Volgens het Landelijk Expertisecentrum Speciaal Onderwijs zijn de klassen in het voortgezet speciaal onderwijs (vso) veel te groot. Vorig jaar gingen ruim 37.000 van de 1 miljoen middelbare scholieren naar het voortgezet speciaal onderwijs. Op die scholen zitten kinderen die specialistische of intensieve begeleiding nodig hebben, bijvoorbeeld vanwege een beperking, chronische ziekte of stoornis.

‘In het speciaal onderwijs is de problematiek die je binnen het regulier onderwijs ziet driedubbel uitvergroot’, zegt Ludeke. ‘Juist de leerlingen in het voortgezet speciaal onderwijs hebben sterke behoefte aan structuur en meer aandacht. Je gaat het direct merken, als er geen geschikte leerkrachten te vinden zijn.’

Eerder waarschuwde brancheorganisatie PO-Raad al voor het lerarentekort. Vooral scholen met kwetsbare leerlingen vinden maar moeilijk docenten, signaleerde de raad na onderzoek. Zo verliest het voortgezet speciaal onderwijs leraren aan het reguliere voortgezet onderwijs, omdat zij daar beter worden betaald.

Het vak moet aantrekkelijker worden,’ zegt Den Besten van de PO-Raad. ‘Het kabinet heeft een kleine stap genomen door de salarissen te verhogen. Maar nu is echt de volgende stap nodig.’

Vooroordelen vullen geen vacatures

Ook de Da Costaschool in Utrecht heeft te maken met een tekort aan leraren, al ziet het er volgens interim-directeur Simone Leereveld inmiddels beter uit. ‘We hebben twee vacatures kunnen vervullen en hopen vandaag te horen dat iemand ja zegt tegen onze vacature voor groep 5. Maar het is wel een klus.’

De Da Costaschool bestaat voor 95 procent uit kinderen met een Marokkaanse achtergrond. ‘Soms heb je te maken met een vooroordeel naar onze doelgroep van sollicitanten. Door ze uit te nodigen en goed kennis te laten maken met de kinderen en het team, zien ze dat het hele fijne kinderen zijn om mee te werken, met hele betrokken ouders. Je moet dus iets aan salaris doen, maar ook laten zien wat voor school je bent’, zegt Leerveld over mogelijke oplossingen voor het lerarentekort.

Alternatieve invulling taalles met HipHop en rap

De school op het Utrechtse Kanaleneiland heeft uitval dit jaar op een creatieve manier kunnen oplossen. ‘We hebben een vacature gehad die we niet konden invullen met een leerkracht. In plaats daarvan kwam er een hiphopmeester, die kinderen een dag per week vertelt over hiphop en de geschiedenis ervan en die met ze gaat rappen en dansen. Allerlei taal-activerende en creatieve activiteiten, die goed zijn voor de kinderen en die ons helpen een lege plek in te vullen.’


Bron & meer lezen:

NOS: Lerarentekort loopt verder op: ‘Funest voor de kwaliteit’

Onderwijscommunity: Jouw verwachtingen zijn hun kansen

Posted by Redactie Onderwijscommunity