Verbinden van het schoolse leren en de beroepspraktijk

Het is de kunst het onderwijs zo te (her)ontwerpen dat het schoolse leren wordt verbonden en verweven met het leren in de beroepspraktijk. Een hybride leeromgeving beperkt zich niet tot leerprocedures of de manier van leren alleen. Er wordt ook gekeken naar de omgeving van een beroep, die de kleur, sfeer en cultuur ademt van de context waarin je als beroepsbeoefenaar actief bent en wordt; volgens de Hybride Alliantie.

Kleinschalige samenwerkingsverbanden

Beroepsopleidingen moeten meer gaan samenwerken met bedrijven en organisaties in de praktijk. HRD-professionals kunnen daarbij de aanjagers zijn. Dat zegt Sarah Detaille, associate-lector HRM van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en een van de auteurs van het boek Fit for the future.

Het beroepsonderwijs en de beroepspraktijk moeten meer gaan samenwerken, betoogt Detaille. “Dan kan het onderwijs beter aansluiten op de behoeften van de arbeidsmarkt, en krijgen werkgevers sneller goed gekwalificeerde mensen binnen.”

Hybride leeromgevingen

De samenwerking zou volgens Detaille kunnen plaatsvinden in hybride leeromgevingen: plekken waar het onderwijs gezamenlijk wordt vormgegeven door onderwijsinstelling en het bedrijfsleven. “Studenten kunnen in zo’n hybride omgeving hun theorie veel sneller toepassen dan in een traditionele schoolcontext. Je zou er ook over de grenzen van bestaande opleidingen heen kunnen denken, bijvoorbeeld over de grens tussen zorg en technologie.”

Om afgestudeerden af te leveren die geschikt zijn voor de toekomst, zouden studenten ook moeten leren om wendbaar te blijven. “Ze moeten nu al leren nadenken over hun loopbaan en hun eigen leren: wat zijn mijn talenten en hoe zet ik die in?”

Coachende rol voor de docent

In de hybride leeromgeving kunnen studenten verder onderzoek uitvoeren naar problemen en knelpunten in de beroepspraktijk, waarover ze vervolgens advies uitbrengen. En docenten zouden een meer coachende rol moeten hebben. Detaille:

Ze zouden meer moeten inspelen op vragen van de studenten, in plaats van op voorhand zelf alles uit te leggen

Volgens Detaille kan de samenwerking tussen onderwijs en beroepspraktijk het beste vorm krijgen in de regio’s. “We moeten samen, regionaal en duurzaam, aan de slag gaan. Begin vooral op kleine schaal, dat gaat beter dan dat alles gelijk heel groot aan te pakken.”

Veel te winnen, wordt actief

Aan gebrek aan animo vanuit de werkgevers hoeft het niet te liggen. Detaille: “Voor werkgevers is er veel te winnen, gezien de tekorten op de arbeidsmarkt.” Bovendien hebben werkgevers ook een verantwoordelijkheid: “Als je meer of anders geschoold personeel nodig hebt, kan je nu komen meedenken. In plaats van vanaf de zijlijn te roepen dat het beter moet.”

Bij die werkgevers speelt HR een belangrijke rol bij het aanjagen en inrichten van de samenwerking met het onderwijs. Detaille: “HR moet de toekomst in beeld brengen. Waar moeten we over twee jaar staan? Welke mensen hebben we daarbij nodig en wat moeten die kunnen?”

Leercultuur aanwakkeren

Aan dat laatste ontbreekt het nog wel eens. “Ik merk dat men ook binnen HRM vaak niet scherp genoeg in beeld heeft wie er precies met welke diploma’s in dienst zijn. Dus dan kun je ook niet overzien hoe zich dit verhoudt tot de ambities.”

Verder zou HR kunnen meedenken over hoe er een leercultuur kan worden aangewakkerd in hun organisatie. “Hoe kun je mensen uitnodigen om meer na te denken over hun blijvende ontwikkeling? Over wat ze nodig hebben om met plezier te blijven doorwerken tot 67 jaar? En wat kun je hen bieden – aan tijd en faciliteiten – om zich te blijven ontwikkelen?”


bron: Sarah Detaille in PWNet

lees ook; leren in een hybride leeromgeving op ECBO met onderzoekspublicatie aan de hand van 3 geslaagde voorbeelden uit de praktijk. Inclusief ‘het Model voor het ontwerpen van beroepsgerichte leeromgevingen’.

Posted by Redactie Onderwijscommunity