praktijk?
achterstandswijk, grootstedelijke context, kansenongelijkheid

Docent in grootstedelijke context en de kloof met de PABO

Praktijkvoorbeelden van beginnend docenten, in het diepe geworpen van een cluster 4 praktijk. Vanuit de theorie van de opleiding naar de multi-diverse rauwe werkelijkheid. Hoe dan?

succesvolle implementatie van blended learning vergt een bewuste instellingsbreed gedragen benadering.
afstandsonderwijs, blended education, blended learning

Instellingsbrede implementatie van blended learning

Als het over blended learning gaat, ligt de focus vaak op de inzet van ICT en werkvormen op cursusniveau. Met het oog op de toekomst, gaat het meer en meer over de instellingsbrede implementatie en adoptie. Hoe bereik en begeleid je als instelling zo’n breed gedragen verandering?

Hoe het onderwijssysteem hoog en mindebegaafden in de weg zit
hoogbegaafdheid, leerstofjaarklassensysteem, onderwijsstelsel

Onderwijsstelsel stelt niet het kind centraal

Het huidige onderwijsstelsel met zijn leerstofjaarklassensysteem frustreert veel kinderen links en rechts van het gemiddelde. De nadruk op cognitieve leerresultaten breekt intrinsieke motivatie. Een persoonlijk relaas.

transformatieve school helpt scholen brug te slaan tussen de codes van de straat en die van de school.
el Hadioui, Gelijke kansen, GKA

Filosofie van De Transformatieve School

De aanpak van de Transformatieve School wil een antwoord bieden op het probleem van botsende school- en straatcultuur. Kennisnet sprak met Iliass el Hadioui over zijn filosofie, over burgerschap en digitalisering.