In een eerdere blog bespraken de auteurs waarom sommige dingen gemakkelijk te leren zijn en sommige andere moeilijk, door te kijken naar leren via een evolutionaire lens (zie deze blog), gebaseerd op het werk van David Geary.

In deze blog bekijken zij enkele van dezelfde vragen door een andere lens; een conceptuele veranderingslens. Zij onderzoeken nu waarom sommige concepten moeilijker te leren zijn dan andere en bespreken hoe leerlingen ondersteund kunnen worden, bij het leren van nieuwe concepten.

De auteurs richten zich ons op het begrijpen en aanpakken van misvattingen (ook wel naïeve concepties genoemd) bij het leren van nieuwe concepten (Chi, Slotta, & De Leeuw, 1994). Misvattingen ontstaan wanneer voorkennis conflicteert met aan te leren concepten, of, zoals Stella Vosniadou (1994) schrijft, als de “individuen” pogingen om nieuwe informatie op te nemen in bestaande conceptuele structuren die informatie bevatten die tegenstrijdig is aan de wetenschappelijke visie “(p. 45).

 

Deze blog van Mirjam Neelen & Paul A. Kirschner lees je verder op 3-STAR LEARNING EXPERIENCES

Posted by Redactie