Een school is steeds meer deel van de wereld geworden en die wereld kwam steeds dichterbij. Samenwerking kwam daarmee in het directe verlengde van het onderwijshart te staan. Over het organiseren van onderwijs en de noodzakelijke samenwerking. In de regio, met overheden en bedrijfsleven, met maatschappelijk middenveld en de wetenschap. Over skills en mogelijkheden.
Organiseren
Video's
Afstandsonderwijs #5 – Expliciete Directe Instructie op Afstand
Tips en trucs om afstandsonderwijs een kwalitatieve duw in de rug te geven. Initiatief van het Lerarencollectief. Les 5; Marcel Schmeier over expliciete directe instructie op afstand.
Video's
Afstandsonderwijs #4 – Kleuterklas TV
Tips en trucs om afstandsonderwijs een kwalitatieve duw in de rug te geven. Initiatief van het Lerarencollectief. Les 4; Ellen van der Pluijm en Floor Busio van Basisschool de Vuurvlinder over afstandsonderwijs met keluters.
Video's
Afstandsonderwijs #3 -Technisch lezen
Tips en trucs om afstandsonderwijs een kwalitatieve duw in de rug te geven. Initiatief van het Lerarencollectief. Les 3; Marita Eskes over hoe je technisch lezen goed vorm kunt geven bij leren op afstand.
Video's
Afstandsonderwijs #1 – Een eerste digitale les
Tips en trucs om afstandsonderwijs een kwalitatieve duw in de rug te geven. Initiatief van het Lerarencollectief. Les 1; Pedro De Bruyckere over de digitale les. Effectief van offline naar online.
Artikelen & Blogs
Samenwerkingsverbanden op het matje?
Vijf jaar geleden is het passend onderwijs ingevoerd. Met dat passend onderwijs hebben de scholen ook zorgplicht gekregen. Deze zorgplicht is een resultaatsverplichting. In de praktijk gaat dit echter niet altijd goed.
Samenwerkingsverbanden op het matje?
Artikelen
Artikelen & Blogs
Onderwijs nieuws #11 – ontwikkelingen in Onderwijsland
Duizenden tests voor leraren. Logistieke uitdagingen bij openen van de scholen. Een kwart tot meer dan de helft van de basisschoolleerlingen leest en rekent onder streefniveau.
Artikelen & Blogs
4 richtlijnen om onderwijsvernieuwing succesvol te implementeren
Met name leerkrachten die open staan voor verandering en vernieuwing – pioniers – kunnen de veranderkracht van een school een positieve impuls geven. Hier 4 tips om je kans van slagen te vergroten.
Artikelen & Blogs
Meer schwung in het MBO? Zet vaklieden voor de klas
Jennifer Wessels Boer deelt haar jarenlange ervaring. Over gedeeld eigenaarschap in het MBO, de struikelblokken en de quick wins. Hoe haal je externe experts binnen je school?
Documenten
Kwaliteit van onderwijs voor iedereen?
Samenwerkingsverbanden log door vele bestuurslagen. Lerarentekort treft kansarmen en een lange termijnvisie ontbreekt. De onderwijsinspectie met de Staat van het Onderwijs, 2020; samenvatting deel II
Documenten
Andersom denken leidt tot geweldig onderwijs
Andersom denken en organiseren was voor het ROC A12 uiteindelijk te sleutel tot succesvol veranderen van haar beleid en haar kwaliteitscultuur. Een goede casestudy; Wat maak je leidend in je denken?
In 2012 stelde het College van Bestuur (CvB) van het ROC A12 vast: ‘Er klopt iets niet.’ Enerzijds zijn er voldoende middelen, kloppen de procedures en zijn alle systemen op orde. Anderzijds neemt de tevredenheid van studenten en docenten af en dalen de aantallen studenten. Zij concludeerden: ‘We moeten andersom denken.’ Niet zeggen en opleggen, maar vragen en luisteren.
Video's
Mijn idee voor onderwijs #3 Annette van Valkengoed (Laterna Magica)
In een boeiend pleidooi schetst Annette Valkengoed wat er zo anders is aan de onderwijsvisie van Laterna Magica, het succes verhaal van het zo lang verguisde nieuwe leren. Naar idee van Biestra; hoe ziet dat eruit, waar liepen en lopen zij tegenaan. Witte raaf tegen wil en dank.
Artikelen & Blogs
Onderwijs pakt de regie in Broedplaats 010
Met het Broedplaats 010 idee zette Rotterdam een beweging in gang met als doel leraren zelf de leiding te laten nemen over nieuwe onderwijsinitiatieven. Vele vraagstukken komen inmiddels aan bod.
Onderwijs pakt de regie in Broedplaats 010
Artikelen, Onderwijsincubator
Artikelen & Blogs
Leren en verbeteren in een Community of Practice
Op duurzame wijze vorm geven aan een Professionele Leergemeenschap (PLG), door te werken aan een vraagstuk binnen een Community of Practice (CoP)
Documenten
Co-creatie in een Community of Practice
Internalisatie van het proces van experimenteren zorgt voor duurzame verandering en innovatie in het onderwijs. Onderzoek naar co-creatie in een Community of Practice door Emely Meijerink.
Hier lees je meer over de Community of Practice, als één van de mogelijkheden om binnen het basisonderwijs op duurzame wijze vorm te geven aan Professionele Leergemeenschap (PLG) binnen het passend onderwijs.
Artikelen & Blogs
Minor of vak volgen op andere hogeschool of universiteit
Per 1 januari 2020 wordt Kies Op Maat een dienst van SURF. Kies Op Maat maakt het voor studenten mogelijk een minor of vak te volgen op een andere dan de eigen hogeschool of universiteit.
Artikelen & Blogs
Het schoolse leren verbinden met dat van de beroepspraktijk
In plaats van achterover te leunen met kritiek op het onderwijs zou HRM zelf de samenwerking op kunnen zoeken in de regio om hun personeel van morgen te helpen vormen naar hun behoeften.
Documenten
Effecten van de impuls van 100 miljoen op lerarencorps
Notitie van het CPB met een overkoepelend beeld van de effecten van een impuls van 100 miljoen voor de kwaliteit en kwantiteit van het lerarencorps.
Op verzoek van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) geeft deze notitie een overkoepelend beeld van de effecten van 100 miljoen voor de ‘impuls leraren tekortvakken’. Wat heeft het opgeleverd?
Documenten
Lerarentekort beïnvloedt kennisniveau leerlingen
Volgens 90 procent van de leraren die meededen aan een enquête van CNV Onderwijs in samenwerking met het AD heeft het lerarentekort een negatieve invloed op het kennisniveau van leerlingen.
Volgens 90 procent van de leraren die meededen aan een enquête van CNV Onderwijs in samenwerking met het AD heeft het lerarentekort een negatieve invloed op het kennisniveau van leerlingen. De leden werkzaam in het primair en voortgezet onderwijs gaven aan dat dit vooral ten koste gaat van het niveau van de kernvakken: rekenen/wiskunde, taal en spelling.
Artikelen & Blogs
Aanvullend onderwijs en motieven voor deelname
In het kader van gelijke kansen kan het schaduwonderwijs een factor zijn die ongelijkheid vergroot. Het fenomeen werd onderzocht door SEO en Oberon in opdracht van ministerie van OCW.
Video's
BlijvenLeren #vlog15 – Shauna Plompen deelt haar ervaringen
In deze vlog van Shauna Plompen, docent en onderwijsadviseur, meer over: responsieve scholen en
onderzoek en innovatie in het mbo, maar ook over korte lontjes, een workshop en boek van Hans Kaldenbach.
Artikelen & Blogs
Een op de drie leerlingen in VO krijgt aanvullend onderwijs
In Nederland krijgt bijna een op de drie middelbare scholieren buiten school extra bijles, examentraining of huiswerkbegeleiding. Bij basisschoolleerlingen in groep 8 krijgt een op de vier dit soort aanvullend onderwijs. (meer…)