Hoe leer je zelf gestuurd leren?

Het opbouwen en ontwikkelen van een kennisbasis voor schoolleiderschap houdt in dat we een brug slaan tussen wetenschappelijke theorie en de praktijk. Schoolleiders die bezig zijn met de ontwikkeling van het onderwijs in hun school en specifieke ervaring hebben met succesvolle interventies en innovaties op het gebied van leren, zijn betrokken bij de totstandkoming van dit thema.

3 kanttekeningen uit haar praktijk

  • Uitgeverijen overspoelen de scholen met nieuwe methoden die ze hebben uitgebracht.
  • Universiteiten verzamelen data op scholen, met wekelijkse aanwas van enquêtes.
  • Pabo’s hebben een vaststaand curriculum en het lukt niet om daarin samen op te trekken.

Wetenschap zoals die ooit bedreven werd

Maken, onderzoeken, ontwerpen en opleiden weer samen brengen. Vanuit meerdere disciplines naar grotere vragen kijken. Grote vragen laten zich niet met enge blik bekijken. Kinderen begeleiden die waarde toevoegen aan deze wereld; socialer, duurzamer, democratischer.

In gesprek met…

Robert Jan Simons; Iedere schoolleider zou de mindshift moeten maken van onderwijzer centraal, naar leren centraal. De hele schoolorganisatie zou daar congruent op ingericht moeten zijn. Leren leren en jezelf sturen; dat geldt voor de kinderen, voor professionals en de organisatie als geheel. Hoe je zelfgestuurd leren kunt leren.

Paul Leseman; over het belang van hoogwaardige begeleiding van het jonge kind en over het verbreden van het educatieve systeem, omdat onze samenleving alle talenten nodig heeft.

Kortom, de school als leergemeenschap

Denk na hoe je het lerend vermogen van je organisatie versterkt. Elk antwoord is aanleiding tot een volgende vraag. Leren kan niet zonder twijfel. Ga in een interdisciplinair team onderzoeken, maken, leren en ontwerpen.


Kijk meer;

zie ook mijn idee voor onderwijs met Annette van Valkengoed

Posted by Redactie Onderwijscommunity