Thema: Motivatie

afstandsleren, blended learning, coronacrisis

Onderwijs en afstandsleren #4 zelfstandigheid

Drie bevlogen professionals uit het Onderwijs vertellen over werken en leren op afstand. Hoe beviel dat en wat zijn de lessen die zij leerden? Deel 4: zelfstandigheid

trend van dalende motivatie zet door
motivatie, onderwijsaanbod, onderwijsinspectie

Scholieren vinden schoolvakken steeds minder interessant

Middelbare scholieren zijn steeds minder gemotiveerd en halen lagere cijfers, blijkt uit onderzoek. Ook ten opzichte van andere landen. Volgens deskundigen ligt de sleutel bij de docent.

afstandsonderwijs, blended learning, coronavirus

Onderwijs en afstandsleren #5 Het inzicht

Drie bevlogen professionals uit het Onderwijs vertellen over werken en leren op afstand. Hoe beviel dat en wat zijn de lessen die zij leerden? Deel 5: het inzicht.

ouderbetokkenheid in het vo
eigenaarschap, oudeparticipatie, ouderbetrokkenheid

Ouderbetrokkenheid en voortgezet onderwijs; een wereld te winnen

Samenwerking van groot belang    Leerkrachten uit het basisonderwijs en ouders van wie de kinderen op het voortgezet onderwijs zitten geven vaak aan dat er nog een wereld te winnen is als het gaat om […]

prestatiedruk, toetsing, vernieuwingsscholen

Mijn idee voor onderwijs #8: Joseph Kessels, hoogleraar-emeritus Human Resource Development

Mijn Idee voor Onderwijs is een serie avonden in debatcentrum De Balie in Amsterdam. Kessels komt met een pleidooi voor een vrijere omgang met de inhoud; zonder de benauwde toetsingscultuur.

achterstandsleerling raakt verder achterop door afstandsleren
afstandsonderwijs, leerachterstand, monitoronderzoek

Achterstandsleerling verder achterop door afstandsleren

De Onderwijsinspectie concludeert in een monitoronderzoek dat leerlingen met leerachterstanden of lastige thuissituatie door het afstandsonderwijs nog verder achter raakten vergeleken met de rest.

Lees!, leescultuur, leesoffensief

Versplinterd en te incidenteel beleid op leesvaardigheid

Minister Van Engelshoven en minister Slob reageren op het advies met aanbevelingen over hoe cultuur en onderwijs samen kunnen zorgen voor meer leesplezier en leesmotivatie. Lees! – een offensief.

leerklimaat, orde houden, pedagogische rol

Vriendelijk orde houden is het probleem voor zijn

Hoe houd je orde in een klas pubers zonder boosheid en frustratie? Wanneer leerlingen zich veilig en competent voelen, zal orde vaak vanzelf ontstaan, was het idee. Meer effectieve lestijd het gevolg.

lerarentekort, sociale codes, transformatieve school

Verstaan van straatcultuur voorkomt veel problemen

Onderzoeker- leraar Illiass El Hadioui schetst het probleem in vele grootstedelijke scholen waar de cultuur van de straat vaak botst met die van de school. De transformatieve oplossing; steun de leraar in zijn werk.

afstandsleren, balans, coronacrisis

Onderwijs en afstandsleren #1 Balans

Drie bevlogen professionals uit het Onderwijs vertellen over werken en leren op afstand. Hoe beviel dat en wat zijn de lessen die zij leerden? Deel 1: de balans bewaken.

afstandsonderwijs, design thinking methode, online onderwijs

3 tips voor effectief onderwijs op afstand

Offline lessen laten zich niet zomaar digitaal voortzetten. Het medium op zich brengt zulke implicaties met zich mee dat hele proces tegen het licht moet. Stel de leerling centraal en verlies die niet uit het oog.

intrinsieke motivatie, rol van de docent, toetsen

Mijn idee voor onderwijs #6 Professor Harold Bekkering

Aflevering in de debatreeks “Waartoe dient onderwijs?” #6 Professor Harold Bekkering. Over leerprocessen, over hoe de leerling te motiveren en de leraar als gids. Een boeiend, doorwrochten betoog

traumasensitieve school; hoe maak jij het verschil
leervermogen, positief opvoeden, probleemgedrag

Een traumasensitieve school: hoe maak jij het verschil?

Kinderen die moeilijk gedrag vertonen kiezen hier niet voor. Aan de docent er juist voor hun te zijn en het kind achter het gedrag te zien. Vaak hebben ze niemand anders.

autonomie, leerrijk onderwijs, mentale model

Dieper leren leren; met 9 tips

Onderwijssysteem zit in vrij starre stuip gevangen door zijn eenzijdige nadruk op bijbrengen van kennis. Ook in leraar- leerling relatie. Leerrijk onderwijs kijkt opnieuw naar het proces.

groepsdynamiek, kansenongelijkheid, klassenmanagement

Mijn idee voor onderwijs #5 Iliass El Hadioui (de Transformatieve School)

In de onderwijsreeks ‘Mijn Idee voor Onderwijs’ draait het om de vraag: Waartoe dient onderwijs? In deze aflevering Illias El Hadioui; Over het conflict tussen straat en school en hoe de docent weer aan de inhoud toekomt.

betrokkenheid van leerling bij zijin eigen leerproces
didactische strategieën, eigenaarschap, leerstrategieën

De docent en het eigenaarschap van de leerling

Eigenaarschap van leren is de mate waarin de leerling verantwoordelijkheid neemt voor zijn eigen leerproces. Wat kan een docent doen om die actieve betrokkenheid te stimuleren?