Thema: Organiseren

Brede brugklas en flexibilisering van het onderwijs adviseert de onderwijsraad
brede brugklas, differentiatie, flexibel onderwijs

Brede brugklas advies van Onderwijsraad verdient dialoog

Flexibel onderwijs op maat, dat recht doet aan verschillen tussen leerlingen & latere selectie om gelijke kansen te bevorderen en zo meer talent tot bloei te laten komen voor de BV Nederland. Dit advies verdient een constructieve dialoog.

Bedrijfsleven helpt opleiden in een regionale samenwerking
bedrijfsleven, mbo, regio samenwerrking

Leren op de grens van bedrijf en school

De Tech Campus van het ROC Midden Nederland in Nieuwegein werkt nauw samen met het regionale bedrijfsleven bij het opleiden van niveau 4 studenten in diverse technische richtingen. Sterk staaltje verregaande ‘publiek-private-samenwerking’ met de naam Smart Technician.

leerlingpopulatie in het vso onder de loep
gedragsproblematiek, leerlingpopulatie, passend onderwijs

VSO: gedragsproblematiek zwaarder door late zorg

Rapport onderwijsinspectie: veranderingen in de leerlingenpopulatie in het voortgezet speciaal onderwijs tussen 2014 en 2019. Scholen vermoeden intensere problematieken door vertraagde zorgaanpak. Eisen de wachtlijsten hun tol?

Samenwerking in het onderwijs; #3 relaties
common eye, groepsdynamiek, persoonlijke relaties

Samenwerken in onderwijs; conditie #3 Relaties

Ieder team zal in principe loyaal zijn aan de samenwerking, maar ook nog altijd aan de eigen organisatie. Verbindend leiderschap heeft aandacht voor constructieve, persoonlijke relaties.

Samenwerking in onderwijs; alle belangen in kaart brengen om het krachtenveld goed te overzien
belangen, common eye, samenwerkingsproces

Samenwerken in onderwijs, conditie #2 De belangen

Een samenwerkingsproces start vaak op basis van collectieve belangen; Het belang van de afzonderlijke organisaties en de individuele belangen zijn zeker zo belangrijk in het krachtenveld.

samenwerking in onderwijs; organiseren
common eye, onder- en overorganisatie, organiseren

Samenwerken in onderwijs; conditie #4 Organisatie

In samenwerkingsverbanden hebben we de neiging om te weinig of juist te veel aandacht te besteden aan de organisatie ervan. Goede organisatie is essentieel om daadkracht en vertrouwen te ontwikkelen.

Artificial Intelligence, doorlopende leerroutes, schooluitval

Artificiële Intelligentie wijst uitvallers tijdig aan

Inzet van Artificiële Intelligentie helpt effectieve inzet van beschikbare zorggelden. Vroegtijdige schoolverlaters werden zo succesvol naar een diploma begeleid.

vroegtijdige en voorschoolse educatie als wapen tegen kansenongelijkheid, voor inclusiviteit.
integraal kindcentrum, kansenongelijkheid, sociale inclusiviteit

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en praktische uitvoering

VVE bevorderd vroegtijdige stimulatie van het lerend vermogen van kinderen die dat van huis uit ontberen. Een goede uitvoering blijkt in de praktijk problematisch. Prof. dr. Paul Leseman verhaalt uit een brede, internationale studie.

ontwikkelingsgericht onderwijs moet een doorlopende ontwikkeling beter garanderen in plaats van frustreren.
onderwijspact, Ontwikkelingsgericht Onderwijs, ontwikkelscholen

Ontwikkelingsgericht onderwijs

De Taskforce Ontwikkelingsgerichtonderwijs gaat verder waar het Onderwijspact stopt. Als je de ontwikkeling en het welzijn van het kind echt centraal stelt, dan moet het hele systeem op de schop.

upgrade de onderwijsassistent
lerarentekort, onderwijsassistent, onderwijsondersteuner

Onderwijsassistenten, one man show of sterk duo voor de klas?

Een samenwerkingsverband van basisscholen in Oost-Brabant heeft met de Pabo een leergang opgezet om onderwijsassistenten specifieke pedagogische en didactische kennis bij te brengen. En plukt de vruchten.

waartoe; naar een nieuwe discours over betekenisvol onderzoek
effectiviteitsonderzoek, handelingspraktijk, hindermacht

Wat is nog betekenisvol onderwijsonderzoek?

Dit kritische pleidooi waarschuwt voor de heersende mores in onderwijsonderzoek, dat het onderwijs feitelijk in de tang heeft met zijn resultaatdenken. Onderzoek zou dienstbaar moeten zijn, niet domineren.

afstandsonderwijs, digitalisering, kansenongelijkheid

5 punten van aandacht voor toekomstbestendige digitalisering

Digitalisering in het onderwijs raakte in een stroomversnelling. Veel ethische en maatschappelijke vragen zijn vooralsnog onbeantwoord. Bart Karstens stipt enkele aandachtspunten aan.

Teruglopende investering in huisvesting zetten onderwijs verder knel
bouwvergunning, gemeenten, IHP

Huisvesting als sluitpost; krijgt het leren straks nog lucht?

Adequate huisvesting is een randvoorwaarde voor goed onderwijs. De cijfers laten een serieuze terugval zien in netto bestedingen, al 15 jaar. De extra klimaateisen meegerekend, eens te meer een punt van aandacht.

Aandeel schaduwonderwijs stijgt sterkt
kansenongelijkheid, onderwijsstelsel, reguliere onderwijsprogramma

Schaduwonderwijs vergroot kansenongelijkheid

Er is nog veel onduidelijk over de gevolgen van de forse toename van schaduwonderwijs. Welke implicaties het heeft op het reguliere onderwijs bijvoorbeeld. Het NRO voerde een overzichtsstudie uit.

bestuurslagen, kosmisch bewustzijn, methodologisch rationalisme

Mijn idee voor het onderwijs #10 René ten Bos

Het hele starre van het huidige prestatie denken moet overboord, stelt ten Bos. Het staat innovatie in de weg. De macht van de inspectie en de bestuurslagen is te groot. Ars combinatoria leidt tot vooruitgang.

resultaten verder onder druk
leerlingenpopulatie, lerarentekort, McKinsey rapport

Stand van zaken onderwijs vraagt om deltaplan

McKinsey nam onlangs het onderwijs onder de loep. In dit artikel belichten we twee grote uitdagingen: het lerarentekort en de groeiende ongelijkheid tussen scholen door de veranderende leerlingenpopulatie.