Creatief denken in het Onderwijs – Deel 1

De onderwijssector kampt met grote uitdagingen. De meesten daarvan eisen dagelijks veel creativiteit van medewerkers op de werkvloer. Wat kan jij doen als leidinggevende in het onderwijs om creativiteit (creatief denken) en innovatiekracht te activeren en te stimuleren in je team? De Creativity Club deelt tips, afkomstig uit het bedrijfsleven, die bijzonder zinvol kunnen zijn voor het onderwijs. Dit is het eerste deel van een tweedelig artikel vol met tips.

Meer creativiteit in het onderwijs start hier…

Een teamleider of manager kan niet blind varen op ideeën die in het verleden succesvol waren. Het hedendaagse onderwijs vereist nieuwe ideeën, iedere dag weer. Die moet je niet allemaal zelf willen bedenken. Daarvoor heb je een team. Het onderscheidend vermogen van een leidinggevende zit ‘m niet in de mate waarin je zelf in staat bent vernieuwende ideeën te bedenken. De mate waarin jij het creatief potentieel van je team weet aan te boren maakt het verschil. Niemand wil zich nog omringen met medewerkers die zijn of haar ideeën napraten. Moedig liever aan om samen verse, sprankelende ideeën en innovatieve oplossingen op tafel te brengen.

Creativiteit stimuleren in een team vraagt van leiders wat elke andere management uitdaging ook vraagt; creativiteit. Een goede leidinggevende kan niet zonder. Sterker nog, volgens het World Economic Forum is het één van de belangrijkste vaardigheden voor managers, zowel als voor medewerkers. En die creativiteit start dus bij jou.

Zet zelf de boel in beweging; it’s your lead

Geef niet je team de opdracht om outside-the-box te denken om vervolgens zelf achterover te gaan zitten. Ga zelf ook doen en geef het goede voorbeeld. Zorg dat je toegankelijk bent voor je medewerkers. Experimenteer samen met het team, faal, leer, sta op en ga door. Inspireer je team met jouw ambities en de drang om vooruitgang te realiseren. Werk samen aan collectieve nieuwsgierigheid en ‘creative confidence’.

Stimuleer creatief zelfvertrouwen

Creative confidence draait om het vertrouwen van medewerkers in hun eigen creativiteit. Tom en David Kelly schreven er een boek over met gelijknamige titel, een echte aanrader. Veel mensen geloven niet dat ze creatief zijn. Of zijn bang voor afwijzing. Het gaat om de moed om gedachten te delen, te experimenteren en de moed om te durven falen. Als leidinggevende is het de kunst om mensen met een fixed mindset of een laag creatief zelfvertrouwen in beweging te krijgen.

Creëer gunstige omstandigheden

Om creativiteit in beweging te krijgen hebben medewerkers tijd en ruimte nodig. Een hoge werkdruk en strakke deadlines zijn killing. Natuurlijk moet er gepresteerd worden en resultaat is belangrijk. Medewerkers de ruimte gunnen om hun hersenen te ontspannen is echter minstens zo belangrijk. In de stand-by stand creëren hersenen namelijk nieuwe verbindingen, wat leidt tot de betere ideeën en oplossingen. Een rondje lopen, even mediteren of een potje poolen doet wonderen.

Geef creativiteit de kans om te ontspruiten

Om echt vernieuwende ideeën te kunnen genereren is het zinvol om creativiteit te trainen. Dat doe je niet in één dag. Dat vergt tijd, net zoals een spier tijd en training nodig heeft om krachtig te worden. Als leidinggevende is het daarom belangrijk dat je medewerkers de kans geeft om creativiteit te ontwikkelen. Faciliteer training van creatieve denktechnieken, stimuleer effectieve brainstorm sessies en leidt intern mensen op tot creatief coach of facilitator om het creatieve proces duurzaam te activeren en in goede banen te leiden.

 

There is no such thing as an uncreative person. At most, there are people that don’t try to be creative. Rebecca Shambaugh

 

Ingesloten door procedures

Weinig bewegingsruimte door vastomlijnde taken en werkzaamheden is, naast tijdsdruk, de allergrootste creativity killer. De zo-doen-wij-dat-hier mentaliteit biedt weinig flexibiliteit en ruimte voor eigen invulling. Als je merkt dat een team creatief geblokkeerd is, is dit het eerste stramien om te onderzoeken. Welke bureaucratische of beleidsmatige beperkingen spelen een rol. Doorbreek routines en kijk samen met het team of er binnen hun werkzaamheden ruimte gecreëerd kan worden voor eigen creativiteit.

Stimuleer teamdiversiteit

Is er binnen jouw team of onderwijsinstelling sprake van eilandjes of verzuiling? Bestaat jouw team uit veel gelijksoortige mensen, dan is er werk voor je aan de winkel. Creativiteit gedijt bij diversiteit. Gelijksoortige medewerkers met gelijksoortige taken zorgen voor gelijksoortige ideeën. Er ontstaat pas vuurwerk als je medewerkers van verschillende afdelingen, met andere achtergronden, expertises en rollen met elkaar laat brainstormen. Diversiteit zorgt voor nieuwe invalshoeken. Dus geef anderen ook eens de kans om mee te denken over uitdagingen binnen jouw afdeling en vraag om hun input.

Meer creativiteit en innovatiekracht? Creativity Club helpt!

De Creativity Club is meester in het aanboren van creativiteit en innovatiekracht op de werkvloer. Onze programma’s helpen medewerkers hun creatief potentieel en het oplossend vermogen te activeren en te ontwikkelen. Daarnaast leren we organisaties deze waardevolle vaardigheden te faciliteren en cultiveren. Het resultaat? Een innovatieve, toekomstbestendige organisatie vol zelfbewuste medewerkers.

 

Start het nieuwe jaar met een creatieve blik en zorg voor vernieuwing, verbetering en innovatie binnen jouw team of organisatie. Doe mee aan de Masterclass Creatief Leiderschap!

 


Inspiratiebronnen

  • Boek | Creativiteit Hoe? Zo! | Igor Byttebier
  • Boek | Creative confidence | Tom Kelly & David Kelly
  • Artikel | How to Unlock Your Team’s Creativity | Rebecca Shambaugh | Harvard Business Review
  • Artikel | Zo maak je je medewerkers creatiever en innovatiever | Bjorn Cocquyt | MT.nl

Fotobron | rawpixel.com

Posted by Laura Kerckhoffs