Artikelen & Blogs
Artikelen & Blogs
Scholen en de hoge kosten voor tijdelijke leraren: een onhoudbaar model?
Nederlandse scholen kampen met een groeiend lerarentekort dat leidt tot een toename van tijdelijke contracten en hoge kosten. Dit artikel bespreekt de financiële en kwalitatieve implicaties van deze ontwikkeling en onderzoekt duurzamere oplossingen.
Artikelen & Blogs
SOMA College: pionieren in praktijkgericht onderwijs
Praktijkgericht onderwijs moet naadloos aansluiten op de arbeidsmarkt en daar is het SOMA College in Harderwijk een schoolvoorbeeld van.
SOMA College: pionieren in praktijkgericht onderwijs
Artikelen, Interview
Artikelen & Blogs
De brug tussen mbo en de arbeidsmarkt: Arjan Elbers van Stichting Guruz
Arjan Elbers zet zich met Stichting Guruz in om de kloof tussen mbo-onderwijs en de arbeidsmarkt te overbruggen. Ontdek zijn bijdrage aan het Onderwijs Innovatie Festival in dit interview
Artikelen & Blogs
Regie in onderwijs met AI: Jan-Wolter Smit’s visie
Jan-Wolter Smit van LessonUp deelt zijn inzichten over het integreren van AI in het onderwijs en hoe dit docenten kan helpen bij het versterken van hun eigenaarschap en regie over hun lessen.
Regie in onderwijs met AI: Jan-Wolter Smit’s visie
Artikelen, Interview
Artikelen & Blogs
Mobiele telefoons in de mbo-klas: noodzaak of overlast?
Het debat over mobiele telefoons in mbo-klassen is ingewikkeld. Aan de ene kant wil de MBO Raad ze verbieden om de concentratie te verhogen, terwijl Job MBO pleit voor studentenautonomie en zelfregulering. Hoe vinden we een evenwicht tussen regelgeving en vrijheid die mbo-studenten recht doet?
Artikelen & Blogs
De Staat van het Onderwijs 2024
Het rapport ‘De Staat van het Onderwijs 2024’ belicht tekorten aan leraren en variërende onderwijskwaliteit tussen scholen. Het benadrukt de urgentie van verbeteringen en een actievere rol van de overheid om onderwijskansen gelijk te trekken.
De Staat van het Onderwijs 2024
Artikelen, Nieuws
Artikelen & Blogs
De veelzijdige rol van de eindtoets
De eindtoets vervult diverse rollen binnen het basisonderwijs, maar de nadruk op kwantitatieve resultaten vraagt om een herziening die meer gericht is op de individuele ontwikkeling van leerlingen.
De veelzijdige rol van de eindtoets
Artikelen
Artikelen & Blogs
Gelijke kansen: solidariteitsfonds in Utrecht verdeelt ouderbijdragen
Utrechtse basisscholen bundelen ouderbijdragen in een Solidariteitsfonds om een eerlijkere verdeling van middelen te garanderen en alle kinderen gelijke deelname aan schoolactiviteiten te bieden.
Artikelen & Blogs
‘Krant van de buurvrouw’ als tool voor burgerschap
‘Krant van de Buurvrouw’ is een innovatief onderwijsproject dat jongeren betrekt bij nieuws en journalistiek en de ontwikkeling van media-geletterdheid stimuleert.
Artikelen & Blogs
Spelend leren – Tessa Vugts heeft een nieuwe kijk op onderwijsinnovatie
Tessa Vugts toont met ‘LEF!’ hoe spelend leren een krachtig instrument kan zijn in het onderwijs. Haar workshop op het Onderwijs Innovatie Festival wordt een bron van inspiratie en innovatie.
Spelend leren – Tessa Vugts heeft een nieuwe kijk op onderwijsinnovatie
Artikelen, Interview
Artikelen & Blogs
Verplicht examen burgerschap voor mbo-studenten vanaf 2026
Vanaf 2026 wordt een verplicht burgerschapsexamen geïntroduceerd voor mbo-studenten in Nederland, als onderdeel van een bredere strategie om het onderwijs in basisvaardigheden te versterken.
Verplicht examen burgerschap voor mbo-studenten vanaf 2026
Artikelen, Nieuws
Artikelen & Blogs
Gaat de pabo op de schop?
De discussie over het mogelijk opdelen van de pabo roept bij veel mensen sterke gevoelens op. Het is niet zomaar een technische kwestie; het gaat echt om de toekomst van hoe we onze leraren opleiden. Het gaat om de vraag: wat is nou de beste manier om leraren voor te…
Gaat de pabo op de schop?
Artikelen
Artikelen & Blogs
Algemene Culturele Vorming als motor van onderwijsinnovatie met Pien de Meijer
Pien de Meijer toont hoe Algemene Culturele Vorming onmisbaar is voor een innovatief en verbonden onderwijssysteem.
Algemene Culturele Vorming als motor van onderwijsinnovatie met Pien de Meijer
Artikelen, Interview
Artikelen & Blogs
De kracht van digitale geletterdheid in modern onderwijs met Stephanie Meuleman – van den Kieboom
Stephanie Meuleman – van den Kieboom van Het Erasmus deelt haar inzichten over digitale geletterdheid en de rol van AI in het onderwijs, en benadrukt het belang van deze vaardigheden voor de toekomst.
Artikelen & Blogs
Duurzame keuzes: het Toekomstlab van Pauline Maring
Pauline Maring’s innovatieve ‘Toekomstlab’ benadrukt de noodzaak van persoonlijke ontwikkeling en het vroegtijdig aanleren van essentiële vaardigheden in het onderwijs.
Duurzame keuzes: het Toekomstlab van Pauline Maring
Artikelen, Interview