Een betoog in drie delen

Tijdens deze 7de editie van Mijn idee voor onderwijs pleit Pedro de Bruykere voor een hardcore pedagogiek in het onderwijs ten behoeve van opgroeiende kinderen, voor meer amateurschap in onderwijs en een oproep voor het beter opbouwen van een onderwijsrepertoire.

  1. waarover iedereen het eens is
  2. waar de discussies echt over gaan
  3. een pleidooi voor de professionele amateur

De leerpiramide is compleet fout

De vijf echte discussies volgens de Bruykere:

  1. leren versus onderwijzen
  2. de rol van de leerkracht
  3. de echte leeromgeving
  4. moet de leeromgeving authentiek zijn?
  5. hoe maak je het curriculum progressief?

 

Meer in deze video

Het belang van het kind prevaleert. Iedereen wil vooruitgang. Onderwijs past technologie meer aan, dan technologie onderwijs aanpast. Een pleidooi voor de school als school.

Conservatief is nodig voor progressief en een visie hebben is belangrijker dan welke visie je hebt, maar de grote vraag is de hoe- vraag.

 


Meer zien van Pedro de Bruykere? In deze Tjipcast gaat hij verder in op hardnekkige onderwijsmythes.

Posted by Redactie Onderwijscommunity

One Comment