Ontwikkelingsgericht onderwijs

Jacqueline Blaak, over ontwikkelingsgericht onderwijs. Ze vertelt vanuit haar 21 jaar ervaring in het Rotterdamse basisonderwijs. Hoe bijvoorbeeld de overgang van kleuteronderwijs naar groep 3 zo markant is. Het kleuteronderwijs is nog duidelijk ontwikkelingsgericht ingericht. Dit slaat abrupt om met de overgang naar groep 3. Dan is de kennisvergaring en daarmee de methode in één keer leidend.

Hoe verstorend dat werkt voor de ontwikkeling van het ontluikende individu. Daar wordt van de docent dus eigenlijk verwacht al die uiteenlopende, individuele ontwikkelingspatronen door één hoepeltje te duwen. Afremmen voor wie te hard gaat of door duwen voor wie meer tijd nodig heeft. Het klopt gewoon niet.

Dynamische tijd schuurt met oude schoolsysteem

Belangrijk is ook de notie van de vergrote verschillen in de maatschappij. Vooral binnen een dynamische stad als bijvoorbeeld Rotterdam. Verschillen die voorheen niet zo aanwezig waren. Verschillen op neurologisch, motorisch en taalkundig vlak zijn al talrijk. Maar ook de opvoedkundige en culturele verschillen zijn zo groot geworden binnen één klas, dat we wel vanuit het kind, dus kind- en ontwikkelingsgericht moéten gaan denken en werken.

Taskforce ontwikkelingsgericht onderwijs roept op gewoon te beginnen met initiatieven. Kijk niet naar een ander en zeker niet naar de overheid. We zijn een beetje verlamd geraakt door wet- en regelgeving en dingen die we onszelf hebben opgelegd vanuit het systeem, waardoor we onszelf belemmeren. Als je de docenten weet te raken om het anders te doen, veranderd het systeem mee. En zo zullen we ook de docentenopleidingen mee moeten nemen in de nieuwe inrichting.

We richten zelf het systeem in met elkaar, en dat doen we door ons eigen gedrag en handelen. Ga je meer vanuit dat kind denken, dan ga je ook dingen in het systeem anders doen. Dan verandert het systeem.

 

Doorlopende leerlijn, hoe ziet dat eruit?

En wat betekent dat voor de lerarenopleidingen? Over inclusief onderwijs, uit de geweldige podcast collectie van Jan Jaap Hubeek, presenteren wij voor jou:


Jacqueline Blaak

is coach, adviseur en sociale innovator. Ze is sinds 21 jaar werkzaam in het Rotterdamse onderwijs en vanaf 2018 op parttime basis eigenaar van haar eigen bedrijf, waarmee zij onderwijsprofessionals en onderwijsorganisaties helpt met door ontwikkelen door sociale innovatie.

Jan Jaap Hubeek/ Audiocollectief Meesterwerk

Meesterwerk van Jan Jaap Hubeek/ ontwikkelingsgericht onderwijsvangt audio-avonturen uit het publieke domein: onderwijs, de culturele sector en de rest van de wereld. Om te inspireren, te bewaren en te raken. Een positief collectief die de jonge mens het beste wenst. Een serie gesprekken met mensen die in het onderwijs op zoek gaan naar innovatie, vernieuwing, avontuur of ondernemerschap. Meesterwerk wil het positief geluid over de actuele ontwikkelingen binnen het onderwijs een podium geven.

klik hier voor het hele archief op de site van Jan Jaap Hubeek, met vele serie’s over uiteenlopende thema’s.

Posted by jan jaap hubeek