Thema: Motivatie

feedbackmogelijkheden voor online onderwijs.
feedback, online onderwijs, Surrey

Feedback voor online onderwijs

Sinds veel lessen in het onderwijs online werden gegeven en nu een tweede lockdown ook voor scholen dreigt stoeien veel docenten met hoe er het beste feedback kan worden gegeven. Een handreiking.

10 uitgangspunten voor het welslagen van hybride onderwijs
afstandsleren, hybride onderwijs, online leren

Samen leren van online leren: 10 tips van de HAN

De vakgroep Toegepaste Psychologie van de Hogeschool Arnhem Nijmegen onderwierp haar eigen didactische online kwaliteiten aan een onderzoek en kwam met een uitgebreide evaluatie.

eigenaarschap, onderwijsvisie, toetsing

Het roer moet om in het voortgezet onderwijs

De samenleving heeft anders opgeleide jongeren nodig. In het huidige systeem wordt teveel talent vermorst. Michiel Verbeek staat een heel ander ecosysteem voor ogen.

de mens is gemaakt om te spelen. spelenderwijs leren we het beste.
competitie, evolutiepsychologie, kennisverwerving

Geef spel meer ruimte in het leerproces

Rob Martens laat zien dat mensen, en dus ook kinderen, ‘gemaakt’ zijn om te spelen en om spelend te leren. Hij laat ook zien dat spelen kinderen meer motiveert om te leren. Zijn devies is: leer speelser.

de ervaring van mbo-ers tijdens de coronamaatregelen
afstandsonderwijs, coronamaatregelen, mbo

De impact van corona op mbo-studenten

Volgens schoolleiders en docenten is de onderwijskwaliteit gedaald door het afstandsonderwijs en de werkdruk gestegen. Wat is nu daadwerkelijk het effect van de corona-maatregelen op mbo-studenten?

leiding geven, lerend vermogen, schoolleiderschap

Versterk het lerend vermogen van je organisatie

Annette van Valkengoed van Laterna Magica over haar ideaal voor de school als leergemeenschap. De hele organisatie dient te zijn ingesteld op leren, in de breedste zin. Stel het leren centraal.

afstandsleren, blended learning, coronacrisis

Onderwijs en afstandsleren #4 zelfstandigheid

Drie bevlogen professionals uit het Onderwijs vertellen over werken en leren op afstand. Hoe beviel dat en wat zijn de lessen die zij leerden? Deel 4: zelfstandigheid

trend van dalende motivatie zet door
motivatie, onderwijsaanbod, onderwijsinspectie

Scholieren vinden schoolvakken steeds minder interessant

Middelbare scholieren zijn steeds minder gemotiveerd en halen lagere cijfers, blijkt uit onderzoek. Ook ten opzichte van andere landen. Volgens deskundigen ligt de sleutel bij de docent.

afstandsonderwijs, blended learning, coronavirus

Onderwijs en afstandsleren #5 Het inzicht

Drie bevlogen professionals uit het Onderwijs vertellen over werken en leren op afstand. Hoe beviel dat en wat zijn de lessen die zij leerden? Deel 5: het inzicht.

ouderbetokkenheid in het vo
eigenaarschap, oudeparticipatie, ouderbetrokkenheid

Ouderbetrokkenheid en voortgezet onderwijs; een wereld te winnen

Samenwerking van groot belang    Leerkrachten uit het basisonderwijs en ouders van wie de kinderen op het voortgezet onderwijs zitten geven vaak aan dat er nog een wereld te winnen is als het gaat om […]

prestatiedruk, toetsing, vernieuwingsscholen

Mijn idee voor onderwijs #8: Joseph Kessels, hoogleraar-emeritus Human Resource Development

Mijn Idee voor Onderwijs is een serie avonden in debatcentrum De Balie in Amsterdam. Kessels komt met een pleidooi voor een vrijere omgang met de inhoud; zonder de benauwde toetsingscultuur.

achterstandsleerling raakt verder achterop door afstandsleren
afstandsonderwijs, leerachterstand, monitoronderzoek

Achterstandsleerling verder achterop door afstandsleren

De Onderwijsinspectie concludeert in een monitoronderzoek dat leerlingen met leerachterstanden of lastige thuissituatie door het afstandsonderwijs nog verder achter raakten vergeleken met de rest.

Lees!, leescultuur, leesoffensief

Versplinterd en te incidenteel beleid op leesvaardigheid

Minister Van Engelshoven en minister Slob reageren op het advies met aanbevelingen over hoe cultuur en onderwijs samen kunnen zorgen voor meer leesplezier en leesmotivatie. Lees! – een offensief.

leerklimaat, orde houden, pedagogische rol

Vriendelijk orde houden is het probleem voor zijn

Hoe houd je orde in een klas pubers zonder boosheid en frustratie? Wanneer leerlingen zich veilig en competent voelen, zal orde vaak vanzelf ontstaan, was het idee. Meer effectieve lestijd het gevolg.

lerarentekort, sociale codes, transformatieve school

Verstaan van straatcultuur voorkomt veel problemen

Onderzoeker- leraar Illiass El Hadioui schetst het probleem in vele grootstedelijke scholen waar de cultuur van de straat vaak botst met die van de school. De transformatieve oplossing; steun de leraar in zijn werk.

afstandsleren, balans, coronacrisis

Onderwijs en afstandsleren #1 Balans

Drie bevlogen professionals uit het Onderwijs vertellen over werken en leren op afstand. Hoe beviel dat en wat zijn de lessen die zij leerden? Deel 1: de balans bewaken.