Basisvorming breekt leerlingen

Harold Bekkering betoogt vanuit inzichten uit de psychologie, de hersenwetenschappen en de onderwijswetenschappen, dat er een goede balans nodig is op vele fronten.

Een breed opgezet betoog over hóe de leerling leert, afgezet tegen wat er gebeurd in het voortgezet en het lager onderwijs op dit moment. Hoe dit lerende proces van jongs af aan gefrustreerd wordt in ons schoolsysteem. Wat behelst de Onderwijsvisie 2032? Wat moet er echt veranderen volgens Harold Bekkering? De gemotiveerde leerling moet de leidraad zijn en dat vraagt een meer gidsende rol voor de docent.

Hoe het zelfbeeld van de leerling systematisch ondermijnd wordt

 

Intrinsieke motivatie

  • een balans tussen cognitief (taal, rekenen etc.) en sociaal leren (het leren van en over anderen)
  • het leren van boekenwijsheid (inzichten van anderen) en leren door te doen
  • het leren van allerlei canons die de maatschappij belangrijk vindt en de dingen die de leerling belangrijk vindt.

Harold Bekkering betoogt dat juist een goede mix van deze parameters de leerling optimaal verrijkt. Die optimaal verrijkte leerling is vervolgens veel beter in staat om haar plek in de maatschappij in te nemen. Een bevlogen, helder betoog, gestructureerd en doorspekt met wetenswaardigheden uit verschillende disciplines.

Tot het zestiende jaar moet  de leerling zoveel mogelijk met rust gelaten worden

Harold Bekkering is hoogleraar sociaal-cognitieve neurowetenschappen aan het Donders Instituut te Nijmegen, tevens lid van De Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW).

Met dank aan stichting Nivoz, de Balie en Rikkert Seveke

Posted by Redactie Onderwijscommunity