‘Leerlingen leven in drie culturen: de thuiscultuur, de straatcultuur en de schoolcultuur,’ vertelt Hadioui, ‘elk met een eigen dynamiek en sociale ladders’. Het onderwijs moet deze drie onderkennen en de onderling tegenstrijdige codes en boodschappen leren begrijpen en productief hanteren.”

Laveren tussen culturen

Hoe kunnen deze jongens en meisjes eigenaar worden van de school culturele ladder?

Het onderzoek dat El Hadioui doet, biedt handvatten voor de docent die in zijn lokaal de groepsdynamiek  daarmee naar een positief klimaat kan voeren. Met praktijkvoorbeelden van hoe door miscommunicatie het onderricht er bij in schiet. In deze TEDxAmsterdam talk haalt de onderzoeker-leraar twee belangrijke bevindingen uit het onderzoek aan als sleutel; spelgevoel en wat hij noemt de emotionele bluetooth; deze elementen stellen de transformatieve docent in staat zich soepel met en tussen zijn gemêleerde groep te bewegen. Het spelgevoel om eventuele kantelpunten in de sfeer te kunnen ondervangen doordat hij of zij in staat is de signalen uit de groep te lezen, zich bewust van de mores van de straat. Kortom de groep aan te voelen en te leiden zonder zich er noodzakelijkerwijze boven te stellen vanaf zijn school culturele ladder.

Sociale pijn; van leerling én van docent

El Hadioui signaleert onder meer dat het niet begrijpen van de verschillende codes voor veel werkdruk zorgt bij docenten. Dit gegeven maakt dat velen het vak verlaten. Volgens onderzoek zal dit probleem in de nabije toekomst enkel toenemen. Deze professionals voelen zich onbegrepen op hun podium en voeren daar eigenlijk de verkeerde strijd. Zij onderkennen het bestaan van de verschillende codes niet genoeg of weten  zich er geen raad mee.

The need to belong – dé transformatieve les

Vervolgens, stelt El Hadioui, komen zij terug in de docentenkamer en ontmoeten daar maar al te vaak nog meer onbegrip. De docententeams zouden veel meer kunnen doen om elkaar te ondersteunen in wat hij noemt de kleedkamer van het leraarschap, de docentenkamer.  Zoals de leerling erkenning verdiend, heeft de docent ook behoefte gezien te worden. Daar ligt een taak voor de transformatieve schoolleiding. Zorg voor een goede dynamiek in het docententeam. Als ‘the need to belong’ gewaarborgd is binnen het docententeam kan de docent vervolgens optimaal shinen in het lokaal; waar hetzelfde principe van inclusiviteit een voorwaarde is om tot de gewenste gelijkheid te komen. De gelijkheid waarbinnen ieder individu optimaal kan floreren.

Zie ook zijn uiteenzetting in de reeks ‘Mijn idee voor Onderwijs #5′ via de Balie en het Nivoz hier eerder gepost.

Posted by Redactie Onderwijscommunity