Duizenden tests voor leraren; materiaalschaarste blijft een probleem

Als over twee weken de basisscholen opengaan moeten per dag 1500 tot 2000 leraren en kinderopvangmedewerkers met klachten getest kunnen worden op het coronavirus. Van dat aantal wordt uitgegaan door de Taskforce Diagnostiek. De taskforce verzamelt de schaarse testmaterialen in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid. In totaal moeten er vanaf 11 mei zo’n 10.000 tests per dag kunnen worden afgenomen.

Het aantal van 10.000 tests per dag lijkt misschien veel, maar is niet genoeg om massaal in Nederland te testen. Op grote schaal testen is wel een van de voorwaarden die het Outbreak Management Team (OMT) heeft gesteld voordat de coronamaatregelen kunnen worden versoepeld.

> Lees het gehele bericht op NOS.nl


Middelbare scholen willen graag open, maar de logistiek is nog lastig

Na het primair onderwijs op 11 mei zou het voortgezet onderwijs in theorie op 1 juni weer van start kunnen gaan. Scholen willen wel, graag zelfs, maar stuiten op allerlei logistieke hobbels. Want hoe laat je leerlingen en docenten bijvoorbeeld 1,5 meter afstand houden?

De inzet van de middelbare scholen is vooral dat álle leerlingen na de heropening weer naar school gaan. “Dat ze niet alle lessen op school zullen kunnen volgen, is een gegeven. Maar zorg wel dat alle leerlingen op enig moment naar school kunnen gaan.

De scholen zullen niet in één keer helemaal open gaan; net zoals bij het primair onderwijs zal dat gefaseerd gaan. En als niet elke leerling tegelijkertijd naar school toe kan, hoe selecteer je dan wie wel en wie niet mag?”

De VO-Raad komt zo snel mogelijk met een landelijk protocol hiervoor.

> Lees verder op NU.nl


Groot deel leerlingen haalt streefniveau niet

Peil.Taal en rekenen 2018/2019 geeft zicht op taal- en rekenvaardigheden van leerlingen aan het einde van het basisonderwijs door een analyse van de leerlingresultaten op de vijf eindtoetsen die in april 2019 afgenomen konden worden. Om goed te kunnen functioneren in de maatschappij, is beheersing van het streefniveau (1S/2F) noodzakelijk.

Uit de peiling blijkt dat bij ‘lezen’ bijna een kwart van de leerlingen het streefniveau niet haalt. Bij rekenen haalt zelfs meer dan de helft van de leerlingen het streefniveau niet. Het vraagt dus de nodige inspanningen van het voortgezet onderwijs om de leerlingen na het verlaten van de basisschool alsnog op het algemeen maatschappelijk functioneel niveau te brengen.

> Download het hele rapport hier.

 

Posted by Redactie