Brede Onderbouw

Latere selectie is het voornaamste advies dat enkele onderwijsorganisaties vanmiddag neerleggen bij de Tweede Kamer in een onderwijspact. Het is opgesteld door onder meer LAKS, CNV Onderwijs, de VO-raad en de MBO Raad. Ze geven met het pact hun visie op het onderwijs en een plan van aanpak.

Prestatiedruk

Met een brede onderbouw en een selectiemoment aan het eind van het derde leerjaar willen de organisaties vooral kansenongelijkheid tegen gaan. Ook de keuzestress die de vroege selectie nu geeft, hopen ze zo te verminderen. Het vroege selectiemoment aan het eind van de basisschool legt veel druk op zowel leerlingen als de docenten, stellen de partijen. Zo zal indirect ook het lerarentekort kunnen worden bestreden.

Vroege selectie

‘Er wordt op jonge leeftijd te veel van kinderen gevraagd. Dat zorgt voor een toename in stress gerelateerde klachten en burn-out. Ook leraren zijn hier de dupe van’, aldus Lossie van LAKS. Zo kunnen kinderen in een kwetsbare positie vooral worden ontzien, hetgeen de ontwikkeling ten goede zal geven, is de verwachting. Nederland is ook uniek in de wereld met selectie op vroege leeftijd. Feitelijk is dit plan het idee van de middenschool uit de jaren zeventig in een nieuw jasje. Een discussie die al langer woedt dus in onderwijsland. Het stigmatiserende effect dat van een vmbo- advies uitgaat kan door latere selectie bijvoorbeeld worden verkleind. De verwachting is dan ook dat door latere selectie vooral de prestaties aan de onderkant worden opgetrokken.

Maatprogramma’s

Na het derde jaar worden de leerlingen ingedeeld op niveaus. Daarna pas volgt het onderscheid tussen de academische en de beroepsgerichte leerwegen. Tot dat moment zal er worden gewerkt met maatprogramma’s, waardoor kinderen zich volgens de initiatiefnemers in de klas optimaal kunnen ontwikkelen. De exacte invulling van de plannen moet nog worden uitgewerkt.

Ook op het mbo en in het hoger onderwijs moet het roer om. Zo moet het beroepsonderwijs en hogescholen de komende jaren veel intensiever gaan samenwerken. ‘In het huidige systeem volg je vaak de gehele studie op hetzelfde niveau, terwijl bepaalde leerlingen onderdelen van hun studie op een hoger niveau goed aan zouden kunnen’, vertelt Frank van Hout, voorzitter van de Mbo-raad. ‘Studenten moeten dus makkelijker tussen de verschillende niveaus kunnen bewegen.’

Onderwijspact

Het is uniek dat het onderwijsveld de handen ineen heeft geslagen en met bijna alle werkgeversorganisaties, onderwijs- en studentenbonden tot een deal is gekomen. Het onderwijspact, een discussiestuk over de toekomst van het onderwijs, moet de huidige problemen in het onderwijs aanpakken. De Tweede Kamer zal het vraagstuk in behandeling nemen.

Het pact is een breed gedragen concept. We hebben dus goede hoop dat de politiek onze initiatieven in behandeling zal nemen.  Frank van Hout, voorzitter Mbo-raad


bron; de Telegraaf en de NOS

 

Posted by Redactie Onderwijscommunity