Thema: Toetsing

afstandsleren, blended learning, coronacrisis

Onderwijs en afstandsleren #4 zelfstandigheid

Drie bevlogen professionals uit het Onderwijs vertellen over werken en leren op afstand. Hoe beviel dat en wat zijn de lessen die zij leerden? Deel 4: zelfstandigheid

afstandsonderwijs, blended learning, coronavirus

Onderwijs en afstandsleren #5 Het inzicht

Drie bevlogen professionals uit het Onderwijs vertellen over werken en leren op afstand. Hoe beviel dat en wat zijn de lessen die zij leerden? Deel 5: het inzicht.

uitkomsten van het jaarlijkse peilonderzoek van de Instpectie van Onderwijs
basisonderwijs, eindtoets, Inspectie van het Onderwijs

Streefniveau basisonderwijs slechts door één derde gehaald

Het vraagt de nodige inspanningen van het onderwijs om leerlingen na het verlaten van de basisschool alsnog op het algemeen maatschappelijk functioneel niveau te krijgen.

prestatiedruk, toetsing, vernieuwingsscholen

Mijn idee voor onderwijs #8: Joseph Kessels, hoogleraar-emeritus Human Resource Development

Mijn Idee voor Onderwijs is een serie avonden in debatcentrum De Balie in Amsterdam. Kessels komt met een pleidooi voor een vrijere omgang met de inhoud; zonder de benauwde toetsingscultuur.

leerachterstand suggereert vele aannames. Wat is de bedoeling van onderwijs?
coroncrisis, de bedoeling van onderwijs, eigenaarschap

Leerachterstand? Achterstand op wat? Of op wie?

De coronacrisis heeft ons allemaal op een andere wijze naar onderwijs doen kijken. Wat is daadwerkelijk de bedoeling van onderwijs en op welke manier moeten we het onderwijs vormgeven?

afstandsleren, coronavirus, lessen

Onderwijs en afstandsleren #2 Monitoren

Drie bevlogen professionals uit het Onderwijs vertellen over werken en leren op afstand. Hoe beviel dat en wat zijn de lessen die zij leerden? Deel 2: monitoren op afstand.

intrinsieke motivatie, rol van de docent, toetsen

Mijn idee voor onderwijs #6 Professor Harold Bekkering

Aflevering in de debatreeks “Waartoe dient onderwijs?” #6 Professor Harold Bekkering. Over leerprocessen, over hoe de leerling te motiveren en de leraar als gids. Een boeiend, doorwrochten betoog

Annette Valkengoed over het ontstaan van en de idee achter integraal kindcentrum Laterna Magica, in de serie 'mijn idee voor onderwijs'
eigenaarschap, integraal kindcentrum, Laterna Magica

Mijn idee voor onderwijs #3 Annette van Valkengoed (Laterna Magica)

In een boeiend pleidooi schetst Annette Valkengoed wat er zo anders is aan de onderwijsvisie van Laterna Magica, het succes verhaal van het zo lang verguisde nieuwe leren. Naar idee van Biestra; hoe ziet dat eruit, waar liepen en lopen zij tegenaan. Witte raaf tegen wil en dank.

advies over latere schoolselectie aan Tweede Kamer.
brede onderbouw, maatprogramma's, onderwijspact

Onderwijsorganisaties pleiten voor brede onderbouw

Onderwijsveld komt met breed gedragen advies voor de politiek om de problemen het hoofd te bieden. Met een brede onderbouw en meer bewegingsruimte tussen de niveaus nadien.

gevormd of vervormd; een recensie
aansluiting arbeidsmarkt, een leven lang leren, podcast

de Boekenhoek; Gevormd of vervormd – Jan Bransen

Filosoof Jan Bransen over wat er mis is in het onderwijs. Dat we uitgaan van eerst leren, dan leven. Het onderwijs focust op cognitieve vaardigheden en propageert dit met een passief proces.

evidence informed, flipping the system, persoonsvorming

Mijn idee voor onderwijs #1 Jelmer Evers; pleidooi voor twijfel

Jelmer Evers pleit voor meer ruimte voor de leraar. Niet beleidsnotities en toetsen moeten leidend zijn, de liefde voor het vak van de leraar en de leerling als persoon in ontwikkeling.

app, duurzaamheid, ecoscore

Scholen beoordelen zichzelf op duurzaamheid via een app

In september brengt Eco-Schools een app op de markt waarmee scholen zichzelf kunnen beoordelen op de thema’s van Eco-Schools, zoals ‘gebouw en omgeving’ of ‘communicatie’.

examens, toetsing, voortgezet onderwijs

Hoe toekomstbestendig is het examen?

LITERATUURSTUDIE //  Critici dringen aan op aanpassen van het huidige examen in het voortgezet onderwijs. In een nieuwe literatuurstudie gaan vijf onderzoekers in op de argumenten voor en tegen.

Toetsen dragen onvoldoende bij aan kwaliteit onderwijs

RAPPORT // De Onderwijsraad adviseert de overheid en de onderwijsinstellingen om toe te werken naar een evenwichtiger toets- en examenpraktijk.