Thema: Samenwerken

Samenwerken in onderwijs; conditie #5 Betekenisvol proces
In de praktijk zien we dat de ene organisatie veel gemakkelijker, beter en vanzelfsprekender samenwerkt dan de andere. Wat maakt een organisatie samenwerkingsvaardig?

Samenwerken in onderwijs; conditie #3 Relaties
Ieder team zal in principe loyaal zijn aan de samenwerking, maar ook nog altijd aan de eigen organisatie. Verbindend leiderschap heeft aandacht voor constructieve, persoonlijke relaties.

Samenwerken in onderwijs, conditie #2 De belangen
Een samenwerkingsproces start vaak op basis van collectieve belangen; Het belang van de afzonderlijke organisaties en de individuele belangen zijn zeker zo belangrijk in het krachtenveld.

Samenwerken in onderwijs; conditie #4 Organisatie
In samenwerkingsverbanden hebben we de neiging om te weinig of juist te veel aandacht te besteden aan de organisatie ervan. Goede organisatie is essentieel om daadkracht en vertrouwen te ontwikkelen.

Samenwerken in onderwijs; conditie #1 Ambitie
Hoe gaan we de grotere maatschappelijke vraagstukken aan? Een gezamenlijke ambitie beschrijft kansen, problemen en uitdagingen die de partners alleen niet kunnen oplossen.

Kansrijk samenwerken in onderwijs; 5 condities
Gezamenlijk ambitie, belangen, relatie, organisatie en proces van een samenwerking analyseren en beoordelen. Om tot actie over te gaan op die plekken waar het nodig is. 5 condities, 6 artikelen.

Verandering omarmen in het onderwijs
Onderwijskwaliteit staat al jaren onder druk. Een eendrachtig onderwijsteam met één visie maakt het verschil, aldus ook onderzoek McKinsey. 4 stappen naar continu verbeterklimaat.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en praktische uitvoering
VVE bevorderd vroegtijdige stimulatie van het lerend vermogen van kinderen die dat van huis uit ontberen. Een goede uitvoering blijkt in de praktijk problematisch. Prof. dr. Paul Leseman verhaalt uit een brede, internationale studie.

Sociale innovatie en haar vier hefbomen
Excellente scholen werkt de aandacht voor onderwijskwaliteit en de visie door tot in de haarvaten van de organisatie; 4 hefbomen helpen de coherente aanpak te realiseren die past bij de visie die de school voor ogen heeft.

Zo ontgrendel je teamcreativiteit
In eenieder schuilt creatief vermogen. Het is aan een teamleider om de juiste omstandigheden te creëren waardoor deze krachten gaan bewegen binnen een team. In de Creativity Club een aantal tips.

Onderwijsassistenten, one man show of sterk duo voor de klas?
Een samenwerkingsverband van basisscholen in Oost-Brabant heeft met de Pabo een leergang opgezet om onderwijsassistenten specifieke pedagogische en didactische kennis bij te brengen. En plukt de vruchten.

Wat heeft de blockchain in het onderwijs te bieden?
Blockchain technologie krijgt de laatste jaren veel aandacht in de media. De meest disruptieve technologie sinds het internet, volgens experts. Wat kan het onderwijs ermee?

Zeven effectieve eigenschappen als grondhouding
Covey leert in De zeven eigenschappen hoe we hoogst effectief de kwaliteit van ons leven in werk en privé kunnen veranderen. Hier staan de basisprincipes in één visual uitgelegd.

Betere begeleiding startend docent cruciaal
Sektorakkoord VO stelt dat schoolbesturen zorg moeten dragen voor een effectief inwerk- en begeleidingsprogramma van de beginnend docent om vroegtijdige uitval tegen te gaan.

Nederlandse onderwijs sterkste daler van OESO
Wat zijn de oorzaken van de dalende trend in onderwijsland. Hoe het tij te keren? Onderzoek van McKinsey richtte zich op de toereikendheid en doelmatigheid van het funderend onderwijs.

Strategische agenda hoger onderwijs en onderzoek
Van Engelshoven probeert met financiele herschikking de strijd om de student te verminderen. Ook andere financiële prikkels om het onderwijs zelf te ondersteunen. Hoe bestendig is haar aanpak?