Thema: Organiseren

broedplaats 010 geeft ruimte aan vernieuwing van onderaf
broedplaats, onderwijinitiatieven, onderwijsvernieuwing

Onderwijs pakt de regie in Broedplaats 010

Met het Broedplaats 010 idee zette Rotterdam een beweging in gang met als doel leraren zelf de leiding te laten nemen over nieuwe onderwijsinitiatieven. Vele vraagstukken komen inmiddels aan bod.

Collectief Leren, Community, plg

Leren en verbeteren in een Community of Practice

Op duurzame wijze vorm geven aan een Professionele Leergemeenschap (PLG), door te werken aan een vraagstuk binnen een Community of Practice (CoP)

Co-creatie, Community, Experimenteren

Co-creatie in een Community of Practice

Internalisatie van het proces van experimenteren zorgt voor duurzame verandering en innovatie in het onderwijs. Onderzoek naar co-creatie in een Community of Practice door Emely Meijerink

maatwerk, samenwerking

Minor of vak volgen op andere hogeschool of universiteit

Per 1 januari 2020 wordt Kies Op Maat een dienst van SURF. Kies Op Maat maakt het voor studenten mogelijk een minor of vak te volgen op een andere dan de eigen hogeschool of universiteit.

HRD moet streven naar samenwerkingsverbanden met onderwijs
beroepspraktijk, hybride leeromgeving, leven lang leren

Het schoolse leren verbinden met dat van de beroepspraktijk

In plaats van achterover te leunen met kritiek op het onderwijs zou HRM zelf de samenwerking op kunnen zoeken in de regio om hun personeel van morgen te helpen vormen naar hun behoeften.

communities, lerarencorps, lerarentekort

Effecten impuls van 100 miljoen voor kwaliteit en kwantiteit lerarencorps

Notitie van het CPB met een overkoepelend beeld van de effecten van een impuls van 100 miljoen voor de kwaliteit en kwantiteit van het lerarencorps.

Next Step in Higher Education

Laat je tijdens dit congres prikkelen bij diverse programma’s verspreid over de dag en leer over thema’s als leergericht en flexibel onderwijs op de Universiteit van Helsinki.

innovatie, kennis, onderwijs

Sectorraden presenteren advies ‘Slimme Verbindingen’

Vijf sectorraden persenteren advies ‘Slimme Verbindingen’ over een optimale verbinding tussen onderwijs en onderzoek aan minister Van Engelshoven en minister Slob (Onderwijs).

brede brugklas, kansenongelijkheid, middenschool

Latere schoolselectie: gelijke kansen en kanttekeningen

Latere schoolselectie helpt gelijke kansen op een diploma. Een heterogene groep werkt stimulerend voor kinderen die zich aan slimmere leeftijdsgenootjes kunnen optrekken. Maar er zijn ook kanttekeningen

cnv, enquête, kennisniveau

Lerarentekort heeft een negatieve invloed op kennisniveau leerlingen

Volgens 90 procent van de leraren die meededen aan een enquête van CNV Onderwijs in samenwerking met het AD heeft het lerarentekort een negatieve invloed op het kennisniveau van leerlingen.

innovatie, onderzoek, responsieve scholen

BlijvenLeren #vlog15 – Shauna Plompen deelt haar ervaringen

In deze vlog van Shauna Plompen, docent en onderwijsadviseur, meer over: responsieve scholen en onderzoek en innovatie in het mbo maar ook over korte lontjes, een workshop en boek van Hans Kaldenbach.

bijles, huiswerkbegeleiding, onderzoek

Een op de drie leerlingen in VO krijgt aanvullend onderwijs

In Nederland krijgt bijna een op de drie middelbare scholieren buiten school extra bijles, examentraining of huiswerkbegeleiding. Bij basisschoolleerlingen in groep 8 krijgt een op de vier dit soort aanvullend onderwijs.

doorlopende leerroutes, regio, samenwerking

‘Op weg naar versterkt beroepsonderwijs in elke regio’

Voor de overgang van vmbo naar mbo wil het ministerie stimuleren dat regio’s het beroepsonderwijs meer als één geheel vorm geven. Een verslag van de voortgang.

mobiel, smartphone, sociale media

Gebruik sociale media en smartphones in voortgezet onderwijs

RAPPORTAGE // Onderzoek gebruik sociale media en omgang met smartphones in het voortgezet onderwijs. De smartphone is tegenwoordig een integraal onderdeel van het alledaagse leven, zeker onder jongeren.

Ontwikkelagenda
kennisinfrastructuur, ontwikkelagenda

Ontwikkelagenda voor ‘Lerend onderwijs’ in Nederland

Lerend onderwijs voor een lerend Nederland; een gezamenlijke ontwikkelagenda om te komen tot een effectieve kennisinfrastructuur voor het onderwijs

lerarentekort

Suggesties voor gelijker verdelen van leraren over Nederland

SPOTLIGHT // Het aantal leraren is ongelijk verdeeld over Nederland. Wat valt daaraan te doen? 6 Suggesties van deskundigen Thijs Roovers en Frank Cörvers