Kwaliteit van digitaal onderwijs verschilt sterk per docent

Het is natuurlijk nog te vroeg om echt genuanceerd te zijn over de gevolgen voor het onderwijs, als zoiets al goed weer te geven is. Een eerste indruk komt uit onderstaande onderzoeken en enquêtes wel naar voren. Zij kunnen docenten en staf misschien wel wat aandachtspunten meegeven voor de herstart van het schoolleven in de nieuwe realiteit. Zie ook de verwijzing naar de Open Universiteit yOUlearn-omgeving over online onderwijs.

Meer dan 1300 mbo-studenten werden door Jongeren Organisatie Beroepsonderwijs ondervraagd naar hun ervaringen omtrent de corona maatregelen. De meeste studenten zijn over het algemeen tevreden over het afstandsonderwijs. Ook blijkt dat de kwaliteit van het afstandsonderwijs erg afhankelijk is van de docent. Verder zijn de studenten vooral tevreden over hoe de school hen op de hoogte houdt van de coronamaatregelen.

Zorgen om stageplaats

Ondanks de tevredenheid over het afstandsonderwijs, ervaren de ondervraagden wel stress en zorgen. De meeste zorgen van mbo-studenten gaan over stageplaatsen. Door sluiting van bedrijven, moeten veel studenten hun stages stoppen of opschorten. En in sectoren waar het druk is, zoals de zorg- en onderwijssector, is vaak geen tijd om studenten de juiste begeleiding te bieden of praktijkexamens te beoordelen. Ongeveer 60% van de studenten heeft liever minder verplichte stage-uren.

 

Minder geleerd en minder motivatie

Uit een ander onderzoek blijkt dat van de 300 mbo-studenten die reageerden op de vragenlijst, 60% denkt minder geleerd te hebben dan normaal. Daarentegen zijn ze wel positief over de mogelijkheid om hun eigen tijd in te delen: 51% geeft aan te leren op de momenten wanneer het hun het beste uitkomt. Verder gaf een meerderheid van die 300 mbo-studenten aan minder gemotiveerd te zijn om te leren. Het gaat in deze vooral om studenten van de Beroeps Begeleidende Leerweg.

 

Fysieke interactie wordt gemist, de afleiding niet

In een online vragenlijst van Save the Children benoemt een groot deel van de mbo-studenten dat zij thuis geen afleiding ervaren, doordat zij niet met klasgenoten zijn. Daarentegen missen zij wel het fysieke contact met docenten en medeleerlingen. Verder blijkt uit het onderzoek dat sommige studenten behoefte hebben aan een rustige werkomgeving in combinatie met de juiste middelen, zoals een laptop en goede internetverbinding.

 

Tips voor docenten in het mbo

Na de zomervakantie gaan de mbo-scholen weer open. Wel zal een deel van de lessen nog digitaal gegeven worden. Hieronder enkele tips op basis van de onderzoeksresultaten:

  • Goed blijven communiceren met mbo-studenten over verwachtingen.
  • Extra aandacht besteden aan nieuwkomers en studenten die de Nederlandse taal nog niet machtig zijn.
  • Begrip en interesse tonen voor thuissituaties van studenten. Kijk wat studenten nodig hebben en geef ze de mogelijkheid om op school te werken als het thuis niet mogelijk is.

Meer tips voor online lesgeven:

De Open Universiteit richtte een handige en uitgebreide yOUlearn-omgeving in. 20-plus jaren ervaring met online onderwijs gratis beschikbaar. Over online samenwerking, feedback, toetsen, les samenstellen en bijvoorbeeld over activeren binnen een online omgeving.


Bron: Onderwijs van Morgen

Voor de AOb-enquete onder haar leden voor het mbo, hbo en wo onderwijs in tijden van corona, zie hier

Posted by Redactie Onderwijscommunity