Thema: Organiseren

Teruglopende investering in huisvesting zetten onderwijs verder knel
bouwvergunning, gemeenten, IHP

Huisvesting als sluitpost; krijgt het leren straks nog lucht?

Adequate huisvesting is een randvoorwaarde voor goed onderwijs. De cijfers laten een serieuze terugval zien in netto bestedingen, al 15 jaar. De extra klimaateisen meegerekend, eens te meer een punt van aandacht.

Aandeel schaduwonderwijs stijgt sterkt
kansenongelijkheid, onderwijsstelsel, reguliere onderwijsprogramma

Schaduwonderwijs vergroot kansenongelijkheid

Er is nog veel onduidelijk over de gevolgen van de forse toename van schaduwonderwijs. Welke implicaties het heeft op het reguliere onderwijs bijvoorbeeld. Het NRO voerde een overzichtsstudie uit.

resultaten verder onder druk
leerlingenpopulatie, lerarentekort, McKinsey rapport

Stand van zaken onderwijs vraagt om deltaplan

McKinsey nam onlangs het onderwijs onder de loep. In dit artikel belichten we twee grote uitdagingen: het lerarentekort en de groeiende ongelijkheid tussen scholen door de veranderende leerlingenpopulatie.

corona crisis, leiderschap, organisatiedoel

Leiderschapsscenario’s ten tijde van corona crisis

Scenariodenken geeft het leiderschap de inzichten die nodig zijn om de organisatie kundig door een crisis te leiden. Zodat men kan acteren op hoe de situatie zich in het heden ontwikkelt.

open science om verandering van onderaf vorm te geven
bottom-up, evidence informed, onderwijsonderzoek

Vernieuwing van onderaf via open science onderwijsonderzoek

Open science is een heel geschikt middel om de wetenschap beter te integreren met de praktijk. Ook brengt het vernieuwing van onderaf. Sturing is nodig om kansenongelijkheid tussen scholen niet te vergroten.

differentiatie, onderwijsstelsel, segregatie

Doorgeschoten differentiatie; hoe toekomstbestendig is ons stelsel?

Om adequaat te kunnen reageren op maatschappelijke ontwikkelingen is een integrale kijk op het onderwijsstelsel nodig. De onderwijsraad kwam met 5 vertrekpunten om de uitdagingen het hoofd te bieden.

inzet Flexkracht als aanvulling op het team
Flexleerkracht, lerarensalaris, lerarentekort

Flexkrachten als toegevoegde waarde binnen het team

Er is een lerarentekort in het aantal mensen dat alles moet doen waarvan wij vinden dat het in het onderwijs hoort. De flexkracht is eerder deel van de oplossing dan van het probleem.

achterstandswijk, afstandsonderwijs, coronacrisis

Illiass el Hadioui; Corona toont realiteit in kansenongelijkheid

Onderken het ongelijk verdeelde kansenlandschap, stelt de onderwijssocioloog. Als je van gelijke kansen oprecht werk wilt maken, zul je misschien ongelijk moeten investeren.

leiding geven, lerend vermogen, schoolleiderschap

Versterk het lerend vermogen van je organisatie

Annette van Valkengoed van Laterna Magica over haar ideaal voor de school als leergemeenschap. De hele organisatie dient te zijn ingesteld op leren, in de breedste zin. Stel het leren centraal.

bar weinig gevolg geveven aan de conclusies uit het rapport.
belangenorganisaties, commissie Dijsselbloem, Kohnstamminstituut

Uit de oude doos; Commissie Dijsselbloem en het onderwijsbeleid

Onderwijscommunity haalt de conclusies van een Kohnstamm onderzoek aan uit 2014. Daarin werd 6 jaar onderwijsbeleid onder de loep genomen, in het licht van het rapport Dijsselbloem uit 2008

afstandsleren, blended learning, coronacrisis

Onderwijs en afstandsleren #4 zelfstandigheid

Drie bevlogen professionals uit het Onderwijs vertellen over werken en leren op afstand. Hoe beviel dat en wat zijn de lessen die zij leerden? Deel 4: zelfstandigheid

een verstevigd fundament voor iedereen
doelmatigheid van besteding, funderend onderwijs, handelingsperspectieven

Nederlandse onderwijs sterkste daler van OESO

Wat zijn de oorzaken van de dalende trend in onderwijsland. Hoe het tij te keren? Onderzoek van McKinsey richtte zich op de toereikendheid en doelmatigheid van het funderend onderwijs.

afstandsonderwijs, blended learning, coronavirus

Onderwijs en afstandsleren #5 Het inzicht

Drie bevlogen professionals uit het Onderwijs vertellen over werken en leren op afstand. Hoe beviel dat en wat zijn de lessen die zij leerden? Deel 5: het inzicht.

scenarioplanning helpt scholen hun beleid helder te krijgen.
clusteren, DESTEP-factoren, externe ontwikkelingen

Toekomstbestendige school in 7 stappen

Schoolbesturen dienen koers te bepalen in een onzekere toekomst. Hoe je flexibele, maar wel lange termijn keuzes uittekent. Het maken van scenario’s kan hierbij een hulpbron zijn.

bijles, nieuws

MijnBijles.nu lanceert platform voor online, veilige en betere bijlessen

Startup en familiebedrijf verbindt leerlingen en (potentiële) docenten door heel Nederland Wie nu een bijlesdocent zoekt, kan bij verschillende platforms terecht. Docenten worden echter amper gescreend. Bij fysieke bijles worden ze alleen aan een leerling […]

achterstandsleerling raakt verder achterop door afstandsleren
afstandsonderwijs, leerachterstand, monitoronderzoek

Achterstandsleerling verder achterop door afstandsleren

De Onderwijsinspectie concludeert in een monitoronderzoek dat leerlingen met leerachterstanden of lastige thuissituatie door het afstandsonderwijs nog verder achter raakten vergeleken met de rest.